Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af digitale salg via etsy

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 9. Sep 17
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har ofte læst med herinde og fundet mange gode tips og tricks, men nu står jeg med en spørgsmål/opgave, som jeg ikke kan finde svar på, som jeg håber nogle kloge hoveder kan hjælpe med.

Jeg vil gerne begynde at sælge mine digitale produkter via etsy.com som supplement til egen webshop. Produkterne er digitale og såkaldte "instant download". Det betyder at Etsy selv fremsender mit produkt til kunden, laver faktura og blot udbetaler penge til min konto. Mit spørgsmål er hvordan jeg bogfører disse salg.

1) Fortløbende fakturarækkefølge:
Etsy laver selv fakturaen til kunden, og det med "fortløbende fakturarækkefølge" kan ikke overholdes. Dels er salgene via Etsy ikke er fortløbende rækkefølge og dels matcher de selvfølgelig ikke fakturarækkefølgen på min egen webshop. Hvordan kan jeg bogføre dette og stadig overholde god regnføringskik?

2) Moms på digitale varer som Etsy selv indkræver og indbetaler:
Der er særlige regler om moms på digitale varer, som i grove træk betyder, at jeg skal betale moms i købers land i stedet for dansk moms. Etsy lægger automatisk købers moms oven i salgsprisen og indberetter selv momsen til købers stat. Eksempel: Jeg har sat min varer til salg til 100 kr. Hvis en tysker køber varen, vil prisen være 118 kr (tysk moms er 18%). Etsy giver de 18 kr til den tyske stat og de 100 kr. til mig (minus et gebyr selvfølgelig). Hvordan begfører jeg sådan et køb? Da jeg aldrig ser skyggen af de 18 kr. kan jeg vel ikke bogføre dem som moms i mit regnskab, da jeg så vil komme til at betale dem to gange. Men det vil jo også se mærkeligt ud, at der slet ikke bogføres moms på mine salg.

Sådan ser et salg ud på Etsy: https://www.dropbox.com/s/45v4q60j4a3nllp/etsy.PNG?dl=0 (fra et tidligere privat salg)

3) Samlet salg til Etsy i stedet for separate salg:
Jeg har overvejet om man kan gøre således, at man ikke bogfører hvert enkelt salg, men bogfører samlet som et enkelt salg til Etsy. Så hvis jeg en dag sælger 10 varer á 100 kr bogfører jeg det ikke som ti separate salg på 100 kr til den enkelte kunde, men som ét samlet salg på 1000 kr til Etsy. Tanken er at det kunne være det samme som hvis jeg gik ned og solgte 10 varer til en lokal butik som så sælger dem videre selv. I mit regnskab står der kun min handel med den lokale butik og ikke noget om hvem den enkelte vare er solgt til. På den måde kunne man også undgå problemet med moms, da man jo så handler b2b. Må man det? Og i så fald, hvad skal min dokumentation/bilag være? Jeg har jo ikke udstedt en salgsfaktura til Etsy. Man får ikke meget dokumentation fra Etsy. Linket ovenfor er det eneste man har på sine salg ud over kundens faktura, hvor priserne dog står i kundens valuta.

Jeg håber ikke den lange smørre skræmte nogen væk. Måske er der nogen der har lignende erfaringer fra Etsy? Eller nogen med god regnskabsforståelse, som kan hjælpe mig på vej?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

1) og 3). Ja, du kan bogføre det som samlede salg, endda sjældnere end hver dag, hvis det passer bedre. Du skal blot kunne dokumentere ned til den enkelte Etsy-faktura, hvad du har bogført. Det samlede salg for det enkelte bilag kunne f.eks. zippes. Det nemmeste er at gøre det, så beløbene stemmer med banken.

2) og ½3) Moms: Pas.

Tilmeldt 9. Sep 17
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det må vel være det samme som når butikker bogfører "dagens salg" samlet i stedet for som separate posteringer. God idé at zippe filerne, så man kan se at de hører sammen.
Tak for svar :)

Hvis der er nogen der kender til det med momsen, som Etsy automatisk selv betaler på vegne af butiksejerne, må I endelig råbe op :)

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

2

Du laver en konto i driftsregnskabet der hedder feks EU moms, her bogfører du momsen som en driftomks, når året så er gået kan u se hvor meget EU moms der er og om du vil ansøge om refusion. Du må ikke fratrække momsen i skatten så når du laver dit skatteregnskab tillægger du momsen i dit skattemæssige overskud.

Tilmeldt 9. Sep 17
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret. Det lyder lidt kompliceret. Lad mig høre, om jeg har forstået det rigtigt:

Jeg bogfører momsen ligesom andre udgifter, fx kontorartikler.
Så hvis jeg har sat et produkt til salg til 100 kr, og en tysker køber det til 118 kr (fordi etsy selv har lagt 18% moms oven i), så bogfører jeg det således:

118 kr (kredit) på "salg af varer u/moms" (eller måske "momsfrit salg til udlandet"?)
18 kr (debet) på min nye "driftomkostning EU moms"
100 kr (debet) på "bank"

Og når jeg så skal lave skatteregnskab, må jeg ikke trække momsen fra som en driftsomkostning, ligesom man ellers må med udgifterne til fx kontorartikler, så derfor skal de lægges til overskuddet. Hvordan bogfører jeg det helt konkret?

Momsrefusion bliver ikke aktuelt.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu tænkte jeg lige på køb da jeg skrev det, men det her er jo salg.

Da du indtægtsføre  118 kr, har du fradrag for momsen på de 18 kr da momsen skal gå i 0.

Det er rigtig som du vil bogføre det, men er det ikke nemmere og bare se bort for momsen og bare bogføre 100kr,

Glem alt om refusion det kan naturligvis ikke få

Tilmeldt 9. Sep 17
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Ah, så giver det mening :)

Jo, jeg har også overvejet at bogføre helt uden moms, da den jo i princippet er helt udenfor, når Etsy tager sig af både indsamling og aflevering af den. Og så bare sørge for at bilagene tydeligt viser at Etsy har trukket det ekstra og selv indbetalt til de relevante lande. 

Det er umiddelbart den løsning jeg hælder mest til, men er usikker på om det er "skattemæssigt korrekt"...

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

men er usikker på om det er "skattemæssigt korrekt"...

Det er skattemæssig korrekt som du vil gøre det.

Citér

Tilmeldt 9. Sep 17
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar :)

Fra Tylstrup
Tilmeldt 1. Nov 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Pernille, ja nu er der jo kommet nye regler......

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)