Hej alle Søger lidt råd da jeg ikke rigtig kan finde et svar på det jeg ønsker. Jeg har en kunde som der er lavet aftale om han skulle aftage nogen vare her til december, bestillingen er lavet mellem os under et møde med efterfølgende fremsendes af order bekræftelse. Kunden var på daværende tidspunkt i maj et enkeltmands firma, som ordrebekræftelse er udstedet til. Jeg finder ud af det da jeg ringer for at høre om levering tiden passer til 3 december, hvor kunde siger han ikke han har bestilt vare fra mig. Jeg udtrykker for kunden der er jo sendt en email bekræftelse i maj på orderen og der er ikke gjort indsigelse , hvilket jeg antager for accepter af orderen. Kunden siger ikke mit problem da vi intet skriftligt har, her tænker jeg sådan lige sh.. her. Er der noget man kan gøre eller er det bare lære penge jeg må leve med ??? |
Lindblad1:Hej alle
Søger lidt råd da jeg ikke rigtig kan finde et svar på det jeg ønsker.
Jeg har en kunde som der er lavet aftale om han skulle aftage nogen vare her til december, bestillingen er lavet mellem os under et møde med efterfølgende fremsendes af order bekræftelse.
Kunden var på daværende tidspunkt i maj et enkeltmands firma, som ordrebekræftelse er udstedet til.
Jeg er så ikke klar over kunden havde ændret sit firma til aps i juni måned og heller oplyst om dette af kunden.Jeg finder ud af det da jeg ringer for at høre om levering tiden passer til 3 december, hvor kunde siger han ikke han har bestilt vare fra mig.
Jeg udtrykker for kunden der er jo sendt en email bekræftelse i maj på orderen og der er ikke gjort indsigelse , hvilket jeg antager for accepter af orderen.
Kunden siger ikke mit problem da vi intet skriftligt har, her tænker jeg sådan lige sh.. her.
Er der noget man kan gøre eller er det bare lære penge jeg må leve med ???
Jeg er bange for du ikke kan få et sort/Hvidt svar på dit spørgsmål, da der er rigtig mange af faktorerne som kan tolkes til begge sider.
Så først og fremmest skal du nok gøre op med dig selv om det er noget du vil bruge tid og ressourcer på?
I forhold til selve problemstillingen, så er kernen som jeg ser det om i reelt har en aftale og ikke så meget hvem den er med.
Grunden til med hvem du har en aftale ikke er så relevant er, at i en aftale med en personlig virksomhed hæfter indehaveren som udgangpunkt for aftalens opfyldelse, så vil den tidligere indehaver (nu bare aktionær, måske direktør i ApS‘et) være erstatningspligtig for en positiv aftaleopfyldelse.
Har du så reelt en aftale? En ordrebekræftigelse som der ikke er gjort indsigelse imod er desværre i sig selv ikke helt nok.
Det der så afgør dit spørgsmål er nok nærmere “sædvane og kotyme”; først og fremmest har i handlet sammen tidligere og har du der fremsendt ordrebekræftigelser på samme måde som nu? Hvad er det for en vare du sælger, burde “køber” vide at såfremt der ikke reageres på ordrebekræftelsen, vil det medføre et betydeligt tab for dig?
Du står overfor tre alternativer; glemme sagen, køre hårdt på med en advokat eller forsøge at forhandle med køber!
Var jeg i dine sko ville det nok være et spørgsmål om hvad du står til at tabe på sagen der afgør det, da man hurtigt kan komme til at bruge flere penge på at få ret end man tjener på aftalen/handlen