Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fraflytning af Danmark

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Dec 15
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Hej Amino

Jeg har de seneste par måneder arbejdet som konsulent for et større selskab i Schweiz samtidig med at jeg læser min bachelor på CBS. Jeg tager hjem i mine eksamensperioder, men ellers er jeg i Schweiz for det meste. Af den konsulenthonorar jeg modtager i mit ApS udbetaler jeg mig en beskeden løn, som jeg lever for ved siden af min SU. Jeg betaler altså dansk skat, både i form af selskabskat og personskat.

Mit spørgsmål er om hvorvidt det ville kunne lade sig gøre at flytte min adresse fra Danmark til Schweiz (og blive udlandsdansker) og stadig være indrullet på CBS, og videre hvilke problematikker dette stiller mig ift. min virksomhed - og eventuel afvikling af denne - for at lade mig registrere som skattepligtig i Schweiz? Hvad skal jeg være opmærksom på såfremt Skat beder mig bevise at min tilstedeværelse i Danmark ikke overskrider 42 dage?

Mit spørgsmål drejede sig nærmere om hvilke konsekvenser det vil have for mit virksomhed, da jeg ikke længere er bosat i DK - vil denne skulle afvikles eller kunne den flytte med, og hvordan foregår dette? Det skal nævnes at det er et ApS med kun mig ansat. 

Yderligere er jeg nervøs for den omvendte bevisbyrde som Skat arbejder ud fra, og hvad jeg ville skulle gøre for at sikre at jeg kunne bevise mine ophold i DK ikke overskrider den tilladte længe (på 42 dage pr. 6 mdr?)?

Tusind tak, på forhånd!

Tilmeldt 4. Jul 17
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kære Martin,

Jeg har boet i udlandet i længere tid og har i den forbindelse fraflyttet Danmark.

De 42 dage du omtaler er ligningsloven paragraf 33a. Se

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=87653

Denne lovgivning giver dig skattefordelen uden at du flytter fra Danmark.

Hvis du vil flytte fra Danmark (altså ikke paragraf 33a), så kræver det intention om at du vil være ude af landet i 3 år eller mere.

I alle tilfælde vil jeg råde dig til at ringe til SKAT. De er rigtig gode til at fortælle om hvordan lovgivningen fortolkes.

Endelig og nok vigtigst, hvis en afgørelse kan få signifikant økonomisk betydning, så søg om et bindende svar:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oid=2242235&vid=0

Det er de bedste 400kr, du nogensinde kommer til at bruge i skatte sammenhæng.

Med venlig hilsen,

Rune Jacobsen

Tilmeldt 20. Feb 14
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er vel flere mere eller mindre realistiske løsninger. Den ene er, at du ringer til Helle Thorning-Schmidt og spørg hende, hvordan hun og hendes mand helt konkret kringlede den, så de ikke overtrådte loven, men kun sjuskede lidt...!

Den anden løsning kunne være, at du afslutter dit studie på CBS som fjernstudent. Om det er muligt, og hvilke regler der gælder ved jeg intet om. Den sidste - og måske mest praktiske - løsning er, at du bliver overflyttet til et lignende studie i Schweiz. Igen ved jeg ikke om det er muligt, og du ramler jo meget snart ind i sommerferien, så det kan nok være lidt svært at få fat på de rette folk.

Hvis du vælger løsning 2 eller 3, skal du nok under alle omstændigheder have fat i en studievejleder fra CBS, som kan hjælpe dig lidt bedre end os her på Amino.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)