Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til virksomhedsform

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 17. Oct 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Jeg er igang med at lave en eksamensopgave, som er en forretningsplan.

Den går ud på at jeg skal købe/overtage en eksisterende virksomhed, som i dag er en non-profit forening. Foreningens ejere er i dag kollegier og boligforeninger. Der er en bestyrrelse i foreningen idag. Foreningen må ikke genererer overskud

Jeg skal nu købe foreningen og køber ejerne ud, så jeg bliver den eneste ejer og der må begyndes og blive genereret overskud. Dog vil de tidligere ejere stadig være en del af virksomheden, da boligforeningerne og kollegierne er mine kunder og jeg har stadig tænkt mig at beholde bestyrelsen. Vi har omkring en 25 - 35 ansatte. 

Hvilken virksomhedsform vil det blive når jeg køber virksomheden? Bliver det så en selskabsform a/s eller aps eller? Er ret lost her.

Håber på nogle kan svare på dette.

Mvh Nana

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nanna

Nana1989:
Dog vil de tidligere ejere stadig være en del af virksomheden

Det er noget uklar hvad du mener med ovenstående, da du tidligere har skrevet at køber ejerne ud. Du vælger jo selv hvad virksomhedsform du ønsker, Umiddelbart kan jeg ikke se den store forskel i om du vælger at lave et Aps eller et A/S.

Hvad niveau er din eksamens opgave på, Handelsskole, universitet eller anden ?

Tilmeldt 17. Oct 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay.. Det er mere bare ift. at det ikke skal være en non profit forening mere, hvor alle ejerne jo er vores ''kunder'', som er boligforeniger og kollegier. Nu skal jeg købe den og ønsker at må generer overskud også ska det jo ikke være en non profit forening mere. Er i tvivl om en forening gerne må generer overskud eller om det kun er non profit foreninger der ikke må.

Hvis jeg skal overtage den i dens nuværende form, hvis jeg køber de nuværende ejere/kunder ud og jeg bliver den nye ejer. Så bliver det ved en virksomhedsform, når der gerne må genereres overskud? Og hvilken virksomhedsform passer så bedst til et sted med én ejer, 25 - 35 ansatte, en bestyrelse, hvor der også er en direktør osv.? Det er det jeg mener, hvis det giver nogen mening..

Jeg læser på erhvervsakademiet i Århus.

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er vel ikke den store forskel på om det er ApS eller A/S.

Hvad skulle fordelen være ved at være et A/S frem for et ApS?

Tilmeldt 17. Oct 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ingen ide.. Det er derfor jeg spørger :D Kunne godt være der var nogle kloge hoveder der vidste noget..

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Er i tvivl om hvad går din opgave eksakt ud på? Er det at du skal overtage virksomheden eller er det bare at den skal generere et overskud?

Mig bekendt bruges navnet nonprofit bare for at signalere at man ikke generere profit. Hvis det ikke er et krav at du skal overtage foreningen, vil den vel kunne omdannes til en F.M.B.A (forening med begrænset ansvar)

læs om foreninger her: https://erhvervsstyrelsen.dk/foreninger

https://erhvervsstyrelsen.dk/foreninger-med-begraenset-ansvar-fmba

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Nana1989:
Jeg har ingen ide.. Det er derfor jeg spørger

Når du læser på erhvervsakademiet burde man da kunne forvente at du havde sat dig bare lidt ind i tingene. sorry to say.

Tilmeldt 17. Oct 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, opgaven går ud på at jeg skal overtage/købe virksomheden og jeg ønsker ved hjælp af salg og markedsføring at tiltrække nye kunder, hvilket gør at vi stiger i omsætning.

Derfor kan det ikke være en non profit virksomhed mere.. Nu skal jeg lige ind at læse det link du har send.. Men en forening, f.m.b.a - må gerne generer overskud?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke overtage en forening. Så det første skridt må være at foreningen omdannes til eksempelvis et aps eller a/s. Der er ingen love der regulerer en omdannelse som den du har beskrevet. Det må derfor ske på en indirekte metode ved at foreningen forandres til et aps eller as efter reglerne om apportindskud i selskabsloven. Når dette så er sket må du så finde ud af hvordan du vil overtage disse aktier/anparter.

Tilmeldt 17. Oct 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, tusind tak for svar!

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)