Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sikkerhed i lager... hvad siger bankerne til det?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allesammen

Jeg er ved at starte virksomhed, og skal låne minimum 900.000 kr.
 
mit lager bliver fra starten på 650.000 dette kan der ikke ændres i.
 
de sidste penge bruges til at lave avanceret website og til indkøb af diverse udstyr, jeg kan selv stille en sikkerhed på 80.000 hvilket jo ikke er meget. Et andet problem er at jeg skylder 250.000 på et forbrugslån i min nuværende bank hvilket jo ikke er godt for min kreditværdighed.
 
Men hvad siger bankerne til dette, burde jeg kunne få lov til at låne de 900.000 kr på sikkerhed i mit lager og det indkøbte udstyr og min "lille" sikkerhed på de 80.000?
 
Jeg har snakket med Donningslund Sparekasse men de vil "kun" låne mig 500.000, de siger at de ikke er glade for at tage sikkerhed i det fulde lager, da de har erfaring med at når de så skal kræve pengene ind igen, at så er lageret væk eller svundet ind.
 
Nogen forslag til hvordan jeg skal gribe dette an, syntes det er meget forlangt at jeg skal finde én eller flere kautionister til 400.000 selvom jeg i princippet har en masse at stille som sikkerhed, i de indkøbte varer osv.
 
Udover den lille hurdle så var banken meget positiv over for min idé.
 
Nu er jeg tilfældighvis kunde i Sparekassen Farsø og har været det hele livet, har desuden 25 AAB aktier hos dem (LOL - ikke at de er meget værd - skod hold) måske jeg skulle høre dér. Der bliver jo skrevet en del positivt om dem herinde.
 
Mvh
 
Kim Sand Sørensen 
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim

Man kan godt tage pant i et varelager, men det er de individuelle omstændigheder der afgør om banken vil være med. Men rent juridisk er det besværligt - da det sjældent kan lade sig gøre at tage håndpant i et varelager.
Alternativt kunne du jo undersøge muligheden for at din leverandør stillede varelageret helt eller delvis til rådighed mod en rente. Så du faktisk bare havde varene i komission. Det tror jeg umiddelbart med de tal du skriver ville være den bedste løsning, hvis det er muligt.
 
På baggrund af de oplysninger du skriver her - synes jeg faktisk at det er ret imponerende at du kan få en bank til at gå med til at give dig en kredit på 500k - I would take the deal...
 
JH
Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim,

- En kreditor kan ifølge købeloven tage ejendomsforbehold i salgsgendstande, ved aftalens indgåelse. Jeg kan ikke huske de nøjagtige paragraffer, men mon ikke der er en jurist herinde der kan præciserer. Jeg ved det kan lade sig gøre, således at banken tager ejendomsforbehold, og holder sig ret til at få penge først (efter salær til kurator, og andre administratorer) ved en evt. konkursbegæring.
 
 
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 07:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes at kunne huske, at jeg et eller andet sted har læst, at banker sjældent vurderer værdien af varelageret til mere end 80% af anskaffelsessummen ifm. pant. Jeg kan bare ikke huske hvor jeg har læst det

Men det er nok en god tommelfingerregel, vil jeg tro...
 
mvh Carsten
Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Banken har mulighed for at tage underpant eller håndpant i dit varelager. Underpant så har de pant i varelageret, men du har adgang til varerne og håndpant så har du ikke adgang til varelageret. Så skal du hver gang, du skal have nogle varer, have adgang med pengeinstituttets accept. Når banken tager pant er det jo for at sikre sit tilgodehavende. Hvordan værdien vurderes afhænger jo af hvilke varer, der er tale om. Eksempelvis kan jeg huske fra min banktid, at et sted havde de taget pant i nogle specielle elektriske lys. Pludselig stod de med tusinder af specielle elektriske lys, der dog kun var beregnet til amerikanske el-forhold, så varelageret var principielt ikke rigtig noget værd.

