Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betaling af faktura når virksomhed er ophørt og forløb med advokatfirma - HJÆLP!

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 20. Jan 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle, 

Sagens kerne er den, at jeg har modtaget en faktura fra Verifone, angående en licens der gælder hele 2017. Min virksomhed, som er en enkeltmandsvirksomhed, OPHØRTE dog med ophørsdato d. 31.12.2014. 

Min spørgsmål går på, om virksomheden har ret til at fakturere mig for en licens i 2017, der gælder for 2017, når min virksomhed ophørte i 2014? Derudover har jeg haft et utrolig dårligt forløb med firmaet, der vil inddrive pengene - jeg har forsøgt at lave en tidslinje for neden: 

1: Jeg modtager, SOM DET FØRSTE, en inkassovarsel fra et advokatfirma. Jeg har således ikke modtaget nogle rykkere fra Verifone, fordi de har sendt rykkerne til en gammel adresse som jeg ikke er på længere. De sender den helt samme inkassovarsel, denne gang til en person som jeg slet ikke ved hvem er, men som er en tro kopi af den inkassovarsel jeg tidligere modtog på mit eget navn. 

2: Jeg sender advokatfirmaet en mail om at mit firma er ophørt og jeg ikke ved hvorfor jeg modtager inkassovarslen. 

3: Advokatfirmaet reagerer slet ikke på mine mails, men sender nogle måneder efter et brev om, at jeg er blevet registreret hos RKI

4: Jeg ringer til advokatfirmaet og forklarer dem situationen, hvorefter de siger at de vil vende tilbage til mig. 

5: Jeg modtager en mail fra advokatfirmaet, hvori de viser mig en kvittering fra 2011, hvor jeg har lavet et ejerskifte fra den gamle ejer af forretningen til min virksomhed. Derudover fremsender de Verifones originale faktura hvori der står at, jeg faktureres for et års license af deres produkt, dette gælder som sagt for året 2017. Der står yderligere i brevet at jeg skal betale senest 10 dage efter modtagelsen af mailen. 

Jeg ved overhovedet ikke hvad jeg kan stille op i denne situation. Kan Verifone fakturere mig for en licens i 2017 når min virksomhed har været ophørt i flere år? 

Er det fordi jeg ikke aktivt har været inde og afmelde Verifone, at de kan tillade sig dette? 

Da det ikke drejer sig om en ydelse jeg fik da virksomheden var aktivt, så ville jeg da umiddelbart tro, at man ikke bare kan sende en faktura ud til en gammel kunde? 

Håber I kan hjælpe mig med ovenstående - jeg står klar til at uddybe såfremt der er behov for det! 

På forhånd tak.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

IværksætteriKBH:

Jeg ved overhovedet ikke hvad jeg kan stille op i denne situation. Kan Verifone fakturere mig for en licens i 2017 når min virksomhed har været ophørt i flere år? 

Er det fordi jeg ikke aktivt har været inde og afmelde Verifone, at de kan tillade sig dette? 

Om det er god skik/kundeservice fra leverandøren må stå hen i det uvisse.

 

Men har du købt et løbende abonnement, så har du også selv en forpligtigelse til at opsige dette. Ligeledes som du har en forpligtelse til at oplyse om adresse-ændringer. Så vil mene (lige umiddelbart) du hænger på regningen.

Nu ved jeg ikke hvad det er får en licens/abonnement du har købt, spørgsmålet er om virksomhedens ophør umuliggør leveringen af licens/abonnement? Med andre ord; har du haft mulighed for at bruge licensen/abonnementet (om du reelt har udnyttet muligheden er i sig selv irrelevant) ?

Fra København
Tilmeldt 20. Jan 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Se forneden

Fra København
Tilmeldt 20. Jan 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

IværksætteriKBH:

Jeg ved overhovedet ikke hvad jeg kan stille op i denne situation. Kan Verifone fakturere mig for en licens i 2017 når min virksomhed har været ophørt i flere år? 

Er det fordi jeg ikke aktivt har været inde og afmelde Verifone, at de kan tillade sig dette? 

Om det er god skik/kundeservice fra leverandøren må stå hen i det uvisse.

 

Men har du købt et løbende abonnement, så har du også selv en forpligtigelse til at opsige dette. Ligeledes som du har en forpligtelse til at oplyse om adresse-ændringer. Så vil mene (lige umiddelbart) du hænger på regningen.

Nu ved jeg ikke hvad det er får en licens/abonnement du har købt, spørgsmålet er om virksomhedens ophør umuliggør leveringen af licens/abonnement? Med andre ord; har du haft mulighed for at bruge licensen/abonnementet (om du reelt har udnyttet muligheden er i sig selv irrelevant) ?

Hej Jesper,


Tak for hurtigt svar.

Licensen/abonnementet er til en kasseterminal der blev brugt i selve forretningen. Denne kan alene anvendes til brug af kasseterminaler og kan således ikke bruges til andet.

Jeg må indrømme det er nogle år siden og jeg kan ikke huske om jeg i sin tid var decideret inde og afmelde licensen.

