Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sælge i kroner eller euro?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Dec 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg er i gang med at skrive min bachelor.

Mit spørgsmål: Er det smartest for en virksomhed (dansk), at sælge deres produkt i danske kroner eller i Euro? De skal sælge produktet til Tyskland. 

Hvilke omkostninger kan de forvente og hvad hænger der ellers sammen med, at ændre valutaen på produktet. 

Håber I kan hjælpe mig videre.

Mvh

Melissa

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Melissa1303:
Er det smartest for en virksomhed (dansk), at sælge deres produkt i danske kroner eller i Euro?

Du glemmer at nævne om salget er til private eller erhvervskunder?  Jeg tvivler dog på at du får ret mange tyskere vil at betale i DKK.  Euro er ikke nogen problem for sælger da den maximale kurs difference ligger fast.  Der er dagligt meget små kursudsving mellem DKK/ Eur.

Rent praktisk vil det være en fordel hvis virksomheden oprettede en Euro konto i en dansk bank.

 

Tilmeldt 14. Dec 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Det har du ret i - de sælger til andre virksomheder! Så det er B2B

Jeg tvivler også på, at tyskerne ville betale i DKK, men nu tænkte jeg rent praktisk mht. udgifter.

Har de fx. udgifter når de omregner fra EUro til DKK? Skal de de overhoved hvis de så opretter en Eurokonto? 

Tak for dit hurtige svar!! :)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Naturligvis er der nogle omkostninger, men de er ret minimale når vi snakker DKK/ EUR. Der er udgifter til bankoverførsel og kurs difference. 

En Euro konto i en dansk bank, er en fordel hvis man har varekøb i udlandet.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror, at vi er ude i noget gætteri, hvor det er psykologiske faktorer, som spiller ind. Det vil være en fordel for dig, hvis du i ro og mag kan få indbetalingerne på din danske DKK-konto. Det gælder helt generelt med enhver valuta, især hvis du har de fleste at dine udgifter i DKK. Min erfaring fra Norge er, at hvis du sælger til relativt store firmaer, er de sandsynligvis  græsk-katolske mht valuta. Hvis du (også) sælger til små, kan der være noget psykologisk i, at "du bør tilpasse dig sælger" og derved lade dem betale i deres valuta, endda helst i en lokal bank. Jeg skulle mene, at eventuelle ekstraomkostninger vil kunne lægges på prisen. Rent økonomisk vil dette så fylde relativt mere, hvis det er relativt små handler og mindre, hvis det er større.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard:
Min erfaring fra Norge er, at hvis du sælger til relativt store firmaer, er de sandsynligvis  græsk-katolske mht valuta

Ja men Norge er også et lille land ligesom DK , ergo er de vandt til at betale udenlandske leverandører i fremmed valuta. DKK er en meget lille valuta som de fleste i Europa ikke en gang kender, så det vil gøre det hele mere uoverskueligt for en køber.  Så naturligvis bør sælger tilpasse sig når der er tale om salg i Euro.  

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Naturligvis er der nogle omkostninger, men de er ret minimale når vi snakker DKK/ EUR. Der er udgifter til bankoverførsel og kurs difference. 

En Euro konto i en dansk bank, er en fordel hvis man har varekøb i udlandet.

Det at vi har DKK giver en række omkostninger til såvel bankgebyrere, krydskurser og vekselgebyrer. Der er ingen tvivl om at det er lettere at sælge i Euro og mere accepteret af kunder. Ligesom vi danskere reelt ikke intuitivt kan sammenligne Euro og DKK priser så er det samme gældende for andre lande, og vi er trods alt mere vant til at priser er i andet end DKK.

Det er som Ravn skriver fornuftigt at have en Euro konto, og at lede efter en bank der også er villige til at udstede kredit/debitkort i Euro da du ellers mister ca 4% af hvad du betaler med kreditkort i udlandet. Nordea udsteder ikke kredit/debit kort i andre valutaer men det gør eks Danske Bank og Sydbank.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)