Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kvittering vs. faktura

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 24. Aug 17
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.
Min veninde er nyopstartet iværksætter som mig.

Vi er dog uenige om et spørgsmål.
Hvis man f.eks. sælger et smykke. Leveringstiden er 2-5 dage. Kunden er blevet gjort opmærksom på dette, og indbetaler xx antal kroner på kontoen. Vi har begge en PMV

Kan man så bare købe en kvitteringsblok, og skrive selvfølgelig, virksomhedsnavn, cvr, telefonnummer osv- og sende den til kunden + varen. 
Diskussionen går lidt på, at jeg har læst det skal være en faktura. Men efterhånden har ingen af os, modtaget en faktura hvis vi har bestilt noget hos en virksomhed som privat person. Det har været kvittering.

Så kan man bruge de kvitteringsblokke i boghandleren... I så fald ja, hvordan og hvilke regler? Hvis ikke, hvad bruges de så til? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Kvittering og faktura er to ord for det samme. Mig bekendt er der ingen forskel. Kravene til en faktura fremgår af momsbekendtgørelsen.

Tilmeldt 24. Aug 17
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar.
Min veninde bogfører efter duplikatbogen. 

Jeg har dog læst, at på en selvskreven kvittering som i disse bøger, skal der IKKE stå købers navn, adresse m.m. 

Derfor jeg undre mig. Der vil sådan set heller ikke være plads, eftersom bogen ikke er lavet til dette.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Det står alt sammen i momsbekendtgørelsen, som I finder ved en simple Google søgning eller direkte inde på Retsinformation.dk.

Tilmeldt 24. Aug 17
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Din hjælp er ikke brugbar :-) Du svare ikke på spørgsmålet ang. håndskrevne købskvitteringer.

Hun er ikke momsregisteret, og en guide hos skat, viser faktura for momspligtige ydelser. 

Jeg afventer en andens redegørelse. Men tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder på min smartphone og kommer ikke til at citere bekendtgørelsen. Har du læst i bekendtgørelsen eller har du nogen konkrete spørgsmål hertil? Hvis I vil drive virksomhed, må I også kunne slå op i de lidt nemmere lovgivninger og læse jer til svaret :)

Tilmeldt 24. Aug 17
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen.

Det har vi også gjort, men vi finder intet om bogføring ved selvskrevet kvitteringer, eller om det godtages. 

Derfor vi har denne diskussion, da vi ikke selv kan finde det i bekendtgørelsen.

Tilmeldt 24. Aug 17
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 24. Aug 17
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

https://www.startupsvar.dk/faktura

Jeg er dog endnu usikker på hvad der er korrekt. Det jeg læser det som på SKAT, er at det er gældende for pølseboder, midlertidige stader osv.

Min veninde er i gang med at opbygge webshop, men det tager længere tid end hun regnede med. Derfor har hun gjort det på denne måde. Så vores diskussion er stadigvæk pålydende på, om hun må lavet forenklet faktura, hun gemmer selvfølgelig duplikatsiden. 


Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Da I formentlig falder ind under reglerne for forenklet faktura, vil I skulle kigge i § 63, stk. 3 og 4. "Teknisk muligt" skal forstås i nutidig forstand, således at det sjældent ikke vil være teknisk muligt at anvende et kasseapparat eller andet salgsregistreringssystem.

Når I nu har kigget i momsbekendtgørelsen, må I da hjertens gerne nævne det. Jo mere specifikke I laverestående indlæg, jo mere specifikt er det muligt at svare :)

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)