Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af alkohol direkte fra producent. - Lovligt?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Derude

Jeg har tænkt at kaste mig ud i at producere alkohol.

Jeg har arbejdet med det i et stykke tid, og da jeg nævnte det for et af mine undervisere på Innovation og Iværksætteri-linjen på CPHbusiness i Lyngby, at jeg ville sælge direkte til barer og natklubber udenom grossisterne, nævnte han det ikke nødvendigvis var lovligt. 

Jeg var noget overrasket over at få det at vide, - men nu lever vi jo ikke i et frit land, men et bureaukratisk diktatur, så ja måske er der noget om det. 

Derfor vil jeg høre, om der er nogen af jer der ved, om man som lille producent af whisky, må "agere grossist" og sælge direkte til barer og natklubber?

Tilmeldt 16. Jun 16
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Selvfølgelig må du det.

Du skal selvfølgelig have styr på en masse ting i forhold til produktion og afgifter.
Men selve salget er da helt lovligt

Tilmeldt 2. Jun 11
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Det korte svar til dit spørgsmål: Selvfølgelig må du sælge direkte. Det er fuldt ud lovligt.

MEN! (og det er et vigtigt men det her) der er en masse forhold til produktion og afgifter som du skal tage højde for. Herunder et par stykker:

 http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=111249&vId=202797&i=105&action=open#i111249
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=111252&vId=202797&i=108&action=close#i11125

Det er værd at notere, at :

Virksomheder, der fremstiller eller indfører afgiftspligtige varer, skal registreres som oplagshaver. Aftapning eller anden behandling af varer i erhvervsmæssig øjemed anses også for fremstilling

og at:

Registrering er betinget af, at virksomheden stiller sikkerhed for skyldige afgifter på mindst 200.000 kr. Sikkerhedens endelige størrelse fastsættes af SKAT efter særlige regler. SKAT kan stille krav om fuld sikkerhed for afgiften ved manglende rettidig betaling jf. § 23, stk. 1.

Derudover kunne det også være en god ide, at producere fra et allerede godkendt køkken af hensyn til egenkontrollen, da kravene til indretning af lokaler og egenkontrol af disse er temmelig skrappe....

Det er ikke "bare" noget man sådan uden lige kaster sig ud i... Der er en masse forhold til skal undersøges helt til bunds inden du kaster dig ud i et sådan projekt. Meget mere end der kort er opsummeret i dette indlæg.

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 01:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Perfekt. :)

Ja. Det er ret frustrerende med alle de regler og krav. Mit problem ved at bruge eksisterende producenter/godkendte køkkener er at de skal have opskriften, og det er jeg ikke vild med. Men man skal selvfølgelig holde muligheden åben just in case.

Det med SKAT's sikkerhed har jeg også læst om. Rimelig vanvittigt, men sådan er det.

Tak for svaret Tobias.

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 01:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var en lettelse.

Tak Lokesen. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Alexander :
Det med SKAT's sikkerhed har jeg også læst om. Rimelig vanvittigt, men sådan er det.

Den glædelige nyhed er at SKAT i 2018 har nedsat sikkerhedsstillelses summen for alkohol producenter fra Min. 200.000 DKK til kun 30.000 DKK. 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)