Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Antal led i MLM?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ser at flere MLM-systemer kører med provision i 6-7 led!

Nogen som ved om der ligger noget juridisk bag, eller om man i princippet kan fortsætte i eksempelvis 100 led m.m.?

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan i princippet vælge det antal led du ønsker.

Men du skal huske at vælge et antal der giver mening i forhold til antallet af brugere, og det tror jeg ikke 100 led giver.

Selv om du vælger 5 led, så giver det jo stadig udbetaling i led 7, så vil det blot være led 2-6 der får betaling når 7 laver et køb.

Hvis hvert led skaffer 5 nye så vil du jo allerede i led 10 have 100000 brugere, og det er jo næppe sandsynligt hvis jeg f.eks. sælger noget der omsættes meget få af som F.eks. Porshe biler.

Dvs. du skal få dine led til at kunne udvikle sig. Hvis man i 5. led ikke tjener penge fordi du har lavet 100 led der deler og markedet allerede er fyldt, så er der ingen der vil reklamere for dig/dit produkt. Dem der er i led 100 kan jo kun sælge ideen videre til 2 andre i Danmark og så hjælper det ikke at du har lavet 100 led uden indtjening.

Jo flere led du laver, jo bedre belønner du første led på bekostning af de efterfølgende led.

Mvh

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mr. A, tak for svar!

Går ud fra at det er noget du ved i forhold til Forbrugerombudsmanden!?

Min plan er 10% i provision, og 10% til fordelingen til uplines!

Om det så bliver 10%/10 led eller 10%/alle led, vides ikke i skrivende stund!😀

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke MLM der er forbudt men pyramidespil. Men nej jeg har ikke hørt om præcis hvor man har sat grænsen, og tror ikke en sådan eksisterer.

At du kan vælge at opbygge en MLM løsning så den bærer præg af pyramidespil er så en anden sag, og det er naturligvis ikke tilladt. Hvor grænsen går kan så være lidt flydende i forhold til situationen.

Hvis du f.eks. sælger slik til normal pris på 120 kr. for et kilo og giver 1kr. i 10 led ud af din profit, så er det i orden. Men hvis du får kunderne til at købe til en høj pris på f.eks. 210kr. for at kunne dele ud i 100 led, så er det at det tager form af pyramidespil. Fordi de 100000 der er i 10. led ikke selv kan forvente at kunne tjene deres 90kr. overbetaling ind igen.

Men havde du fastholdt prisen til at være den vejledende pris, så køber folk varen fordi de ønsker varen og ikke fordi de lokkes til det fordi de tror de får nemme penge tilbage. Det er jo der forbrugerombudsmanden siger at de snydes med falske forhåbninger.

Det lyder som en god plan at give 10% men pas nu på med for mange led.

Hvis du f.eks. sælger Tshirts til 100kr. og fordeler 1 kr. til 10 led, og du til at starte med har fået 20 til at fungere som 1. led - så skal du sælge 2mio tshirts for at alle i led 10 har tjent en krone - tingene skal passe sammen (forudsat ca. 5nye i hvert led. Det er slet ikke sikkert du nogensinde når ud i led 10.

Jeg tror det vil blive meget svært bare at sige du vil give alle led, for det er jo ikke kun en serie du starter men måske 20-50 der kan være 1. led og de vil udvikle sig forskelligt. nogle serier vil dø ved 2 led mens andre vil give 20 led eller mere. Hvis du vil give alle led vil du jo skulle have et stort antal MLM systemer kørende.

Hvis du er i tvivl vil jeg da anbefale dig at enten placere dig hvor du ikke er i tvivl om at det ikke er pyramidespil, eller alternativt spørge i forbrugerrådet.

Du skal finde et antal led der gør dine MLM folk i stand til at tjene gode penge men de skal stadig fordeles en smule. Kan de ikke tjene penge ligner det pyramidespil.

PS Du kan ikke forvente et svar du 100% kan stole på her på internettet, vi er mange der deler vor viden, men du har jo ikke engang fortalt hvad du sælger til hvilke priser, alle kan tage fejl og hvis ikke du vil løbe den risiko så betal for svar hos institutioner der har insiderviden og garanti mod fejl.

PPS. Det er ikke attraktivt at være en del af et MLM system hvor man kommer som led nummer 80 og ved at hvis man finder en kunde skal man dele med 80 andre - så er der ingen der vil hjælpe med at skaffe mersalg.

