Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ferielukning

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Køge
Tilmeldt 3. Feb 07
Indlæg ialt: 146
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Vi har en lille butik, som vi kører hjemmefra. Nu er det tid til at holde en uges ferie, og hvad så med butikken? De fleste andre små butikker lukker med en besked til kunderne om, at der kan bestilles, men ikke leveres.

Da vi ikke har erfaring med dette endnu, så ved vi ikke, om det koster kunder.

Vi kan muligvis få en bekendt til at passe butikken, mens vi er væk, og så mærker kunderne forhåbentlig ikke noget til forskellen.

Men er der andre gode muligheder, hvis vi ikke finder en afløser? Er der f.eks. nogen, der har erfaring med et samarbejde med konkurrenter? Jeg kunne forestille mig en løsning, hvor vi "udveksler" ferie med en konkurrent, der forhandler samme varer som os, og hvor vi blot videresender ordrerne til konkurrenten, som derefter ekspederer dem og derefter bliver betalt af os efter deres normale priser.

Det kan selvfølgelig lyde dumt at sende kunderne videre til konkurrenterne på denne måde, men det er vel også naivt at tro, at kunderne ikke allerede kender konkurrenten, men alligevel har valgt at handle hos os.

På forhånd tak for idéinput.
Johnny

 

Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Sidste år da vi holdt sommerferie i en uge, midstede vi 60 % af den normale omsætningen i de følgende 3 måneder.

Jeg forstår stadigvæk ikke hvorfor, men det skete.

Da vi blot have skrevet det på forsiden, og så ellers fjernede det med det samme da vi kom tilbage fra ferie. Men jeg har en teori om at det ikke kun kan skyldes vores ene uges ferie. Da det jo ikke er de samme mennesker som søger efter varene i 1-3 måneder. Men det underlige var at vores besøgstal ikke gik ned (men det gjorde salget skal jeg love for). Men hvad nu er vi jo for længst tilbage på fuld kraft Smile

 PS: lad være med at sende dem videre til konkurrenten. Det vil være at skyde sig selv i foden, det kan godt være de kender konkurrenten, men hvis i ligefrem anbefaler konkurrenten, så er der større chance for de handler der, og tænk hvis de bliver tilfredse med servicen.. Så kommer de måske aldrig tilbage.

Fra Køge
Tilmeldt 3. Feb 07
Indlæg ialt: 146
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var godt nok en stor nedgang.

Min idé var også lidt, at kunden ikke på forhånd får direkte besked om, at en konkurrent håndterer ordren. Jeg ville nok skrive en besked om det i ordrebekræftelsen ("På grund af ferielukning behandles denne bestilling af vores samarbejdsparnter xxxx"), og så videresende en kopi af ordrebekræftelsen til den, der håndterer ordren. Selvfølgelig vil jeg forvente, at konkurrenten lægger noget i pakken, der gør opmærksom på, at de tog sig af ordren. Min idé var lidt, at det ville være bedre end blot at lukke eller at skrive en besked om, at de kunne handle der og der (fysiske butikker henviser jo ofte til konkurrenter, hvis de ikke lige har en bestemt vare).

Vi forsøger i forvejen at leve af, at vi er bedre end konkurrenterne, så det gør ikke noget, hvis de låner kunderne lidt. ;-) Mange af vores konkurrenter har alligevel leveringstid på 7-8 dage, så der mærker kunderne nok slet ikke, hvis der er lukket i en uges tid, men hos os er de vant til hurtig levering.

Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Når fysiske butikker låner af "konkurrenterne" er det bestemt ikke konkurrenteren 100 meter nede af gaden. Men jo du kan vel godt skrive "På grund af ferielukning behandles denne bestilling af vores samarbejdsparnter xxxx" Det mister du selvfølgelig ikke så mange ordre af.

Men hvis det er din garn webbutik som holder lukket i 7 dage, ja så tror jeg jo nok at folk kan vente, især hvis dine konkurrenter er 8 dage om at levere.

Fra Canada
Tilmeldt 5. Oct 07
Indlæg ialt: 83
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kunne aldrig drømme om at lade en konkurrent håndtere mine ordrer.