Du skriver ikke hvilken type virksomhed, du har med at gøre, men jeg vil vurdere, at varelagerets størrelse lyder voldsomt i forhold til at du starter virksomhed. Selvfølgelig kan der være forhold, hvor du er nødt til at købe større partier, men jeg ville nok lige kikke det igennem igen for at se om varelagerets størrelse kan nedskrives.
 
Selvom det er irriterende, synes jeg også at pengeinstituttet har fat i noget fornuftigt om at de gerne vil hjælpe dig, men at du også må påtage din din del af risikoen. Om det hedder at finde nogle kautionister eller du finder nogle investorer, der kan skyde kontanter ind, når du ikke selv har, må jo afhænge af egne valg.
 
Man læser flere og flere steder rundt omkring, at nogen synes at det er for dårligt at bankerne ikke vil tage hele risikoen, når nu de står med årets ide (synes de) men de har ikke andet end ideen. De må ud og finde andre investorer, hvis de ikke selv har lidt kapital. Hvis ideen er så god (og ideen sælges ordentligt) er der også investorer til ideen. Hvis det koster medejer-afkald til investorer synes jeg også er ok.
 
Men som sagt, prøv at gennemgå dit varelagers størrelse igen og du ikke kan barbere noget ned og indgå en aftale med leverandører om hurtig levering af nogle varetyper, hvis det bliver nødvendigt.
 
Hilsen fra Jakob
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jakob,

Banker løber meget sjældent en risiko overhovedet. Men det er også fair nok. Jeg har jo også ret til at sige nej til en kunde, hvis ikke jeg er tilfreds med vilkårene...
 
Der hvor jeg synes at bankerne generelt bliver for pivede er, når de vil have sikkerhed i form af værdier, som kan realiseres her og nu. Hvorfor kan banker ikke nøjes med personlig hæftelse? Hvis jeg eks. låner 500.000 kr. og går på røven, hvorfor kan banker så ikke stille sig tilfreds med at jeg hæfter personligt, og må bide i det sure æble og afdrage lånet over de næste 10 år?
 
Jeg kan godt forstå at banker vil have sikkerhed som kan realiseres på kort tid når vi snakker så store summer, at det er umuligt for låneren at betale pengene tilbage over mindre end eks. 10 år. Men jeg har altså hørt om iværksættere i 20''erne som skulle stille sikkerhed for 100.000 kr. Skulle det gå galt, er der så ikke en chance for at låneren vil være i stand til at betale pengene tilbage inden han/hun stiller træskoene?
 
mvh Carsten
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene.

Jeg syntes dog stadig at de kunne give mig noget mere, her kommer et lille regnestykke, som i kan se så i får lidt mere overblik over det.
 
For det første er de 500.000 et kom i gang lån hos Dronninglund sparekasse så de burde kunne gøre det bedre.
 
Der kan stilles med følgende sikkerheder:
 
Egen sikkerhed 80.000
 
af de 650.000 varelager der er de 75.000 til depositum til 3 af mine leverandører så der burde ikke være nogen 80% sikkerhed i de 75.000 da de bare står på en konto hos de forskellige leverandører.
 
dvs. det er 155.000 i ren sikkerhed som jeg kan regne mig frem til.
 
så er der 575.000 kr varelager som fysisk ligger på mit eget lager, dét kan der ikke skæres i.
 
men hvis vi så siger evt. 80 % af værdien af dette som er blevet nævnt at banken kan tage sikkerhed i. så er det 460.000
 
så står vi på 460.000 + 155.000 altså 575.000
 
og så køber jeg også udstyr som står i ialt 100.000 en pris som banken også kan få for det igen.
 
altså ender jeg med 675.000 som jeg kan se de burde kunne give mig.
 
varene er forresten dæk og fælge samt lidt styling udstyr, som jeg bliver eneforhandler af i danmark. Alt sammen noget som er let omsætteligt, og til den indkøbspris jeg har, så burde det slet ikke være noget problem at sælge det resterende lager mindst til indkøbspris da det ikke er muligt for andre danske firmaer at gøre dette.
 