Beklager jeg kan ikke give dig et svar der tager højde for alle situationer - brug din sunde fornuft.

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

MLM er marketing med pyramidisk opbygning!

Hvis der er varer bag konceptet er det MLM!

Hvis ikke, pyramidespil!

Ja, Forbrugerombudsmanden skal ind over med en forhåndsbesked!

Hvis vi antager at der kommer 5 nye til i hver led:

ENTREPRENØR starter 5:

a, b, c, d og e --> a formidler 5 nye(a1, a2, a3, a4, a5) -- a5 formidler nu et køb til kunde(værdi 500 DKK)

Sælger skal give 20% til provision ved salg!

Så er det min mening at: a5 får 10% af 500 = 50 DKK i provision. A og entreprenør deler så 10% (25 DKK) til hver!

Nu antager vi at der er 10 led i hver gren: a-e med 5 i hver! ( ca. 10 mill. medlemmer)

Da det jo kun er uplines som får del i et køb fra en kunde i 11. led, får disse hver 1% af prisen= 5 DKK hver. Formidleren af dette salg i 11. led får 10%(50 DKK)

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er stadig svært at sige til dig, hvad der er rimeligt. Det der er rimeligt i mine øjne er jo ikke nødvendigvis det samme i andres, og det er lidt et spørgsmål om vurdering. Varer der indgår frikender ikke for pyramidespil, men vægtes, ellers kunne du jo bare tage 1000 kr . for en yankie bar.

Jeg kan ikke lide din måde at stille det op på, jeg tror det har for meget pyramide effekt, i mine øjne må du ikke belønne A på den måde, det gælder begge dine eksempler. Det er netop det der er pyramide når du belønner toppen unødigt meget, på en måde der er svær at opnå længere nede i grenen.

Du må godt give a5 de 50kr som du gør, men hvis ikke A og a1, a2, a3 og a4 deler ligeligt så er det A der skal have mindst!

Enten har du ikke helt forstået konceptet eller også leder du efter huller. Det virker ikke som om du helt forstår de tal du opererer med, eller også er det netop det du gør.

I dit første eksempel giver hver gren 3125 kunder der skal betale 25kr. til A, dvs. du vil betale A 80000kr. for at skaffe 5 kunder.

I andet eksempel har du 10 led plus et salgsled dvs. hver gren leverer 50mio salg, dermed vil du betale A 250mio kr. for at skaffe 5 kunder. Men i din tanke er der altså 250mio kunder som hver lægger 500kr. i din butik - du har ret store planer. Men det var nok en lille fejl.

Jeg ville bedre kunne lide din ide hvis du gav a5 50kr. og de øvrige 5 10kr. hver(evt øvrige 6 8kr.). Så vil der være et bedre incitament for alle grupper i at skaffe både salg og MLM affiliates, så kan det jo være at A vælger at betale for en webside der skaffer kunder så han skaffer 100 led under sig istedet for 5. og så er der bedre chance for at a1 osv opnår samme profit som A. Hvis ikke det er ligeså nemt for a5 at skaffe nye affiliates som det var for A, så stopper karrusellen og dit salg.

Men nu igen - det er jo blot min vurdering, det er jo ikke sikkert alle er enige.

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Haha, tak for illustration, Mr. A.

Tror nu mere det er dig der bare snakker, men ikke ved om hvad! 😀

Tak for snak, du og jeg stopper her! 😀

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ok at mene det, men det jeg siger er at du kun fokuserer på een linie hvor A skaffer a1 som skaffer en mere der skaffer en igen osv.

Du glemmer hele ideen bag MLM der er, at A skaffer f.eks. 5 nye, disse fem nye skaffer hver 5 nye som hver skaffer 5 nye osv - det er sådan pyramiden opstår, laveste led i pyramiden vil altid vokse i størrelse.

Jeg har en fornemmelse af at du godt ved det men at du alligevel ser bort fra det når du udregner hvad A skal tjene,

Det jeg ikke ved om er sandt er om loven definerer en entydig forskel på hvornår det er pyramidespil og hvornår det er MLM, jeg mener hvor meget må man tage i overpris for en vare før det ligner pyramidespil.

