Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Status i tøjforretning - hvordan værdiansætter jeg mest korrekt mit lager

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Feb 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino-brugere

Jeg har lavet status ved årsskiftet for første gang, men er i tvivl om, hvordan jeg mest korrekt værdiansætter mit varelager.

Den normale anbefaling går på at værdiansætte varelageret til indkøbspris ex moms, tillagt evt. fragt.

Der er tale om en tøjforretning, og som bekendt sælges tøj på udsalg i januar-februar. Derfor sælges det meste af det tøj, der findes på lager ved årsskiftet på udsalg og derfor altså til lavere pris end den normale udsalgspris. Gennemsnitligt sælges det vel til lidt mere end indkøbspris inkl. moms.

Således sælges det altså ikke til under indkøbspris, men heller ikke med den alm. avance.

Vil det være mest korrekt at værdiansætte det til fuld indkøbspris ex moms, eller fx. sætte det til 40 % af indbøbspris ex moms, da avancen da er ca. er den samme i % som de varer, der sælges resten af året?

Det betyder en del for resultatet her 1. år, men handler også om at fastlægge principperne for status fremover - i årene frem betyder det ikke så meget, idet restvarelageret normalt vil være af nogenlunde samme størrelse, vurderer vi.

På forhånd tak 

Carsten

 

 

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej - det ville ikke være korrekt. Din avance er din avance, og den blir altså mindre når du sætter udsalgsprisen ned.

Helt ukurante varer kan du evt. afskrive delvis ved at sætte lagerværdien lavere, men det er nærmest når der er gået noget helt galt - at du har lavet fejlkøb og må erkende et tab allerede inden du har solgt varen. Men de normale udsalgsvarer er jo købt med forventning om at noget af det skal sælges med lavere avance.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal værdisætte til indkøbspris.

Alternativt til FIFO(first in first out) genanskaffelsespris.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)