Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hæve overskudet i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 21. Nov 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg startede som selvstændig her d. 1 november og prøver lidt at finde hoved og hale i hvordan jeg skal trække penge ud til mig selv ("løn") og hvad jeg skal udfylde på min forskudsopgørelse hos SKAT osv.

Jeg har forstået at det er overskuddet i virksomheden der er min "løn" og det er det totale overskud som jeg skal betale skat af.
Lad os sige at jeg i denne måned har et overskud på 25.000kr, er det så bare at trække min skatteprocent fra (bor i KBH, så den er vidst nok 37-38%) og så er resten lige til at overfører til min private konto eller er der flere ting jeg skal trække fra? (Moms er fratrukket).

I forhold til min forskudsopgørelse, der skal jeg ind og notere mit forventede overskud.
Lad os sige at jeg laver 25.000kr i denne og næste måned, hvilket giver et overskud på 50.000kr.
Hvad skal jeg skrive i indkomst på min forskudsopgørelse?
Skal der stå 0kr eller skal jeg der skrive det jeg tager ud til mig selv af virksomheden?
Er der andre ting jeg skal være OBS på at få tastet ind i forskudsopgørelsen?

Håber ovenstående giver mening og hvis ikke så må i lige sige til, så skal jeg nok prøve at se om jeg kan forklare mig noget bedre.

Tak.

Tilmeldt 21. Nov 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der virkelig ingen der kan hjælpe? :)

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis dit overskud er 50.000 kr., trækker du 50.000 kr. ud af firmaet.

Du registrerer overskuddet i din forskudsopgørelse og betaler restskatten med en del af de 50.000 kr. du trak ud. Det resterende beløb er dermed beskatte og kan bruges som private midler.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

HomeAlone:

Hej,

Jeg startede som selvstændig her d. 1 november og prøver lidt at finde hoved og hale i hvordan jeg skal trække penge ud til mig selv ("løn") og hvad jeg skal udfylde på min forskudsopgørelse hos SKAT osv.

Jeg har forstået at det er overskuddet i virksomheden der er min "løn" og det er det totale overskud som jeg skal betale skat af.
Lad os sige at jeg i denne måned har et overskud på 25.000kr, er det så bare at trække min skatteprocent fra (bor i KBH, så den er vidst nok 37-38%) og så er resten lige til at overfører til min private konto eller er der flere ting jeg skal trække fra? (Moms er fratrukket).

I forhold til min forskudsopgørelse, der skal jeg ind og notere mit forventede overskud.
Lad os sige at jeg laver 25.000kr i denne og næste måned, hvilket giver et overskud på 50.000kr.
Hvad skal jeg skrive i indkomst på min forskudsopgørelse?
Skal der stå 0kr eller skal jeg der skrive det jeg tager ud til mig selv af virksomheden?
Er der andre ting jeg skal være OBS på at få tastet ind i forskudsopgørelsen?

Håber ovenstående giver mening og hvis ikke så må i lige sige til, så skal jeg nok prøve at se om jeg kan forklare mig noget bedre.

Tak.

Du betaler skat af hele din indkomst, dvs. af din nystartede virksomheds overskud samt hvad du måtte modtage af løn andetssteds fra. Dette er basalt set og meget forenklet sådan skat fungerer.

Din løn fra virksomheden er lig med virksomhedens overskud. Og du er som selvstændig selv ansvarlig for at betale skat af den løn i modsætning til en lønmodtager hvor skatten bliver afregnet af arbejdsgiveren.

 

For at sikre du betaler den rigtige skat af virksomhedens overskud i løbet af året skal du udfylde virksomhedens forventede overskud på forskudsopgørelsen. Så hvis du forventer at virksomheden giver gennemsnitlig 25.000 kr i overskud om måneden, så må det give et årligt overskud på 300.000 kr og det er de 300.000 kr du skriver på forskudsopgørelsen! 

Når forskudsopgørelsen er udfyldt kommer der en skatteberegning. Derudover kommer der 10 girokort (obs de er digitale og skal hentes via skats hjemmeside). De girokort betaler du i løbet af året af egen lomme, med de penge du har hævet i virksomheden.

 

Dette er det grundliggende, hvis du vil begynde at rode med virksomhedsskatteordning eller andre skattemodeller vil det nok være en god idé at få en revisor med ind over.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Korrekt - dit overskud = indtægter minus fradragsberettigede udgifter (ikke alle udgifter giver fuldt fradrag - type bespisning, repræsentation, gaver mm)

Det angiver du i forskud og så trækkes skatten som den skal, enten ved nedsat fradrag for anden indkomst eller via opkrævning

Din skat er 8% op til du har brugt dine personlige fradrag (f.eks fordi du får løn andet sted) og så ca 41% derefter (de 37% er det du ser på lønseddel men det skyldes netop dine fradrag) - kommer du over ca ½ mio er der topskat = 15% yderligere. I så fald bør virksomhedsskatteordningen overvejes

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Nov 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg får ikke løn andre steder fra, jeg er 100% selvstændig.

Så hvordan regner jeg min skat ud, hvis vi nu antager at jeg har et overskud på 25.000kr pr. måned og et personligt fradrag på 5000kr?
(Har bare valgt nogle "pæne" tal for at gøre det lidt nemmere).

Og lige et tillægsspørgsmål.
Normalt når jeg har udfyldt min forskudsopgørelse, så har jeg jo indtastet min forventede indkomst.
Nu hvor jeg er selvstændig og ikke lønmodtager, skal jeg så skrive 0kr i indkomst, da jeg jo udfylder feltet med forventet overskud eller skal jeg udfylde indkomst feltet med det beløb jeg trækker ud til mig selv, hvilket jo er lig med overskudet.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan jo udfylde din forskudsopgørelse og lade SKAT lave regnestykket for dig.

Bare skriv du har et overskud på 300.000 i 2018, så viser den hvad du skal betale i skat pr. måned (husk du skal ikke betale i juni og december).

Man får normalt svar med det samme.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Udfyld forskud udvidet . indtægt af virksomhed helt enkelt (mener den hedder rubrik 211) og så 0 i løn ja  og tryk beregn og den visser dig det præcist men du har 8% skat af de første 8% og ca 41% af resten i dit eksempel

hvad du hæver er uden betydning i alm personlig virksomhed - det bogføres i status og påvirker ikke dit overskud - overvej stærkt http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html om skat, moms og alt det andet for personlig virksomhed i letlæst form

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Nov 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg takker for svarerne indtil videre :)

Da jeg gik ind og ændrede min forskudsopgørelse for 2017 (tastede mit forventede overskud for 2017 ind), der blev mit fradrag 0kr?

Derudover så stod der at jeg ville få en restskat på en 15-16.000kr, hvilket vel passer meget godt med den skat der skal betales for november og december.

Jeg er ikke helt med på det der med de 8% og 41% skat?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja når man ændrer sent bliver fradrag 0 for så meget som mulig skat betales via anden indkomst når den beskattes i december 

8% er skat indtil du har brugt personfradraget hvad du vel har, og så er det ca 41% af hele overskuddet derfra op til ca ½ mio samlet indtægt hvor det er topskat med ca 56%

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)