Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medarbejders andel af startup

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Apr 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg er ved at starte virksomhed op i Polen hvor jeg bor.
Jeg vil gerne spoerge alle jer hvordan man smartest goer det mht. medarbejderaktier.

Jeg og en medinvestor, smider nogenlunde samme beloeb i virksomheden og vil dermed (som udgangspunkt) have 50% hver.

Vi har en daglig manager, som vi gerne vil afloenne delvist med andele i virksomheden (vi laver en form for aktieselskab, men er naturligvis ikke boersnoteret...), afhaengig af nogle milestones.

Jeg har laest side op og side ned omkring diverse medarbejder optioner i startups, men kan ikke helt finde noget, der er daekkende for vores situation.

Hvordan goer vi det rent praktisk?

Lad os sige vi starter med at have 100 aktier i virksomheden og dermed 50 hver.

Medarbejderen skal over tid kunne optjene op til 20% ejerandel i virksomheden (f.eks. 5 aktier ad gangen ift. milestones)

Men skal der laves en aktiepool til medarbejdere til at starte med som ingen ejer foer medarbejderen optjener det?
Boer det goeres via optioner, saadan at medarbejderen betaler for aktierne til en given pris ved exercise tidspunkt? (penge der dermed gaar til de eksisterende ejere?

Det er nok nogle banale newbiew spoergsmaal, men jeg kan ikke helt greje hvordan det boer goeres i praksis, nu naar der IKKE er tale om en noteret virksomhed.

Paa forhaand tak for svar.

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)