Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån afhængig af forretningsplan

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Skive
Tilmeldt 24. Feb 06
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 01:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!
 
Jeg er 20 år og går på den 3-årige HHX-uddannelse og er færdig til sommer. Jeg og en kammerat, som er på samme uddannelsesstadie som jeg, går med idéen om at åbne en/et natklub/diskotek, efter vi er færdige til sommer. Vi har begge arbejdet i diskoteksbranchen i ca. 2 år i samme by, og vi mener, at byen mangler et nyt natklub-koncept, som er mere moderne. Problemet er, at os to 20-årige, som så mange andre på vores alder, ikke går med den store opsparing på lommen. Så mit spørgsmål er nok mest henvendt til jer, der måske har stået i samme situation, hvor I har lånt penge i banken uden at kunne stille nogen "rigtig" sikkerhed overfor banken, men hvor I kun med en forretningsplan har skullet overbevise banken om at låne jer penge.
 
Er det overhovedet realistisk at håbe på, at banken vil låne os penge, kun ud fra en forretningsplan?
 
Hvor mange penge er realistisk at håbe på, at banken vil låne os, hvis vi fremlægger en god forretningsplan?
 
Hvilke andre långivere kan man henvende sig til om et lån, kun baseret på en forretningsplan?
 
MVH
Lasse Kristensen
Tilmeldt 27. Feb 06
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 04:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Lyder spændende, men blot en enkelt ting til info.... (som ikke har med lån at gøre, men som er "lidt" vigtig.)
 
I skal have en spiritusbevilling for at starte, og for at få en sådan skal man være fyldt 25 år....
 
 
Keep the smile
 
Crossy
Fra Skive
Tilmeldt 24. Feb 06
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 06:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svaret! (selvom det ikke var omkring lånet)
 
Det kommer godt nok som lidt af en overraskelse!
 
Men er det eventuelt muligt at have en af vores forældre til at stå som ejere så, eller hvordan? (Er rimelig grøn på det område)
 
MVH
Lasse Kristensen
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 08:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 2/27/2006 6:15:13 AM Forfatter: Lasse Kristensen
 (Er rimelig grøn på det område)

Vi har alle sammen været grønne på et tidspunkt, og mange af os er det igen og igen, når vi frygtesløst kaster os over noget nyt.
 
Det bekymrer mig lidt, at I kan være nået til overvejelserne om finansiering, før I har opdaget, at der er problemer med alkoholbevillingen. Måske er i så fokuseret på at "det ku'' være fedt", at I overser nogle af realiteterne.
Jeg vil foreslå jer at lave en meget grundig forretningsplan, og herunder en markedsundersøgelse og nogle detaljerede budgetter. Hvis I kommer frem til, at det ikke hænger sammen af den ene eller anden årsag, må I ikke betragte arbejdet som spildt. Tvært imod sikrede det jer mod at falde for dybt i jeres første forretningseventyr.
 
"Det ku'' være fedt"-stadiet er e tidlig og vigtig fase i enhver projektudvikling. Nyd den i et stykke tid og få udviklet en masse ideer. Lad være med at tænke begrænsninger ind på så tidligt et tidspunkt. Når I har konceptet klar - så begynder I at gå i detaljer med praktiske løsninger. Måske er jeres forældre ikke de rigtige til at være ejere, hvis de ikke vil lægge de samme 70 ugentlige timer i det, som I selv vil. Måske er det en ligeværdig partner, I søger? Eller måske skal I skaffe jer erfaring fra andre dele af branchen end de funktioner, hvor studerende oftest bliver ansat - og samtidig spare en masse penge op.
 
Jeg har svært ved at tro, det er realistisk at starte natklubben op umiddelbart efter jeres eksamen. Projektet vil tage al jeres tid i lang tid, før I er klar.
 
God arbejdslyst med jeres projekt.
 
mvh Hans
Fra Skive
Tilmeldt 24. Feb 06
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusinde tak for svaret, Hans.

Når jeg kommer til at tænke over det, så var det måske egentlig det svar, som jeg havde brug for.
 
"Det ku'' være fedt"-stadiet er sandsynligvis det, vi er på, men der er seriøse overvejelser i det, for de mennesker vi befinder os blandt i nattelivet efterspørger virkeligt et anderledes koncept.
 
Spørgsmålet om lånet var nok mere umiddelbart noget, jeg lige havde i tankerne som en hindring.
 
Jeg vil tage dine råd til mig i overvejelserne. 
 
Igen, tak for rådet - det hjalp.
 
MVH
Lasse Kristensen
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Jamen velbekomme da.
Selvfølgelig er I seriøse - ellers stillede I jo ikke spørgsmål her, vel?
 
