Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opsigelse på erhvervsleje kontrakt

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 31. May 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg ved godt at der er fri aftaleret ved erhvervsleje, men er det "normalen" at udlejer kan opsige lejemålet med 6 måneders varsel?

Jeg tænker bare at hvis man bruger flere hundrede tusinde kroner på indretningen af butikken, og bruger et år på at få butikken op og køre og få overskud, så er det ikke så fedt hvis udlejer bare kan opsige kontrakten lige når det begynder at gå godt. 

Man vil vel heller ikke rigtig kunne afstå butikken hvis der står sådan i kontrakten? Der er vel ikke nogle der gider betale f.eks. 500.000 for en butik, hvis de i princippet kan modtage en opsigelse en måned efter..

Er der nogle der har erfaring med leje af butikslokale, der kan afsløre hvordan i har forsøgt at sikre jeg selv når i skulle lave lejekontrakten?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må simpelthen komme med flere detaljer, da erhvervslejeloven skelner mellem erhvervstyper.

Tilmeldt 31. May 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Arne,

Det var jeg ikke klar over at den gjorde.

Jeg har fundet et lokale hvor jeg vil åbne en juice butik.

Ham jeg skal leje det af, er ikke et stort firma, det er hans eneste udlejningslokale.

Fra Haderslev
Tilmeldt 7. Nov 17
Indlæg ialt: 22
Fra  Ofidan Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vidt jeg ved må udlejer kun opsige lejemålet, hvis kontakten misligholdes fx manglende husleje, brug af lokale til andre erhverv end det der er oplyst i kontakten, manglende vedligehold osv. 

Men igen kommer det an på hvad der ellers står i kontrakten

Tilmeldt 31. May 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg ville også mene at det gav mest mening sådan som du siger. 

Det er ikke fedt at gå med det i baghovedet at man kan miste sin forrestning når som helst.

Men igen, jeg ved ikke hvad der er normen, så vil gerne høre fra nogle der har/har haft butik, som kan fortælle hvad der stod i deres kontrakt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg kommet over på min pc, så det går lidt lettere at svare. 

Når du er erhvervslejer, skal du læse i erhvervslejeloven: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=134801 

Store dele af erhvervslejeloven er deklaratoriske, hvilket betyder, at de kan fraviges ved aftale. 

Du skal kigge i § 61, samt § 68 for at se hvilke dele der er deklaratoriske og hvilke der er beskyttelsespræceptive (altså som ikke kan fraviges til skade for dig). 

Tilmeldt 31. May 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er spændende læsning, så virker det alligevel som om at man er lidt sikret :) 

Havde ellers fået en forståelse af at man var helt på egen hånd, når det handlede om erhvervsleje. 

Det eneste jeg så bare kan bekymre mig om, er om han på et tidspunkt selv ønsker at benytte lokalerne. Han fortalte nemlig at han havde købt lokalet, da han selv ville benytte det som showroom, men det blev ikke til noget alligvel, og derfor ville han leje det ud. Derfor tænker jeg at han måske på et tidspunkt ombestemmer sig, og så har han lov til at opsige lejemålet. 

Men hvis det sker, så kan jeg forstå på §66 at han skal betale erstatning for det tab vi lider ved at skulle lukke vores forretning?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :

SamiMaj:

Det er spændende læsning, så virker det alligevel som om at man er lidt sikret :) 

Havde ellers fået en forståelse af at man var helt på egen hånd, når det handlede om erhvervsleje. 

Det eneste jeg så bare kan bekymre mig om, er om han på et tidspunkt selv ønsker at benytte lokalerne. Han fortalte nemlig at han havde købt lokalet, da han selv ville benytte det som showroom, men det blev ikke til noget alligvel, og derfor ville han leje det ud. Derfor tænker jeg at han måske på et tidspunkt ombestemmer sig, og så har han lov til at opsige lejemålet. 

Men hvis det sker, så kan jeg forstå på §66 at han skal betale erstatning for det tab vi lider ved at skulle lukke vores forretning?

Det er korrekt. Hvis du vil sætte dig lidt mere ind i erhvervslejeområdet, kan jeg anbefale følgende bog (der også er ret let læselig for ikke-jurister): http://www.arnoldbusck.dk/boeger/love/erhvervslejemaal-0 

Fra Ballerup
Tilmeldt 13. Dec 12
Indlæg ialt: 10
Fra  SukkerBien.dk Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg så lige at den lov, du linkede til, er fra 1999, med seneste ændringer i 2006. Kan man være sikker på at der ikke er kommet nye love, der overskriver disse?

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Det normale er at den første lejer af lokalet opnår 15 års uopsigelighed og ret til afståelse i hele perioden.

Godt hvis der også er tilladelse til bortforpagtning i uopsigelighedsperioden.

Mvh

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)