Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pension eller investering af VSO-midler?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Jul 16
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 07:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej - jeg er nyopstartet som selvstændig og overvejer mine muligheder ift. investering af "overskud". Min umiddelbare tanke var at postere overskud i VSO, således at jeg kan oparbejde en "buffer" til eventuelt dårligere tider og samtidig slippe for topskat - i hvert fald i første omgang. Snarere end at have pengene stående på en bankkonto med 0.01% i rente, tænkte jeg at investere i nogle lagerbeskattede investeringsbeviser. 

Alternativet er vel at smide pengene i en pensionsordning og således "kun" blive beskattet ca. 15% af afkast, men også miste muligheden for at råde over midlerne og bruge dem i hårdere tider.

Jeg kan ikke helt gennemskue nettoeffekten af forskellen på de to fremgangsmåder , men føler mig overbevist om at jeg ikke er den første der har gjort mig de overvejelser.

Derfor ville jeg meget gerne høre meninger om, hvad der giver mest mening for jer og hvorfor? 

VSO fordele:

- Undgå topskat

- Bevarer rådighed over midler / kan "aktiveres" i dårligere tider

- Større indflydelse på eventuel investering af midler

- Negativt afkast kan modregnes i resultat (?)

VSO ulemper:

- Højere beskatning af afkast

- Kræver revisorassistance

Pensionskasse fordel:

- Undgå topskat

- Lavere beskatning af afkast

Pensionskasse ulemper:

- Højere gebyr for administration end investering af VSO midler (?)

- Kan ikke hæves uden at betale ublu skattesats

- Mindre indflydelse på investering

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46492
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg synes du har meget godt fat - bare kort:

VSO giver også risiko for mere topskat. Det er jo kun hvis du i alle fald hæver helt op til topskattegrænsen det KAN give lavere, og kun hvis du netop får dårlige år, men det er det også godt til. Jo mere du har stående opsparet, jo større risiko for det en dag ikke kan komme ud uden klar topskat

Der er så den ekstra fordel, at du kan vente med at beslutte VSO til du ser om det år du bestlutter dig giver mening i form af indtægt klart over topskat

Du kan godt selv administrere et pensionsdepot i banken, lavere omk og bevare indflydelsen over investeringen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)