Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Elektronisk fakturering til udenlandske kunder

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Aug 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har planer om at starte freelance, som grafisk designer til efteråret. Jeg har siddet og læst en masse omkring international fakturering, og finder nu ud af at man skal have enten Digital Signatur eller Elektronisk Dataudveksling (EDI). Jeg har prøvet og google mig frem til at forstå dette, men bliver bare mere forvirret, så jeg håbede på at I kunne hjælpe mig. Hvad er bedst/nemmest i min situation og hvordan får jeg fat i det?? 

Tak på forhånd! :)

Mvh. Casper Hansen

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan kommer du på at du skal have Digital signatur eller EDI ??  personligt sender da fakturaer til mine udenlanske kunder på mail hvor fakturaen er vedhæftet som PDF-fil.

Tilmeldt 9. Aug 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var også det der var planen, men Skat siger det er et krav. 

https://www.skat.dk/front/appmanager/skat/ntse;jsessionid=bpDiImVKrsxdbPx0K9cdg3AxL8rYrmznKd0Q9QJGQAkvjgUeZ8ZH!-1070399023?_nfpb=true&_pageLabel=erhverv_vejledning_side&parentOid=108080&parentVersionOid=205214&versionId=205214&childOid=210928&_nfls=false

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan ikke få linket til at virke.

Kan du ikke kopiere teksten ind her på siden?

Tilmeldt 9. Aug 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Elektronisk fakturering til udenlandske kunder

Benytter du elektronisk fakturering ved salg til kunder i udlandet, skal en elektronisk fakturas ægthed af dens oprindelse og integriteten af dens indhold som hovedregel sikres ved enten at benytte

  • digital signatur
    eller 
  • elektronisk dataudveksling (EDI).

Benyttes én af disse to metoder, kan elektronisk fakturering benyttes overalt inden for EU og uden for EU, herunder ved grænseoverskridende handel mellem virksomheder i de forskellige EU-lande.

Virksomheder, der benytter elektronisk fakturering, skal opbevare beskrivelser af de systemer, herunder hardware og software, og de procedurer, der benyttes. Endvidere skal virksomheden opbevare kontrakter og certifikater som en del af beskrivelsen.

Benyttes der en digital signatur, skal den som minimum have et sikkerhedsniveau svarende til fx et OCES-certifikat (Offentlige Certifikater for Elektronisk Service). Dvs. at en anden tilsvarende digital signatur er lige så anvendelig. Systemet med digital signatur giver en sikkerhed, som er afgørende for troværdigheden:

  • Autenticitet - hvilket giver modtageren af fakturaen sikkerhed for, at fakturaen stammer fra den, der har sendt fakturaen 
  • Integritet - giver sikkerhed for, at der ikke er ændret i fakturaen undervejs

Læs mere om digital signatur på digitalsignatur.dk.

Anvendes elektronisk dataudveksling (EDI), forudsætter dette, at der mellem køber og sælger foreligger en konkret aftale, som fastsætter sikre procedurer for den elektroniske udveksling af fakturaer ved hjælp af EDI. Anvendelsen forudsætter, at parterne benytter og opretholder de særlige metoder og regler, som er nødvendige for datasikkerheden, ægtheden af deres oprindelse og integriteten af deres indhold.

Anvendes andre metoder end digital signatur og EDI, skal der være en indforstået aftale mellem sælger og køber samt en forretningsgang, der sikrer, at ægtheden og integriteten opretholdes. Som eksempel på en sådan anden metode kan nævnes den måde, hvorpå pengeinstitutterne udbyder internetbank, der bl.a. er baseret på aftaler mellem parterne, password-systemer samt evt. kryptering af data.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:
sender da fakturaer til mine udenlanske kunder på mail hvor fakturaen er vedhæftet som PDF-fil.

Sådan har jeg også altid gjort. Er aldrig, selv ved besøg fra SKAT, blevet anbefalet/pålagt krav om Digital signatur eller EDI.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Kravet om digital signatur eller edi var gældende indtil 1. januar 2013 ved udenlandsk fakturering. EU lempede derefter kravene og i dag er en pdf-fil eksempelvis også godkendt.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)