Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtagelse af gældsramt virksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Aug 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

En god ven driver en personligt ejet konsulentvirksomhed. Virksomheden har en negativ egenkapital på ca. 1,5 mio kr. primært bestående af gæld til pengeinstitut 750 tkr., Moms 500 tkr. og leverandører 250 tkr.

Samtidig har vedkommende en stor personlig skattegæld på ligeledes 1.500 mio. kr., som endnu ikke er inddrevet.

Virksomheden er i akut krise, da likviditeten er opbrugt og det ikke er muligt at opnå yderligere bankfinansiering. Samtidig er der selvsagt en overhængende fare for at SKAT pludselig kan vælte læsset.

Jeg undersøger lige nu forskellige muligheder, da enten jeg eller evt. et familiemedlem indgående ønsker at hjælpe vedkomende ud af den værste knibe, hvis det er muligt. Heri ligger, at vi er parat til at løbe risikoen for et væsentligt tab - men naturligvis ønsker at undersøge, hvordan vi vil kunne minimere vort eventuelle tab mest muligt. Jeg har derfor følgende spørgsmål:

1) Vil jeg eller et familiemedlem kunne købe virksomheden til en form for overkurs/stor goodwill for f.eks. 1,5 mio kr. og dermed indfri de gældsposter der ligger i virksomheden - og derefter drive virksomheden videre - evt. men min ven som ansat? 

2) Hvordan vil de stille min ven skattemæssigt - vil de udløse skat hos ham - hvis egenkapitalen i forvejen er negativ med tilsvarende 1,5 mio. kr.?

3) Hvad vil det betyde skattemæssigt for mig - vil det udløse et skattemæssigt fradrag ifm. købet?

4) Vil jeg - såfremt virksomheden senere hen måtte lukke eller blive solgt til f.eks. 0 kr. - kunne få et fradrag for den goodwill, jeg oprindeligt betalte for virksomheden (de 1,5 mio. kr.)?

5) Er der en anden vej hvor jeg vil kunne hjælpe - uden at jeg vil skulle risikere de fulde 1,5 mio. kr. af beskattede midler.

Håber nogen herinde kan give mig et fingerpeg.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Det bedste vil da nok være at få en revisor med speciale i rekonstruktion til at rådgive om mulighederne.

Tilmeldt 23. Aug 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ravn

Tak for dit svar. Det vil jeg absolut også gøre.

Håber blot, at jeg herinde kan få et fingerpeg om, hvorvidt jeg er helt galt på den, eller om der kunne være muligheder, der var værd at overveje – inden (dyr, men senere i forløbet nødvendig) kontakt til revisor :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

skcon:

En god ven driver en personligt ejet konsulentvirksomhed. Virksomheden har en negativ egenkapital på ca. 1,5 mio kr. primært bestående af gæld til pengeinstitut 750 tkr., Moms 500 tkr. og leverandører 250 tkr.

Samtidig har vedkommende en stor personlig skattegæld på ligeledes 1.500 mio. kr., som endnu ikke er inddrevet.

Virksomheden er i akut krise, da likviditeten er opbrugt og det ikke er muligt at opnå yderligere bankfinansiering. Samtidig er der selvsagt en overhængende fare for at SKAT pludselig kan vælte læsset.

Jeg undersøger lige nu forskellige muligheder, da enten jeg eller evt. et familiemedlem indgående ønsker at hjælpe vedkomende ud af den værste knibe, hvis det er muligt. Heri ligger, at vi er parat til at løbe risikoen for et væsentligt tab - men naturligvis ønsker at undersøge, hvordan vi vil kunne minimere vort eventuelle tab mest muligt. Jeg har derfor følgende spørgsmål:

1) Vil jeg eller et familiemedlem kunne købe virksomheden til en form for overkurs/stor goodwill for f.eks. 1,5 mio kr. og dermed indfri de gældsposter der ligger i virksomheden - og derefter drive virksomheden videre - evt. men min ven som ansat? 

2) Hvordan vil de stille min ven skattemæssigt - vil de udløse skat hos ham - hvis egenkapitalen i forvejen er negativ med tilsvarende 1,5 mio. kr.?

3) Hvad vil det betyde skattemæssigt for mig - vil det udløse et skattemæssigt fradrag ifm. købet?

4) Vil jeg - såfremt virksomheden senere hen måtte lukke eller blive solgt til f.eks. 0 kr. - kunne få et fradrag for den goodwill, jeg oprindeligt betalte for virksomheden (de 1,5 mio. kr.)?

5) Er der en anden vej hvor jeg vil kunne hjælpe - uden at jeg vil skulle risikere de fulde 1,5 mio. kr. af beskattede midler.

Personlig virksomhed = personen - så det er en klar personlig konkurs der truer.

1 Nej man kan ikke købe en personlig virksomhed kun selskaber som sådan. Du kan købe aktiver og goodwill men det ville jo være mærkeligt med goodwill her og selv hvis du kunne, så var det jo 1,5 du skulle betale med penge du er beskattet af og dermed kunne tabe og så har gamle ejer stadigt skattegælden så det hjæloer ikke

2 3- 4 Hvis det var muligt at købe aktiver og goodwill for 1,5 mio (eller 3 for at fjerne skattegæld) så ville de være en indtægt for ham. Han har formentlig haft overskuddet over nogle år men i forhold til årets underskud vil det blive modregnet

Man kan ikke købe enkeltmands - kun stifte ny og overtage aktiver og goodwill. Hvis vi legede at der faktisk havde været værdier for det, så ville du jo så bytte kontanter ud med aktiver og goodwill og tab af det ville kommer fra tab i din tid på drift og det ville der være fradrag for men her duer den jo ikke

5 ved tæt familie nej - ren trediepart kunne give lån og have fradrag for tabet - og lånet burde være 3 mio da skattegælden ikke forsvinder og i øvrigt lyder mærkelig med det meget store underskud.

Bedste råd, ud over tage kort snak med en revisor om evt rekonstruktion (lyder meget vanskelig) er nu nok, lad det være. Den virker ikke ret lige til at redde, det lugter af gode penge smidt efter dårlige 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Derfor er jeg meget imod enklemandsfirma og I/S ..

Jeg synes og vil aldrig sætte privat økonomi over styr for at at drive firma.

Og det synes jeg heller ikke nogen burde gøre overhovedet i Danmark... Det kan nemt ende galt, lige meget hvor god man selv tror man er.

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kender en del der har haft I/S og enklemandsfirma for 10 år siden og har til dagens dato gæld op til halsen som de aldrig nogensinde kommer ud af fordi netop det er nemt at stifte gæld når man hæfter personligt.

Jeg har lært af deres fejl og holder mig kun til selskaber.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)