Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på husleje?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Nov 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er pt igang med at kigge efter lejemål. Nogle er momspligtige, adnre er ikke.
Jeg kigger f.eks på et hvor huslejen er 84.000 årligt + moms altså 105000 kr pa.

Et andet er 87.000 kr pa men ikke momspligtigt.

Jeg ved godt at man siger, at moms bare er penge der flytter sig.
Jeg er tatovør, og min primære indtægt/udgift er jo timelønnen, og huslejen. Materialemæssigt koster en tatovering jo ikke mange hundrede kroner.

Men hvad giver mest mening, for mig at finde. Et lejemål, med eller uden moms?

Forhåbentligt er der snart en sag mod SKAT, om hvorvidt man som tatovør skal betale moms, da der i sin tid var nogle tatovører der blev fritaget moms, da de blev betragtet som kunstnere og ikke som et håndværk.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis der er to helt identiske lejemål (i teorien) som ligger samme sted, samme størrelse m.m., og det ene lejemål er på 84.000 kr. om årligt(ikke momspligtigt) og det andet er på 84.000 kr. eks. moms om året (derved 105.000 kr. årligt inklusiv moms), så har du teknisk set fuldstændig den samme husleje, da du kan modregne momsudgiften på det lejemål som er momspligtigt.

Så på bundlinjen gør det ikke nogen forskel for dig - Hvis du altså selv er momsregistreret!

MEN. hvis du ikke selv er momsregisteret, så gør det en ret stor forskel. For hvis du ikke er momsregistreret, så kan du heller ikke trække momsen fra på det lejemål som er momspligtigt. Så i den situation er den ene husleje på 84.000 kr. - og den anden er på 105.000 kr. da du ikke kan modregne momsudgiften.

/Jesper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Ham med hatten:
Forhåbentligt er der snart en sag mod SKAT, om hvorvidt man som tatovør skal betale moms, da der i sin tid var nogle tatovører der blev fritaget moms, da de blev betragtet som kunstnere og ikke som et håndværk.

det var der jo i 2015 og afgørelsen var at der var momspligt

Der blev spurgt 

"Kan selskabet anses for at udøve kunstnerisk virksomhed og dermed fritaget for moms efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 7, når tatovørerne arbejder i frihånd?"

og svaret var klart "nej"    http://www.skat.dk/skat.aspx?oid=2172693 

Momsmæssigt vil du derfor jo formentlig være momsregistreret og så skal du kun se på dine udgifter ex moms (og indtægter ex moms) og tage det som i forhold til det du skal bruge er billigst ex moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Nov 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er momsregistreret. Problemet er at jeg jo betlar moms af min arbejdskraft/timer. Og derfor ikke har den store momsudgift i forbindelse med indkøb. Altså ikke meget at trække fra udover  huslejen, og materialer (Som ikke udgør nogen særlig stor del) På en tatovering til 1000,- betaler jeg 250 af arbejdskraften i moms, + måske 25,- kr i materialer, og så derudover huslejen. + 45,- kr i moms for huslejen fordelt på timer pr uge. Dvs ud af en indtægt på 1000 betaler jeg 320,- i moms men kan jo kun trække de 70,- kr fra som udgift for moms.

Er det rigtigt forstået?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja tallene er rigtige - men det er så i virkeligheden jo din kunde der betaler momsen men ja dine tal er korrekte næsten (på 1000 kr er momsen 200 kr - 800 + 25% = 1000). Momsen er bare ikke del af dit resultat overhovedet - den ligger i status og ikke i drift og påvirker ikke overskud (men din pris ja)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Nov 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Til di

Til dit svar mht momsfritagelse John, er her en udtalelse og en forklaring på momssituationen for tatovører.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Yep den henviser netop til den skatteafgørelse i bindende svar om selv frihåndstatovører er momspligtige så det er helt som skat skriver det
Om afgørelsen er fornuftig aner jeg ikke, men den er nok ret klar - momspligt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Der blev spurgt 

"Kan selskabet anses for at udøve kunstnerisk virksomhed og dermed fritaget for moms efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 7, når tatovørerne arbejder i frihånd?"

og svaret var klart "nej"    http://www.skat.dk/skat.aspx?oid=2172693 

Har du læst afgørelsen? Der er ikke tale om et et generelt nej til fritagelse af for moms af tatovøres arbejde Her er det mere et udtryk for at betingelsen for at der skal være tale om kunstnerisk virksomhed omfatter mere end bare det at fritegne i hånden.

Den juridiske vejledning udelukker heller ikke for nuværede en direkte hindring for momsfritagelse (http://skat.dk/skat.aspx?oid=1947096)

Det interessante bliver hvordan - og om - SKAT indarbejder SKM2017.573.LSR i den juridiske vejledning.....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:20
Hvor mange stjerner giver du? :

ja jeg har læst den og ser det svært med momsfrihed generelt for tatovører men vist skal det blive spændende at se men jeg synes deres tekst:

"For at der er tale om udøvelse af kunstnerisk virksomhed, er det således ikke tilstrækkeligt, at tatovøren arbejder i frihånd på grundlag af egne forlæg." 

er lidt bøvlet at arbejde med - Erstat maler / billedkunstner - og få:

"For at der er tale om udøvelse af kunstnerisk virksomhed, er det således ikke tilstrækkeligt, at maleren/billedkunstneren arbejder i frihånd på grundlag af egne forlæg." 

Det synes jeg ville se mystisk ud, så der må ligge nogle andre tanker bag næsten og formentlig meget store krav før det - når det indarbejdes vil være let at skelne.

Jeg ville IKKE som tatovør som det er - satse på momsfrihed (og rode med, at en del/meget vel er efter oplæg også og dermed splitmoms)

Spændende at se en formulering - måske noget med at motiver ikke må "gentage sig for meget" - happy controlling - Stick out tongue 

Denne tekst i begrundelsen gør det ikke lettere med næsten kunstnerisk vurdering som skat skal besidde - for her var der da forsøgt at for at bevise kunst:

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)