Du vil gerne have entydige svar men det kan du nok ikke få, det spørgsmål hører til i en retsag hvor en forsvarer og anklager har hver sit udgangspunkt. Lige nu lægger du op til at forsvare dit system som jeg siger kan være problematisk. Men som jeg siger, du spørger om noget du allerede har besluttet dig for at du ved alt om.

F.eks. er det sikkert i orden hvis en ny facebook laver 10 led og giver en 1øre til hvert led for hvert login, men det er ikke ensbetydende med at du må sælge bukser og give 5kr. i 10 led - men jeg tror ikke du forstår forskellen. I første eksempel er det ikke åbenlyst at man søger at opnå den samme indtjening som A og man bruger "FB" af andre årsager. I dit eksempel bliver man affiliate for at sælge og skabe en høj profit via de mange led, men du sælger varm luft, fordi de slet ikke kan nå den profit som du stiller dem i udsigt og som toppen af din pyramide opnår.

Sådan defineres pyramidespil i Wikipedia:

"Pyramideforetagender er en uofficiel betegnelse for investerings- eller salgsforetagender, hvor en bred bund skal finansiere udbyttet til en smal top, eller hvor de senest tilkommende skal finansiere udbyttet til de først tilkommende.

Pyramideforetagender kan tiltrække nye investorer eller sælgere ved at love og ved – til at begynde med – også at kunne dokumentere udbytter, der er væsentligt højere end der kan opnås ved almindelige investeringer eller ved en normal arbejdsindsats.

Forretningsmodellen multi-level marketing fungerer ofte som dække for flere kategorier af pyramideforetagender. Den ulovlige version af modellen er formelt baseret på direkte salg, men i virkeligheden ligger den primære mulighed for at tjene penge ikke ved salg, men ved at hverve medlemmer, samtidig med at deltagerne tvinges til at købe flere varer end de kan sælge."

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Finn77:

Jeg ser at flere MLM-systemer kører med provision i 6-7 led!

Nogen som ved om der ligger noget juridisk bag, eller om man i princippet kan fortsætte i eksempelvis 100 led m.m.?



Du kan i princippet fortsætte i 100 led - men det vil jo i givet fald være en mikroskopisk betaling hvert led vil sparke tilbage gennem strukturen. Men for at nuancere snakken en kende, så kan vi lige hurtigt ridse to systemer op:

Uni-level planer og binære planer. Jeg er personligt tilhænger af uni-level planer, da de typisk er begrænset til x antal niveauer - men samtidig utroligt gennemskuelige - det er meget let at lave en cirka beregning på hvad et netværk vil indbringe ift. til givning omsætning, hvorimod binære planer er svært gennemskuelige - tilgengæld kan man hente omsætning ekstremt "langt nede" i organisationen - som smutter lige forbi de mange mellem eksempelvis dig og denne givne omsætning.

Uni-level planer har som nævnt afgrænset niveauer - men kan samtidig skrues sammen, så den omsætning der er linket til dig personligt kan determinere hvorvidt du kan hente indtægt fra omsætning der ligger uden for din pay-line.

Eks:

Niveau 1 - 10%
Niveau 2 - 5%
Niveau 3 - 5%
Niveau 4 - 5%
Niveau 5 - 5%
Niveau 6 - 5%

ialt 35% bonus ryger gennem payline, men hvis eksempel man har forskellige levels man skal "gøre sig fortjent" til, kan man nå omsætning der i dette tilfælde ligger uden for payline, altså eks. i niveau 7... 8... 9... 12... 

Forklaring:

Lad os sige du kan ranke advance til 3 forskellige levels, hvor level 1 giver dig betaling i 4 niveauer, level 2 i 5, level 3 i 6 - og hvert level repræsentere x personligt linket omsætning - så kan der være eksempler hvor personer på de forskellige levels måske kun er Level 1 - men du er Level 3 - og dermed "springer" systemet de levels over de ikke kan nå - og dem får du del i = dermed kan du hente bonus længere nede/udenfor direkte payline.

Eksemplet ovenfor er uni-level system.

Binære systemer derimod er altid baseret på 2 "ben" - en højre side og en venstre side - derfor masser af spillover fra uplines, da der altid kun kan placeres omsætning i højre eller venstre side - tilgengæld er det kun personligt sponserede der betaler dig direkte bonus - al anden bonus skal du advance til - typisk en balancering af omsætning...


Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Lasse, tak for konkret svar!

Du forstod åbenbart spørgsmålet😀

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)