Dato: 2/27/2006 10:51:55 AM Forfatter: Lasse Kristensen
de mennesker vi befinder os blandt i nattelivet efterspørger virkeligt et anderledes koncept.
 
Her er det, jeg mener en grundig markedsanalyse er væsentlig. Du og dine 22 venner leder efter "noget bedre". Når I har taget jeres eksamen er 1/3 af de 22 venner smuttet til en anden by - kan du basere en natklub på 14-15 gode venner? Næppe. Derfor skal du også vide alt om, hvad alle de andre mangler.
 
Men bare klø på. Der er masser af arbejde at lave.
 
mvh Hans
 
Fra Skive
Tilmeldt 24. Feb 06
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 2/27/2006 11:07:25 AM Forfatter: Hans Stokholm Kjer - fra Kjers Kommunikation
Du og dine 22 venner leder efter 'noget bedre'.
 
Nu ved jeg selvfølgelig godt, at du kommer med et eksempel, men vi arbejder på 2 konkurrerende diskoteker og går på 2 ud af 3 forskellige uddannelsesinstitutioner i samme by. Der er 3 diskoteker i byen, der går mere eller mindre efter den samme målgruppe. Derfor har vi kontakt til størstedelen af målgruppen, som vi ønsker at satse efter. Vi hører ofte fra folk udenfor og på jobbet, også de, der kommer udenbys fra, at diskotekerne ligner mere gamle værtshuse og burde moderniseres - både udseende- og konceptmæssig.
 
Derfor er det netop, at vi tager denne idé mere "seriøst" end andre idéer, som vi går med.
 
Selvfølgelig skal der laves en meget grundigere markedsanalyse, men vi mener klart, at vi har et godt grundlag at basere idéen på.
 
MVH
Lasse Kristensen
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 2/27/2006 6:15:13 AM Forfatter: Lasse Kristensen
Tak for svaret! (selvom det ikke var omkring lånet)
Det kommer godt nok som lidt af en overraskelse!
Men er det eventuelt muligt at have en af vores forældre til at stå som ejere så, eller hvordan? (Er rimelig grøn på det område)
MVH
Lasse Kristensen

M.h.t. lånet ved jeg, af erfaring, at det er meget svært at få banken med på idéer indenfor restaurationsbranchen, men man skal naturligvis aldrig sige aldrig.
 
Spiritusbevillingen er en helt anden sag og kan være lidt forskellig fra politikreds til politikreds.
I kan naturligvis sagtens lade en af forældrene stå som ejer og lade dem have bevillingen, men der kræves højst sandsynligt også en bestyrer med bevillingt og i mange tilfælde skal denne bestyrer opholde sig i restaurationen når der er åbent. Det er jo ikke sikkert, at jeres forældre ville synes det var så fedt at bruge deres weekender bland jeres stangstive kammerater
Tilmeldt 28. Feb 06
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Derude.

Nu kaster jeg lige en ny bold i luften...
 
Det var nemlig ikke et helt uvæsentlig spørgsmål mht til lån og forretningsplanen. Ville en detaljeret forretningskoncept (naturligvis med budgetter osv) gøre en forskel for bankernes lyst til at låne penge ud til unge mennesker? Er der nogen der har prøvet at at gå ind til en bank kun med en forretningsplan og masser af god vilje?
 
på forhånd tak.
Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 01:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Det gælder om at sælge sig selv - og kan man det tilstrækkeligt godt er der (næsten) intet der ikke kan lade sig gøre... Det er naturligvis nemmere sagt end gjort. Det handler dog i bund og grund kun om signaler (og for bankernes vedkommende i større grad om den enkelte rådgivers udlånsbevilling). Hvis I kan formå at signalere at I VIRKELIG vil det her så er sandsynligheden for at de vil satse på projektet (for tag ikke fejl - det er et sats for dem) større.
 
At begynde at samle kapital sammen selv, ikke det hele men en betydelig sum, som I er villige til selv at satse på projektet er bla. et godt signal at sende. Især hvis I fortæller i jeres forretningsplan at I har knoklet i jeres ansigts fodsved i x år for at skrabe pengene sammen til jeres drøm. Endnu et godt signal, der vidner om engagement og offervillighed.
 
Endeligt skal I nok også være opmærksomme på at - afhængig af bankens opfattelse af projektets risici - at I kan komme til at betale temmelig anseelige renter for jeres lån (banken sætter sit afkastkrav - renten - i vejret i takt med den risiko de løber). Måske ikke den vigtigste overvejelse i første omgang, men tænk på det når I skal til at lægge budgetter...
 
Det var lidt benzin til bålet. Håber det satte ekstra skub i de realistiske overvejelser uden forhåbentligt at dræbe drømmen.
 
Mvh.
Kasper
Side 1 ud af 2 (13 indlæg)