Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Variable / faste omkostninger - Værktøj ?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Apr 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er en virksomhed som producere maskiner/robotter til industrien. Vi diskutere dog hvor værktøj til værkstedet skal kalkuleres.

Min holdning er at vores indkøb til eksempelvis håndværktøj, skærer skiver, bor, gevindtappe, gas til trucken o.s.v. bør komme på et konkret projekt, da jeg tænker at forbruget af overstående er afhængige af hvor mange projekter vi har.
Så har vi 0 projekter, vil vi ikke bruge noget af dette hvor i mod jo flere projekter jo flere af disse ting vil vi indkøbe.

Min kompagnons holdning er at ”ikke projekt relateret ting”, ikke bør skrives på projekterne. Han er mere tilhænger af at vi registrere disse indkøb, så vi kan trække et tal som viser hvad det koster at drive værkstedet.

Men hvornår er det projektrelateret. Har vi ingen projekter bruger trucken ikke gas og vi har ikke behov for at købe noget værktøj, stål til drejebænken, borer, gevind, bolte m.m.

Håber I forstår mit spørgsmål og ser frem til at høre fra jer!  

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg forstår udmærket problemet. Jeg har tilsvarende, når jeg skal tælle antal timer.

Bemærk, at der ingen skattemæssig forskel er. Begge dele kan udgiftsføres. Forskellen er således udelukkende for jeres overbliks skyld.

Jeg formoder, at I er enige om, at dimser, som sælges/forbruges udelukkende i ét projekt, er variable omkostninger. Jeg formoder også, at I er enige om, at køb af bil og leje af værksted mv. er faste omkostninger, som er uafhængige af de enkelte projekter.

Herefter vil give din makker ret fsa angår køb ifm. ét projekt, men som generelt er til værkstedet, og som således kan bruges i flere projekter.

Jeg vil give dig ret, hvis hele indkøbet stort set bruges på projektet, og altså at I ikke havde købt det, hvis der ikke havde været netop dét projekt.

Udfordringen er så det ’midt imellem’: Køber I noget til projektet, og I kan bruge det bagefter? Her kan I så evt. dele værdien af det forholdsmæssigt op, f.eks. ”Brugen i projektet: 30%. Værdien efter projektet 70%”. Har I således købt en lille dims til 100.000 kr. til brug i et nyt projekt, sætter i 30.000 på variable omkostninger og 70.000 på faste. I behøver ikke at afgøre det ved indkøbet, men kan bogføre det under faste omkostninger og så ved regnskabsårets afslutning vurdere forholdet. Har det betydning for prisen, bør det nok fastsættes i forbindelse med prisfastsættelsen.

Hvis der indgår afskrivninger i regnestykket, er overvejelserne de samme, men der må nok en revisor indover for at få det helt korrekt regnskabsført.

Jeg ville – uden at kende til jeres projekter - nok gøre det efter ’din’ metode, men i første omgang ikke direkte i regnskabet. Du/nogen kan f.eks. gøre det i Excel eller andet. Du vil så bagefter kunne se, om det er besværet værd og derfor bør overvejes at blive en del af bogføringsrutinen.

Som sagt er der mig bekendt ingen forskel, skattemæssigt set, men her bliver jeg nok hurtigt korrigeret at klogere aminoer.

Jeg håber, at jeg nogenlunde forstod spørgsmålet og besvarede det tilpas tvetydig.

God vind!

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 1508
Fra  GrN.dk Skrevet kl. 00:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder som en rigtig god idé at registrere de variable omkostninger (forbruget til projektet), på de enkelte projekter. Det giver et godt overblik, om et projekt giver overskud eller ej. I nogle tilfælde er denne metode overkill, fordi det kan være svært at registrere hvor meget gas trucken bruger til et givet projekt, især, hvis I har 10 projekter i gang samtidigt og I kun har én truck.

Det er situationsbestemt og jeg vil gerne hjælpe jer videre som rådgiver, hvis I har nogle cases eller eksempler I skal have kigget på.

Begge modeller kan lade sig gøre, og man bruger normalt en eller anden form for fordelingsnøgle til at fordele de faste omkostninger (overhead) på de enkelte projekter. Du kan eventuelt tage et kig på Activity Based Costing (ABC).

VH. GrN.dk, cand.merc.logistik.

IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 01:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Af erfaring ville jeg angribe det mere pragmatisk, og lave en omkostningsberegning:

1) Budgettere samlede udgifter til værktøj på året
2) Lave en relevant fordelingsnøgle og fordele ud på planlagte opgaver

Alt indkøbes udover budget skal konteres på projektkonti, således I løbende kan følge omkostningsudviklingen i jeres projekter. Kompleksiteten bliver enorm, når man prøver at måle og veje alle små elementer - har tidligere diskuteret omkring forbrug for elektricitet og vand til projekter, hvilket også blev for besværligt at måle. Til syvende og sidst er det intern boksning af omkostninger, så lav et værktøj som I kan blive enige om. Når I taler samme sprog, så kan I tage kloge beslutninger på et fælles grundlag:)

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er et stort arbejde. Hvis virksomheden er for komplekst til, at I kan have dette overblik på fornemmeren, må I gå i gang. Jeg skulle også mene, at hvis blot én af jer synes, at det er besværet værd, bør det gøres i en forsøgsperiode, hvorefter I evaluerer. Der findes mange modeller til dette. Jeg ville i første omgang nøjes med at bogføre det som jeg skriver og først se på det, når en periode er gået. Hvis det er vigtigt for forretningen, har I så måske et udgangspunkt for at budgettere efter det, f.eks. som Jacob netop skrev. Ellers er I måske alligevel "bare" blevet klogere på forretningen.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)