Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dagpenge for ægtefælde.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Horbelev
Tilmeldt 21. Aug 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Min kone har været  Direktør i en virksomhed, samt ejer af 1/3 af samme.

Hun er nu fratrådt som Direktør og har solgt sin andel i virksomheden.

Jeg har været løn ansat med fast månedsløn, og er nu blevet afskediget.

Efter at have kontakt med a-kassen, siger de at jeg ikke kan få dagpenge, da jeg har været i ægtefæles virksomhed ?

Kan dette virkelig passe ?

Mvh

Morten

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Neeej.. Det tror jeg nu ikke passer.

Tilmeldt 16. Oct 17
Indlæg ialt: 2
Fra  Hertzli Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Min kone har været ude for noget tilsvarende.

Mange fagforeninger og A-kasser ser det desværre som en samfundsnyttig opgave at begrænse udbetalinger til "fjenden over alle fjender", nemlig selvstændigt erhvervsdrivende (incl. ægtefæller).  Tænk, hvis der nu var fusk med i det - så er det nemmere at sige nej og vippe bevisbyrden over på dig, den svage part.

Det er bare ikke i orden!

/Per

Fra Middelfart
Tilmeldt 13. Sep 12
Indlæg ialt: 416
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

hertzli:

Min kone har været ude for noget tilsvarende.

Mange fagforeninger og A-kasser ser det desværre som en samfundsnyttig opgave at begrænse udbetalinger til "fjenden over alle fjender", nemlig selvstændigt erhvervsdrivende (incl. ægtefæller).  Tænk, hvis der nu var fusk med i det - så er det nemmere at sige nej og vippe bevisbyrden over på dig, den svage part.

Det er bare ikke i orden!

/Per

Så frem der er rent mel i posen, så er der vel heller ikke noget større problem for personen at bevise rigtigheden ? de gør det jo kun fordi der er stor svindel på området.

Tilmeldt 16. Oct 17
Indlæg ialt: 2
Fra  Hertzli Skrevet kl. 02:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Sunbao -

Jeg er helt uenig. 

Det er ikke nogen lille ting, at selv når kopier af ansættelsespapirer, forsikringer, registreringer hos virk.dk og skat o.s.v. er sendt til dem, at de så stadig nægter og dermed dels skubber nødvendige betalinger f.eks. af feriepenge ud i fremtiden og dels påfører den enkelte arbejdstager samt arbejdsgiver unødigt arbejde og udgift.  

Jeg har ellers altid - som du - ment, at når man blot gjorde, som man skulle og havde orden i tingene, så kunne man ikke rende ind i større problemer.  Jeg skal da love for, at det er at gøre regning uden politisk særdeles bevidst vært!

Det er - desværre - ikke et spørgsmål om alene at have glutenfrit mel i posen.

Ja, der findes brådne kar. Nej, hverken min kære hustru eller jeg er brådne kar. Nej, jeg synes IKKE, det er OK at tyvte min hustru eller mig, blot fordi nogen ikke kan holde fingrene fra fadet. 

Jeg finder det tværtimod ydmygende, nedgørende og pamperi af værste skuffe!  Det mindste, man burde forvente af dem, der er sat til at administrere penge på andres vegne, er da, at de gør det efter det regel- og lovsæt, de er sat til at administrere efter! 

Læg nøje mærke til, at "automatreaktionen" aldrig vil koste en fagforenings- eller A-kasse-medarbejder en krone, endsige jobbet, uanset hvor ubegrundet og usaglig sagsbehandlingen er. I denne sammenhæng har fagforening og A-kasse nær ubegrænsede midler - og tid - til rådighed, og det bliver folk som min kone, der i sagens natur bliver klemt - på penge, på tid, på ære.

Det er bare ikke i orden!

/Per

Fra Bjerringbro
Tilmeldt 8. Feb 16
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 07:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er så mange hvis'er, men'er og måske'er, som der skal svares på for at give et klart svar på dette. Hovedreglen er dog dette:

Hvis din ægtefælle arbejder i en virksomhed, hvor hun ejer mere end 10% og sidder i direktionen, da er hun selvstændig. Ud fra det beskrevne er hun derfor selvstændig. Hvis du så efterfølgende arbejder i denne virksomhed; som regnes for din ægtefælles selvstændige virksomhed, da bliver du i forhold til A-kasselovgivningen også regnet som selvstændig.

For at få dagpenge herefter skal du/I ophøre med selvstændig virksomhed. Hvis din ægtefælle fratræder og samtidig sælger hele sin ejerandel i virksomheden, da ophører hun med selvstændig virksomhed. Du er dermed heller ikke længere selvstændig.

Herefter skal der så tages stilling til om du har dagpengeret og i givet fald hvilken dagpengesats du skal have. Det skal gøres ud fra henholdsvis virksomhedens omsætning og overskud; da du i den tid hvor du arbejdede der blev regnet for selvstændig. Hvordan dette regnestykke falder ud kan jeg af gode grunde ikke svare på. Håber dette forklarer lidt - ellers altid velkommen til at kontakte mig hos Krifa Erhverv

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)