Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Eksport til Færøerne - Erfaring?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Låsby
Tilmeldt 12. Nov 07
Indlæg ialt: 79
Fra  Kagedeko Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har ca. få gang om året ordre til Færøerne. 

Jeg kan forstå, at der er en EU frihandelsaftale med Færøerne der betyder at tolden er 0% på de fleste varer. Aftalen gælder for EU oprindelsesvarer.

MEN denne gang er min kunde blevet opkrævet told og når jeg læser nærmere kan jeg se at der skal være en varecertifikat afsted med forsendelsen således at der kunne opnås toldpræference ihenhold til EU- Færøernes frihandelsaftalen. Denne varecertifikat skal være underskrevet af toldmyndigheden for de enkelte varer osv - rimelig omfattende!

Jeg plejer blot at påsætte den grønne told etiket, som jeg også bruger til grønland (kun breve) og det er gået fint - indtil nu. 

Har du erfaring?  Hvad gør du? har du varecertificat på dine varer?

På forhånd tak for svar. 

VH Lone

Kagedeko.dk

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lone

Spørgsmålet er om det overhoved kan betale sig for dig at få certifikaterne, da de er ret bekostelige. Du kan få mere info om certifikater hos Dansk Erhverv og Dansk industri som er dem der udsteder dem.   

Husk at du ved salg til Færøerne kan sælge uden dansk moms. I øvrigt skal du være eksportør registeret.

Har du toldtekniske spørgsmål, kan du få gratis hjælp hos Exportrådet under udenrigsministeriet  www.um.dk/da/eksportraadet 

https://www2.danskerhverv.dk/coc/Sider/Oprindelsescertifikat.aspx 

http://di.dk/Marked/Eksport/Certifikatkontoret/Pages/certifikatkontoret.aspx

Hilsen

Ravn

Tilmeldt 18. Aug 15
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lone,

Nu ved jeg ikke præcis hvad du sender til færøerne, og heller ikke for hvilken værdi.

Umiddelbart, vil jeg mene, at du blot kan "nøjes" med at lave en fakturaerklæring.

Der er nogle krav der skal være opfyldt:

- Værdi må ikke overstige EUR 6000
- Modtager skal bo inden for EØS landene (Norge, Schweiz, Island og Færøerne)
- Varen skal naturligvis have oprindelse inden for EØS / EU

Hvis disse er opfyldt (Hvilket jeg går ud fra :) så vil jeg mene, at det nemmeste/billigste er at lave en fakturaerklæring :)

/Niels

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)