1) Med al respekt, så ingen grund til at gå over åen efter gråspurve. Stifinderen på din computer er som skræddersyet til det. Under f.eks. dokumenter har du en mappe, som hedder "Privat" og én som hedder "Firma". Under "Privat" har du en mappe eller bare en fil, som hedder "budget", én med bankkonti-numre, osv:
bankkonti-numre, forsikringsdetaljer, bon'er/kvitteringer, medlemskaber til sport og meget andet, medlemsdetaljer til børnenes klubber, billeder af certifikater, attester osv.osv. dvs. alt til husholdningen, er samlet på èt sted, på min computer.
Du gør det selv så sofistikeret, som du ønsker det med f.eks. årstal eller andet.
Når det i princippet blot er arkivering af gamle data, vil jeg anbefale bruger zip, evt. "zip-komprimerede mapper".
Jeg ville så lave en sikkerhedskopi på en ekstern harddisk. Hvis du har brug for data flere steder eller af andre grunde vil have en kopi af hele gøjemøget på nettet, kan du bruge Microsofts OneDrive, Google Gdrive eller dropbox.
Giv evt. en e-mail eller et kald, så kan jeg lige sætte dig i gang, hvis det ikke er Mac :-D
2) Her må du søge viden andetsteds, f.eks. i søgefeltet skrive "elektronisk opbevaring af bilag". Jeg ved ikke, hvorfor de er elektroniske, men det er en anden sag. Du kan så opbevare dem efter førnævnte principper under førnævnte mappe "firmaer", men det er nok bedst at have det helt for sig. Jeg gemmer nogle af de fysiske, så jeg har lidt at vise mine oldebørn. Indrømmet, jeg har ikke scannet bilagene ind fra dengang, hvor jeg havde dem på papir.