Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Juridisk ansvar ifm. salg af virksomhed?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Jan 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis man er to virksomheder, A (ApS) og B (IVS), som har lavet et ApS, som man så efter noget tid ønsker at lukke... Virksomhed A siger så at den godt vil købe selskabet.

Hvordan klarer man det, så virksomhed B ikke har noget juridisk ansvar fra den dag virksomheden er solgt?

Jeg tænker, hvis eks. virksomhed A allerede har misbrugt CVR nummeret e.l. før salgstidspunktet, uden at virksomhed B ved noget?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46495
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

peet_dk:
Jeg tænker, hvis eks. virksomhed A allerede har misbrugt CVR nummeret e.l. før salgstidspunktet, uden at virksomhed B ved noget?

det er meget vanskeligt at sikre. B overtager helt enkelt hele ansvaret for virksomheden fra det øjeblik det overtager anparterne, også alle aftaler og alt fra tidl.

Kun hvis A har gjort noget direkte ulovligt der kan straffes efter straffelov mm kan loven komme efter A, men ansvaret for selskabet hviler på den nye ejer.

Sælger A kan jo godt som privatperson skrive under på at han tager ansvar for evt ??? men det vil være op ad bakke i retten og - har han penge osv

Man skal altid ved overtagelse af et selskab være ret sikker på skeletter i skabene, checke hvem der kautionerer i bank, men I står endnu vanskeligere end køber ude fra (om det nu er muligt) da I som ejere på en lang række punkter har haft en række pligter til at sikre forsvarlig drift

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

John, er det ikke A der køber B ejerandel?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46495
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

John, er det ikke A der køber B ejerandel?

ikke umuligt der blev byttet A og B- - svar dog reelt samme - sælger har ikke som sådan ansvar når salget er sket med mindre sælger groft har tilsidesat pligter eller medvirket til direkte ulovligheder  Køber får ansvaret for alt og kan ikke bare gå tilbage til sælger hvis det er noget fra alm drift fra før handlen som koster penge. 
Aftale sig ud af det er meget komplekst

Man skal sikre sig mod skeletter i skabet som køber, sælger har klart mindre risiko så længe sælger ikke har været ude i en meget grov uansvarlig handling/ulovlig

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)