I vores forenings regnskab har vi 3 konti, som har med feriepenge at gøre: I driftsdelen har vi en "feriepenge funktionærer", og i statusdelen har vi dels "Feriepengeforpligtelse funktionnærer" og "feriepenge løbende optjening". Vi bøvler noget med det... Er det korrekt, at kontoen på driftsdelen kun skal bruges, når der ved afgang udbetales feriepenge til en medarbejder, samt som modkonto til "feriepengeforpligtelse" når den skal justeres? Og at den månedlige læggen til side til nuværende medarbejdere skal bogføres på "løbende optjening"? Og den tredje - "feriepengeforpligtelse"- reguleres hvert år således at den afspejler det beløb, vi bør have liggende til de nuværende medarbejdere, med modkonto driftskontoen...? |
I driftsdelen har vi en "feriepenge funktionærer", og i statusdelen har vi dels "Feriepengeforpligtelse funktionnærer" og "feriepenge løbende optjening".
Feriepenge funktionærer og Feriepengeforpligtelse funktionnærer bruges ved årsafslutning, hvor man må fratrække feriepenge forpligtelser til ansatte funktioærer i driftsregnskabet ikke skatteregnskabet. En funktionær får løn i ferien plus 10%
Timelønnede indbetales til feriekonto og er en del af lønnen skyldig feriepenge i status skal vise 3 måneders opsparing (kvartal) som så indbetales til feriekonto
I skulle måske ændre teksten i jeres regnskabs program.