Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rente på forsent betalt faktura

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Oct 17
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en  betalingsbetingelse på 14 dg netto på mine fakturaer. Hvor meget må jeg opkræve i rente efter for sent betalt faktura ?

Med venlig hilsen

Vibeke

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Du bestemmer selv renten, den skal stå på fakturaen, den kunne være 0,75% ved overskridelse  eller 1,5% pr måned.

Tilmeldt 9. Oct 17
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, nu spørger jeg dumt men hvad er det højeste man må sætte renten til ? Og vil det sige at jeg beregner 0,75 % pr overskredet dag ?
Jeg skal så skrive på fakturaen “betalingsbetingelse 14 dg netto, rente 0,75 % “ ?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er altså ikke tilstrækkeligt kun at sætte rente på fakturaen, den skal være bekend før handlen indgås f.eks ved at renten fremgår af dine salg og leveringsbetingelser.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er rigtig som Ravn Skriver.

Den højeste rente du kan tage er når kunden siger. det vil jeg ikke betale.

Hver gang du overskrider 14 dage tager 0,75% af det skyldige beløb og tillægger saldoen.

du kan skrive

Ved overskrivelse af betalingsfristen pålignes 0,75% rente pr påbegyndt 14 dag.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

kah:

Det er rigtig som Ravn Skriver.

Den højeste rente du kan tage er når kunden siger. det vil jeg ikke betale.

Hver gang du overskrider 14 dage tager 0,75% af det skyldige beløb og tillægger saldoen.

du kan skrive

Ved overskrivelse af betalingsfristen pålignes 0,75% rente pr påbegyndt 14 dag.

Jeg ved ikke helt hvor du har den sats fra. Såfremt du ikke har fastsat en rente i din aftale med kunden (som kunden kunne gøre sig bekendt med inden, at handle blev indgået), skal du kræve morarente efter rentelovens regler. 

Du kan kræve rente 30 dage efter det tidspunkt, hvor kunden havde mulighed for at gøre sig bekendt med kravet (typisk ved skriftligt påkrav). Dette følger af rentelovens § 3, stk. 2. Er der fastsat en forfaldsdato, så er det efter denne dag, at der kan kræves renter. Forfaldsdatoer kan ikke fastsættes ensidigt, men skal have været aftalt i forvejen. Det er altså, ligesom med renten, ikke nok, at du blot har skrevet i fakturaen. Dette følger af rentelovens § 3, stk. 1. 

Har du ikke aftalt en særlig rentesats, skal du anvende morarentesatsen, der fremgår af rentelovens § 5, stk. 1. Denne er aktuelt 8,05% p.a. 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)