Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan beskytter jeg min ide under udvikling?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Randers
Tilmeldt 13. Sep 17
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan jo sagtens lave en NDA for at sikre, at programmøren ikke går videre med din ide.. 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:

Koitzsch94:

Hej Marc, 

Du kan også vælge at få lavet en NDA, som både dig og programmør skriver under på. Det gør vi hos os og det er en sikker fremgangsmåde. 

En NDA er efter min mening en dårlig idé af flere grunde:
  1. Programmøren ved ikke, hvad han skriver under på, da han jo ikke kender til ideen, før han skriver under. Måske sidder han med et andet projekt, som omfatter noget af den samme idé - så kan han reelt risikere at måtte lukke et projekt uden at kunne åbne et andet.
  2. Det vil sjældent være muligt at håndhæve en NDA. Hvis programmøren - på trods af NDA'en - går i gang med at realisere hele eller dele af ideen, så har man som enkeltperson formentlig ikke økonomisk mulighed for at rejse en sag og løfte bevisbyrden. Og hvis man alligevel ikke kan håndhæve konsekvensen af brud på NDA'en - ja, så er den jo både værdi- og meningsløs.
  3. At starte et samarbejde med en NDA er en grundlæggende mistillidserklæring, som kan få negativ indflydelse på projektets videre fremdrift.

Desuden tilslutter jeg mig, hvad der står tidligere i tråden om ideens værdi i sig selv.

VH Hans

Nu kan det godt være at det er fordi jeg beskæftiger mig med mekaniske produkter der indeholder software mv, men jeg har aldrig mødt manglende forståelse for behovet for NDA'er både fra kunder og samarbejdspartnere. Jeg kan slet ikke følge at der blokeres noget som helst hvis en NDA er skrevet med respekt for "opfinderhøjde", kendte og almenfornuftige løsninger...

I modsætning til det der synes at være gængs opfattelse her, så er det i de cirkler og de omgangskredse jeg har kommercielt fuldstændig givet at NDA'er bruges og det er useriøse folk med lidt alternativ moral som ikke gør det.

Der er meget få ting som teknisk er fuldstændig nyskabende, og det er som der siges inplementeringen og kommecielliseringen af en ide der er afgørende.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Arco Iris:

Det er helt vanvittigt som programmør at skrive under på en NDA - jeg har set tonsvis af "ideer" som var så tynde, at en NDA ville kunne udelukke mig fra lave mange andre opgaver - mange enkelt elementer af udviklingsopgaver eller ide principper går jo igen. F.eks. findes der i dag et hav af "få 3 tilbud" løsninger, hvis man på et tidspunkt havde skrevet under på en NDA, på projekt"få 3 tilbud på hamsterklipning" - så ville du skulle slås med hamstermanden i en uendelighed når du gik i gang med en ny version af autobutler.

/Arco

Din udlægning her har de ingen gang på jord. Hvis du tager NDA fra patent og varemærkestyrelsen eksempelvis https://www.dkpto.dk/kontrakt-generator/index.php

så er punkt 4 da fuldstændig dækkende for din bekymring også hvis der skulle komme en men en ide til 5 "tilbud på leverancer af rosiner".

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
Jeg kan slet ikke følge at der blokeres noget som helst hvis en NDA er skrevet med respekt for "opfinderhøjde", kendte og almenfornuftige løsninger...

Det forstår jeg.
Trådstarter har idé til en app.

VH Hans

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)