Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nej tak til gældssanering - Hvad så?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Nov 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Har i forbindelse med en I/S konkurs fået tildelt en medhjælper til gældssaneringen.

Jeg er 63, og overvejer stærkt at sige nej tak til saneringen, da den vil koste mig tæt på en million over de tre år, og jeg har det ikke helt fint med at skulle klare mig for 6150kr/mdr.

Men hvad sker der hvis jeg siger nej? (Skat er ude af billedet) - kan jeg hæve min løn hver måned og verfe kreditorerne af: "Desværre jeg har ingen penge!" Resten af livet??

Eller ender jeg op med at de tager min sølle pension eller i gældsfængsel eller hvad ved jeg!?

Anyone??

Mvhilsen

Nvester

Fra Silkeborg
Tilmeldt 23. Feb 13
Indlæg ialt: 169
Fra  Smykkelivet.dk I/S Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Banken kan tage nogle af dine penge. Ellers skal du nok i fogedretten en del gange. De kan gøre udlæg i dine ejendele (bil, hus). Her skal du indgive en insolvenserklæring hvis du ikke kan betale din gæld.

Så er der naturligvis registrering i Rki. Vi smider ikke folk i fængsel for gæld mere.

Men har du prøvet at forhandle din gæld ned taget din alder i betragtning?

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Nvester:

Hej

Har i forbindelse med en I/S konkurs fået tildelt en medhjælper til gældssaneringen.

Jeg er 63, og overvejer stærkt at sige nej tak til saneringen, da den vil koste mig tæt på en million over de tre år, og jeg har det ikke helt fint med at skulle klare mig for 6150kr/mdr.

Men hvad sker der hvis jeg siger nej? (Skat er ude af billedet) - kan jeg hæve min løn hver måned og verfe kreditorerne af: "Desværre jeg har ingen penge!" Resten af livet??

Eller ender jeg op med at de tager min sølle pension eller i gældsfængsel eller hvad ved jeg!?

Anyone??

Mvhilsen

Nvester

Du skriver både om løn og pension, men med din alder mener du muligvis kun pension.

Hvis du ikke får gældssanering kan dem du skylder penge komme efter dig resten af dit liv. De kan hive dig i retten igen og igen hvis de vil. Du skal så hver gang under ansvar hævde at du ingen midler har. Hvis nogen af kreditorerne kan dokumentere at du har midler ud over "minimalt", så vil de midler blive anvendt til at betale din gæld med. 

Definitionen af "minimalt" er dynamisk, og har været stigende over tid.
I meget gamle dage var f.eks. et farve-TV luksus, mens en 45" fladskærm nok kan falde ind under "minimalt" i dag.
Der var vist et jura-ord der hed noget i stil med "trangsbenificie", men det er muligvis forældet, og nok sværere at forstå end "minimalt". 

Den evige mulighed for indkassering af penge lyder vel egentlig også meget rimeligt.
Man kan jo ikke med rimelighed både stifte gæld, undlade at betale sin gæld og leve et økonomisk set federe liv, end de der mistede pengene.

Tilmeldt 6. Nov 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hurtigt svar!

Fuldstændig enig i at folk skal have deres penge tilbage, men ud af 60 millioner er min ene million jo bare en dråbe i havet... men ok det skal vel også ses som en straf - bare vanskeligt at kapere når de øvrige interessenter pludselig har nul indkomst...

Jo jeg har job så længe jeg orker, men der er vel ikke meget fidus i at arbejde de sidste tre år uden at få en bønne ud af det..

Mvhilsen

Nvester

Tilmeldt 6. Nov 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hurtigt svar

Nej har endnu ikke prøvet at forhandle gælden ned - mente ikke det er en mulighed når der er tale om gældssanering - at alt er taget i betragtning der..

Ejer ikke noget som helst ud over lidt "værdiløst" indbo - så der er ikke noget hente der.

Der går en god stund endnu inden saneringen bliver klar pga behandling af boet efter min nys afdøde hustru, så jeg kan jo spare op i den tid, kvitte jobbet og suge på lappen i tre år..

Hmm! Meget at tænke over..

mvhilsen

Nvester

Tilmeldt 22. Oct 17
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du ikke ejer værdifulde ting, der kan gøres udlæg i, står du "godt."

Din løn/pension kan du sagtens hæve. Du blir formentligt indkaldt til fogedretten i ny og næ, men her må du forklare, at du ikke har penge til kreditorerne.

Så indgiver du bare en insolvenserklæring i fogedretten, og "får fred" de næste 6 mdr.

Hvis du skylder penge til den bank, du har din lønkonto i, kan banken finde på at modregne kravet i din løn.

Skift derfor bank. I DK har man heldigvis mulighed for at gå ind i en ny bank, når som helst, og få sig en ny nemkonto.

At placere nemkontoen i hos en bank, man ikke skylder penge til, er derfor et smart move.

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Nvester:

Tak for hurtigt svar!

Fuldstændig enig i at folk skal have deres penge tilbage, men ud af 60 millioner er min ene million jo bare en dråbe i havet... men ok det skal vel også ses som en straf - bare vanskeligt at kapere når de øvrige interessenter pludselig har nul indkomst...

Jo jeg har job så længe jeg orker, men der er vel ikke meget fidus i at arbejde de sidste tre år uden at få en bønne ud af det..

Mvhilsen

Nvester

Jeg kan - igen og igen - kun advare almindelige mennesker mod I/S (Interessentskaber). 

Nøgleordet er SOLIDARISK HÆFTELSE.

I/S = HVER INTERESSENT HÆFTER FOR AL GÆLDEN.
Ikke kun forholdsmæssigt, fx 1/4 af gælden ved 4 interessenter. AL GÆLDEN. HELE GÆLDEN.

Det er desværre meget få der til fulde forstår de mulige konsekvenser. Men hvis det går galt, så går det bare helt galt. 

Hvis man tilmed har valgt at være personlig interessent, og ikke lade f.eks. et IVS være interessent, så er hæftelsen PERSONLIG.

Så er det hus, bil, ALT man hæfter med. 

LAD NU VÆRE med at blive personlig interessent i et I/S. STOP! Gør det ikke!

For dig Nvester er det jo for sent nu, og jeg håber så blot på det personlige plan, at du kommer videre på en rimelig måde. For mig at se er en gældssanering en rigtig god ordning/mulighed for dig. Det er tre år, og så er du i en håndtérbar situation. 

Tilmeldt 6. Nov 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mathias

Takker, banker er skiftet, så det er ok. 

En insolvenserklæring lyder til at være noget man kan leve med! :-)

Firmaet skylder 45.000kr i skat - dem betaler jeg, men hvad så? Vil de andre kreditorer erklære at de er forfordelt eller kan de ikke se dette move?  

Tilmeldt 6. Nov 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Wcon

Right u r!

Ja, skulle nok have været lidt mere forsigtig for 40 år siden! :-)

Nu svir det - ja hold jer væk fra personlige IS'r! Phu for en omgang! Og aldrig noget profit - bare indbetalinger! :-)

Overvejer for eller i mod - mange klare gode råd/svar her på Amino - meget bedre end "medhjælper" og diverse advokaters mere eller mindre "gode" råd..

Tilmeldt 22. Oct 17
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har som udgangspunkt valgfrihed til af betale hvem du vil med dine 45.000kr. Hvis du ikke har været i fogedretten.

Du må bare ikke sige i fogedretten, at du ikke har nogle penge - og bagefter løbe hjem og betale 45.000kr til skat (bag om ryggen på 7 private kreditor)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)