Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man overføre underskud til næste år i enkeltmandsvirksomhed?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Jan 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino, jeg er forholdsvis ny virksomhedsejer. Sidste år var mit første år med min virksomhed, og der gik det rigtig godt. Det her år er så gået mindre godt. Mit spørgmål er så:

Er det muligt at overføre dette års underskud til næste regnskabsår i min enkeltmandsvirksomhed?

Altså, hvis virksomheden har et underskud på 120.000 kr. i det her år, kan man så overføre det til næste regnskabsår? Så hvis virksomheden har et overskud på 200.000 kroner i næste regnskabsår skal der så kun betales SKAT af (200.000 - 120.000)?

Eller er dette ikke en mulighed? Beklager noob spørgsmålet, tænker bare, at det er ret træls, hvis jeg ikke kan trække dette regnskabsårs underskud fra i næste regnskabsår. :)

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det kan du godt.

Mener man kan overføre et underskud op til 5 år frem i tiden

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nej ikke som sådan overføre under skud i enkeltmands (modsat i selskab som jeg tror Simon svarede på) men dit underskud giver jo fradrag i anden personlig indkomst - og evt i ægtefælles osv - -evt ikke udnyttet kan ikke direkte udnyttes men  læs citat fra skat:

Er den personlige indkomst negativ, modregnes den i indkomstårets positive kapitalindkomst, inden beregningsgrundlaget for bundskat og topskat opgøres, jf. PSL § 13, stk. 3. Et herefter resterende negativt beløb fremføres til modregning, først i kapitalindkomst og derefter i personlig indkomst med tillæg af heri fradragne og ikke medregnede beløb omfattet af beløbsgrænsen i PBL § 16, stk. 1. Underskud i personlig indkomst kan kun fremføres i det omfang den negative personlige indkomst ikke kan modregnes i den positive nettokapitalindkomst og personlige indkomst med tillæg af heri fradragne og ikke medregnede beløb omfattet af beløbsgrænsen i PBL § 16, stk. 1, for et tidligere indkomstår. Modregningen af negativ personlig indkomst nedsætter således ikke den skattepligtige indkomst i fremførselsårene, men har alene betydning for beregningen af bundskat og topskat. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Jan 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for svaret.

Okay. Men jeg har ikke haft en anden personlig indkomst i år. Kan jeg overføre dette underskud til min personlige indkomst til næste år? Eller går det tabt nu? :(

Det ville være ret surt.

Så hvis jeg f.eks. overvejer at købe noget stort nu i min virksomhed, bør jeg vente til næste år så jeg i princippet kan bruge fradraget til noget, og så det ikke går tabt når regnskabsåret er omme? :)

Mvh.

Simon

Fra Årslev
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 254
Fra  KH Finans Danmark ApS Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Simon.

Hvis du kommer ud af dette år med et underskud på driften i din enkeltmandsvirksomhed, skal du selvangive dette på din årsopgørelse under rubrikken "underskud af egen virksomhed" (eller hvad den nu hedder), så snart denne bliver frigivet en gang i marts.

Underskuddet vil så, sammen med dine øvrige fradrag (kørsel, a-kasse o.lign.), blive modregnet i din skattepligtige indkomst for år 2017. Herefter vil Skat så nå frem til et resultat, hvilket formentlig vil være, at du skal have penge tilbage.

Hvis ikke du akut står og mangler, det som du påtænker at indkøbe, så kan det da godt være en mulighed, at vente til næste år, så du på den måde minimerer din skattepligtige indkomst til næste år.

Mvh. Kasper

Tilmeldt 13. Jan 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper. Tak for svaret.

Jeg ringede lige til skattefar for at høre mig an.

Han fortalte mig, at hvis jeg udfylder et negativt resultat af min virksomhed i selvangivelsen, så vil SKAT se, at jeg har en negativt skattepligtig indkomst.

Jeg vil herefter få udbetalt de rater, som jeg har betalt til SKAT i løbet af året (forskudsopgørelsen)

SKAT kan så se, at jeg har en negativ skattepligtig indkomst fra 2017, og overfører den derefter til regnskabsåret 2018.

Weee. Dagens glædelige nyhed. Det lettede om hjertet. Mine fradrag bliver ikke spildt. :)

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved godt det er en gammel tråd, men

KasperH:
Hvis du kommer ud af dette år med et underskud på driften i din enkeltmandsvirksomhed, skal du selvangive dette på din årsopgørelse under rubrikken "underskud af egen virksomhed" (eller hvad den nu hedder), så snart denne bliver frigivet en gang i marts.

Er der ikke en grænse på 3 år med underskud, ellers betragter skat firmaet som hobby og dermed ingen fradrag mv.?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:
Er der ikke en grænse på 3 år med underskud, ellers betragter skat firmaet som hobby og dermed ingen fradrag mv.?
ikke en fast grænse nej. Det er korrekt at har man underskud fast - ofte som du skriver her 3 år - så vil skat ofte gå ind og vurdere, OM virksomheden faktisk drives erhvervsmæssigt med overskud for øje og så kan beslutte det er som hobby og ikke med underskudsfradrag - men det er så en vurdering, og ikke en automatik eller noget der sker altid, slet ikke hvis man kan vise man arbejder fuldt ud med det og absolut med overskud for øje

vh john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Dec 19
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John
Tak for svaret.
Hvis jeg har et i/s sammen med en partner. I/s’et har et underskud 100.000 f.eks. Hvis betyder min partner og jeg får et fradrag på 50.000 i den skattepligtig indkomst.
Hvis jeg nu ikke har nogen indkomst overhovedet Udover 5000 kr i udbytte. Samt en fortjeneste på 45.000kr for salg af aktier, kan man så modregne dette ?
Er nemlig lidt i tvivl. Tak for dit svar i øvrigt.
Vh Søren
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:14
Hvor mange stjerner giver du? :

purellem:
Hvis jeg nu ikke har nogen indkomst overhovedet Udover 5000 kr i udbytte. Samt en fortjeneste på 45.000kr for salg af aktier, kan man så modregne dette ?
ikke hvis det er børsnoterede aktier som jeg husker det - grundet modregning ikke sker i personlig indkomst. Det skal være personlig indkomst for at få modregning men du får dine 50 t fremskud til kommende år (og kan din ægtefælle udnytte i år får ægtefællen fradraget)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)