Men jeg kan godt se at banken - hvis det går galt - kunne få problemer med at komme af med varene i og med at de ikke kender til markedet og måske ikke ved hvor de skal henvende sig for at få det solgt. Men kunne man lave en kontrakt om at jeg skulle sælge det for dem hvis det var? Det ville jo være forholdsvis nemt for mig.
 
jeg har som sagt en kautionist til 150.000 så jeg burde da kunne komme op omkring at låne 800.000 ? eller hvad?
 
Men kan mit lån på de 250.000 i min egen bank have en stor del af skylden for det "lave" beløb de vil låne mig.
 
Håber på nogle svar
 
Mvh
 
Kim Sand Sørensen
 
 
 
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 146
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim

Jeg kan godt se finten i dit regnestykke. Omvendt må det nok siges at være noget "farvet".
 
Mine egne erfaringer ifb med kassekredit er også, at der gåes med livrem og seler. Min samlever og jeg har stillet sikkerhed i vort fælles hus. Derudover har jeg en personlig forsikring som sikrer banken i tilfælde af jeg dør, og min samlever stikker af og kun efterlader gæld..... (Det er fandme rigtig - sådan faldt ordene).
 
Så jeg er overbevist om, at tænker man "worst case" så tæller det begrænset hvor meget du siger der står på lageret.  Hvad hvis du går på røven, og har solgt det hele sort inden da ?
 
At du har et forbrugslån i den nævnte størrelse vægter jo nok ikke positivt.
 
Vil det være helt bims at starte ud med det der nu er muligt, opbygge en god dialog med banken, og så forsøge at udvide samarbejdet ?
 
Mvh/
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart lyder det som om du skal bestille en ordentlig sending dæk/fælge på én gang, men er der for at kunne tilbyde dæk/fælge i alle størrelser? Eller har det noget med fragtomkostninger at gøre?

Men det er da produkter som burde være muligt at sælge, især fælgene. Vil du selv montere dæk på fælgene, eller skal kunderne selv sørge for det? Er folk ikke meget mærke-fikseret med dæk?
 
Kunne det evt. tænkes at du kunne starte med dit eget dækmærke i de 3-4 mest almindelige størrelser, og så supplerer med dæk du køber hos andre efter bestilling? Du kan sikkert få en god deal ved NDI. Måske det kunne minimerer dine lagerudgifter i opstarten, så du ikke behøver låne så meget?
 
Den model har jeg hørt at Point S kører efter. Nogle af de specielle dækstørrelser køber de (vistnok ved BF Goodrich), men kalder dem stadig for Point S-dæk.
 
mvh Carsten
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg SKAL købe hjem for 300.000 kr. dæk af gangen, svarer til en container fuld, ellers vil de slet ikke handle med mig. Dækket er et nyt sportsdæk som jeg bliver eneforhandler i Danmark af, hvis jeg kan få lov til at købe dem, udfra mit lån i banken. Så størrelsen på mit dæklager, kan ikke diskuteres, men mit fælglager kunne evt. gøres mindre, men det ville vel også betyde at banken ikke ville kunne tage sikkerhed i dette? jeg har siddet og kigget meget på det her, og er kommet frem til at jeg kan skære mit lager ned med 100.000 både på fælge og andet udstyr. Men der er jo stadig et stykke fra 800.000 til 500.000. dog har jeg en kautionist til 150.000 så mangler sådan set bare en kautionist til de sidste 150.000 kr.
 
Jeg kan godt se problematikken i at jeg kunne sælge hele lageret sort og så løbe min vej, dermed ville banken have et problem ved sikkerhed i dette. men med de ting der kan tages sikkerhed i og taget i betragtning at de 500.000 er det famøse "kom i gang" lån hvor staten kautionerer for en del, så burde de også være lidt mere velvillige til at give mig lidt mere end de 500.000 kr.
 
Hilsen
 
Kim Sand Sørensen
 
 
 
 
 
Side 1 ud af 2 (17 indlæg)