Husk på, at du derved lader din konkurrent bestemme hvor god en service DU giver dine kunder. Et skrækscenarie efter min mening.

Vi plejer at lukke 2 uger om sommeren og det giver selvfølgelig mindre salg mens det står på, for der står på shoppens forside, at ordrer først ekspederes efter en bestemt dato. Vi har dog aldrig oplevet at omsætningen ikke blev normal igen straks efter hjemkomst og "skiltet blev pillet ned af døren".

Luk butikken og nyd ferien.

LarsQ.

Fra Køge
Tilmeldt 3. Feb 07
Indlæg ialt: 146
Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene.

Jo, det kan da bestemt være et skrækscenarie at lade konkurrenten håndtere ens serviceniveau. Det skal selvfølgelig være en, der er interesseret i den modsatte byttehandel. Så konkurrenten vil i sidste ende blot være en slags underleverandør. Og vi er allerede selv småkunder hos de mest seriøse af vores konkurrenter, så vi kan holde øje med dem. :-)

Jeg lagde mærke til, at I har skrevet, at ferielukningen var annonceret på shoppens forside. Det skal selvfølgelig stå, så kunderne altid kan se det, da de vel ikke nødvendigvis "kommer ind ad hoveddøren". Og så ser de det ikke, før de har handlet.

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi plejer at holde 3 uger i industriferien og tilgengæld holder vi ikke lukket resten af året.

Vi sender postkort ud ved skolernes sommerferie-start, hvor der står noget i stil med, husk at købe før vi holder ferielukket uge 28-29-30.
Og så sætter vi et godt tilbud på forsiden af kortet eller noget andet vi gerne vil gøre opmærksom på..

Det er rimeligt billigt at sende postkort og samtidigt minder vi dem om, at vi eksisterer.. og sender til alle i køberkartoteket, også selv om det er et par år siden de har handlet og på den måde giver det som regel lidt ekstra salg.

Vi skrev sidste år på hjemmesidens forside, indkøbskurven og ordrebekræftelse, at vi holder lukket, varerne bliver afsendt d. 3/8.

I sådan et tilfælde ville jeg ikke anbefale konkurrenten, især ikke, hvis i har varslet jeres kunder og skrevet det på hjemmesiden og det kun drejer sig om en uge.

Men jeg tror da ikke altid det er dumt at anbefale konkurrenterne..
Hvis der ringer nogen til os og spørger efter noget vi ikke har, fortæller jeg dem, hvor de kan købe det og næste gang de så ikke kan finde, hvad de skal bruge, ringer de til mig igen, for det var jo så dejligt nemt og hun var da (forhåbentligt) meget rar at snakke med hende Nina :-) Vi har fx en del reklamebureauer der ringer, når de får nye sjove opgaver, og spørger om jeg ikke har en god ide.. For det meste anbefaler jeg jo vores egne gode produkter, men jeg kan sagtens finde på at sige andres også - og de plejer da altid at ringe igen næste gang. Man kommer længst med at være flink og ærlig tror jeg og kun anbefale egne produkter, når man selv synes, det kunne være den rigtige løsning.

Fra Glostrup
Tilmeldt 26. Nov 06
Indlæg ialt: 135
Fra  Haandlavet.dk Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har gjort det et par gange, skriver det på forsiden samt i et nyhedsbrev til vores kunder.

I et enkelt tilfælde fik vi ikke givet besked på hjemmesiden men  kun via vores nyhedsbrev. Det gav en del rykkerhenvendelse der skulle besvares, og vi valgte at give de kunder der have ventet for længe en lille gave. Det gav en rigtig god response fra kunderne!

Vores kunder er meget trofaste så i forhold til dem er det ikke noget problem at holde lukket i en kortere periode, der er bare flere ordrer der skal sendes når vi kommer hjem :),men det er alfa-omega at orientere mulige kunder via hjemmesiden, da der er stor risiko for at de ikke har modtaget et nyhedsbrev.


Tim

Køb kompatible billige dymo labels og spar penge på dine forsendelser.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)