Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kapitaludvidelse med andele optjent af medarbejder og moms

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. May 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg administrerer en lille start-up hvor vi udvikler et medtech produkt. Vi har i en periode haft ansat en marketing og salgsansvarlig på konsulentvilkår, og har som hoveddelen af aflønningen lovet ham andele i virksomheden til en aftalt valuering.

Jeg er lidt i tvivl om hvordan vi i praksis håndterer denne transaktion ift. fakturering og moms...?

Jeg tænker at processen er følgende, men har brug for sparring på om kæden hopper af et sted i min udredning..? 

- Medarbejderen fakturerer gennem sit selskab det aftalte fulde beløb + moms.

- Medarbejderens selskab indskyder derefter den aftalte kapital i selskabet og kapitalen forøges.

Er dette korrekt, og er der evt. nogen muligheder for at lette processen ift. at have et stort momsbeløb ude at svømme?

Bedste hilsner

Kasper

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder lidt skattefarlig det I har gang i. Først det med medarbejder - som så fakturerer via sit selskab hænger ikke helt sammen i skatteører. Dernæst aftalt special pris - man må ikke betale for arbejde med billige anparter, de skal tages til faktisk værdi og beskattes som udgangspunkt som personlig indtægt. Man må heller ikke som betaling for udført arbejde sælge billigt til hans selskab

Hvis nu i begge tager chancen og lader hans løn fakturere gennem selskab (han kan få tripple skat = ca 140%) så vil hans selskab som du skriver, sende en faktura med moms - få en indtægt til skat og kunne bruge de penge der så er tilbage til en kapitaludvidelse (som jo ikke er en modsatrettet udgift), som jeg tvivler på I selv kan fixe - OG så bliver en ejeraftale helt afgørende, for ellers går sådanne ejerskaber generelt rent i skoven

Jeg synes I skal gå til en advokat, f.eks Jacob Tøjner fra www.ditselskab.dk - hils fra mig - der kan I få lidt direkte råd og hjælp til ordentlig gennemførelse + kapitaludvidelse+ejeraftale

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. May 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for rådene. Det er advokaten der klarer kapitaludvidelsen, der sker samtidig med en større investering og til samme kurs, det er i øvrigt ikke den første udvidelse, så det er helt efter bogen, og med en gennemarbejdet ejeraftale.

Det er vel ikke skattemæssigt ulovligt at hyre en konsulent...? Måske det bare er lidt forvirrende at jeg kaldte det en medarbejder..

Vi kører det bare efter bogen, så konsulenten fakturerer det fulde beløb og indgår derefter i en drøftelse omkring en investering i virksomheden på lige fod med andre investorer. Lyder det rigtigt..? Ville bare vide høre om der var nogen genveje nu når det bare er moms frem og tilbage, men det går nok;-)

VH.

Kasper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Sensinno:
Det er vel ikke skattemæssigt ulovligt at hyre en konsulent...? Måske det bare er lidt forvirrende at jeg kaldte det en medarbejder..

nej - men hvis det faktisk er lønmodtager arbejde så er det ikke lovligt, så ja forvirrende med "medarbejder". ER man konsulent så er der en række forhold der afgør det - man kan ikke frit vælge om man er ansat eller fakturerer http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

Sensinno:
Tak for rådene. Det er advokaten der klarer kapitaludvidelsen, der sker samtidig med en større investering og til samme kurs, det er i øvrigt ikke den første udvidelse, så det er helt efter bogen, og med en gennemarbejdet ejeraftale.
godt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)