Men du tænker, at jeg hænger på regningen fordi jeg ikke selv var aktivt inde og meddele dem om, at firmaet er ophørt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46495
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror umiddelbart du hænger på licensen hvis du ikke har opsigt efter de opsigelsesregler der måtte være gældende. I personlig virksomhicened gør det ikke rigtigt nogen forskel om CVR er lukket eller ikke.

Du kan naturligvis prøve at meddele advokaten, at du er lukket og du ikke har nogen som helst mulighed for at bruge licensen - men jeg tror ikke de fjerner dig fra RKI og opgiver kravet desværre
Opsigelse og meddelese om adresseændinger osv er dit ansvar. Måske du kan slippe for rykkergebyr eller indgå forlig, men nok ikke let hvis de har sendt dig ind i RKI for så må de jo have noget dom for, at du skylder - ellers har de nok bare truet med RKI?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Af firmaets salgsbetingelser fremgår blandt andet:

"25 Opsigelse
Parterne kan med et skriftligt varsel på 3 måneder opsige Aftalen eller dele af denne til udløbet af et kalenderår, dog tidligst med virkning således, at Aftalen ophører, når der er gået mindst ét helt kalenderår efter Aftalens ikrafttræden.
I tillæg til ovenstående gælder, at Aftalens pkt. 5.2 vedrørende Nets' PSAM chip og PSAM software kan opsiges til enhver tid af Leverandøren med et skriftligt varsel på 3 måneder, hvis Leverandøren vurderer, at dette er nødvendigt som følge af Leverandørens aftaleforhold med Nets om PSAM chips og PSAM software (herunder ved aftaleforholdets ophør).

Har du ikke opsagt aftalen, bliver de jo ved med fakturering."

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Fra København
Tilmeldt 20. Jan 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jeg tror umiddelbart du hænger på licensen hvis du ikke har opsigt efter de opsigelsesregler der måtte være gældende. I personlig virksomhicened gør det ikke rigtigt nogen forskel om CVR er lukket eller ikke.

Du kan naturligvis prøve at meddele advokaten, at du er lukket og du ikke har nogen som helst mulighed for at bruge licensen - men jeg tror ikke de fjerner dig fra RKI og opgiver kravet desværre
Opsigelse og meddelese om adresseændinger osv er dit ansvar. Måske du kan slippe for rykkergebyr eller indgå forlig, men nok ikke let hvis de har sendt dig ind i RKI for så må de jo have noget dom for, at du skylder - ellers har de nok bare truet med RKI?

vh John Hannover

Hej John,

Tak for svar.

Da brevet om RKI kom ringede jeg til dem med det samme og meddelte dem, at jeg havde skrevet mails til dem som de ikke havde reageret på.
De sagde at de ville lægge sagen på standby indtil de vidste mere - jeg tror derfor blot de har truet med RKI.

Hvordan synes du jeg skal takle sagen såfremt jeg vil indgå forlig?

Jeg skrev jo til dem omgående da jeg fik brevene, men de svarede ikke på nogen af mine mails. Nogle måneder efter får jeg brevet om RKI - det har vel også noget at sige, at de slet ikke reagerede på mine mails, eller?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46495
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Normalt skal man jo svare hinanden, men om en dommer evt vil lægge vægt på det - og om det et til den rette mail osv ved jeg ikke . (og risiko for spamfolder for jer begge) Jeg ville nok ringe til dem og forestlå et forlig med abonnement uden andet og så at de NU afslutter den - men det er svært at sige om du kan komme længere

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 20. Jan 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 15:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen:

Af firmaets salgsbetingelser fremgår blandt andet:

"25 Opsigelse
Parterne kan med et skriftligt varsel på 3 måneder opsige Aftalen eller dele af denne til udløbet af et kalenderår, dog tidligst med virkning således, at Aftalen ophører, når der er gået mindst ét helt kalenderår efter Aftalens ikrafttræden.
I tillæg til ovenstående gælder, at Aftalens pkt. 5.2 vedrørende Nets' PSAM chip og PSAM software kan opsiges til enhver tid af Leverandøren med et skriftligt varsel på 3 måneder, hvis Leverandøren vurderer, at dette er nødvendigt som følge af Leverandørens aftaleforhold med Nets om PSAM chips og PSAM software (herunder ved aftaleforholdets ophør).

Har du ikke opsagt aftalen, bliver de jo ved med fakturering."

Hej Jørgen,

Tak for svar.

Jeg kan ærligt talt ikke huske hvorvidt jeg har opsagt aftalen, det er efterhånden 5 år siden forretningen var i drift. Verifone vælger dog at fakturere på en privatadresse, hvor de ligeledes skriver at ydelsernes placering er på privatadressen. På privatadressen har der jo ikke været drevet forretningen, hvorfor deres yderledes heller ej kunne anvendes på denne adresse. 
Derudover er jeg noget overrasket over den ringe kommunikation der var været fra advokats side der vælger at ignorere mine mails men blot vælger at sende brev om RKI flere måneder efter.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)