Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gældsbrev mellem venner.

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 22. Apr 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle sammen. 


Jeg har brug for nogle råd om et gældsbrev og jeg søger derfor en advokat, som kan hjælpe mig. 

Jeg har et gældbrev mellem to venner, hvor der følgende står i to af punkterne, som er skrevet nedenstående.


Mit spørgsmål er, om de følgende afsnit er lovlige, hvis den er blevet underskrevet af begge? 

 lånet

1.1.                Långiver yder et lån til Låntager på DKK 25.000.00 (herefter kaldet ’’Lånet’’) på vilkårene i Låneaftalen.

 

1.2.              Lånet udbetales til Låntager i forbindelse med underskrift af Låneaftalen.

 Renter

 

2.1.              Den til enhver tid værende restgæld på Lånet forrentes med en månedlig rente på 9,5 procent. 

2.2.              De årlige omkostninger i procent 197,95 (ÅOP)

 

2.3.              Renter påløber fra og med Lånets udbetaling og efterfølgende fra hver den 1. i måneden eller, hvis Lånet opsiges, datoen for Lånets tilbagebetaling. 

 

 

2.4.              Renter tilskrives Lånet og betales af Låntager til Långiver hver den 1. i måneden, første gang den først komne 1. I måneden efter Lånets udbetaling. 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Gældsbrev på de betingelser mellem venner?😣...... Er vi i rockermiljøet eller?

Der er som udgangspunkt aftalefrihed men jeg synes lidt det lugter ågerrenter....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er aftalefrihed og ikke noget ulovligt i teksten DOG kunne ågerlovgivning komme i betragtning med en ÅOP på næsten 200%. Mellem venner - lyder mere som mellem uvenner Surprise

Er usikkerheden så stor, at den giver anledning til en sådan vild rente - så synes jeg I skal droppe tanken og overlade vennen til noget kviklån forbrugerlån, som jeg eller ikke er vild med

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Apr 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :

lånet er desværre blevet taget. Men er en ågerente ikke på 1000% eller 2000& åop som kviklån er på, eller kan det være individuelt fra person til person, hvad en der betegnes som en ågerente? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Straffeloven 

  1. § 282
    For åger straffes den, som udnytter en anden persons betydelige økonomiske eller personlige vanskeligheder, manglende indsigt, letsind eller et bestående afhængighedsforhold til i et aftaleforhold at opnå eller betinge en ydelse, der står i væsentligt misforhold til modydelsen, eller som der ikke skal ydes vederlag for. 

https://www.bt.dk/nyheder/hvornaar-er-det-aage

 nævner domme hvor man skal over 60% i alle fald men det er nu nok ikke så let at få dømt her og ja kviklån er stadigt med meget høj ÅOP - synes dog at kunne finde mere "normale" ÅOP https://fair-laan.dk/?gclid=Cj0KCQiA4bzSBRDOARIsAHJ1UO6fTQMqi6UaOM7Q3y4EjTRVqKyfs769j7EbJDnkIOKlRzcKpo1Aq3AaApNREALw_wcB

Det tåbelige er jo, at lånet sikkert nu er langt over 25000 kr og dermed sidder man i saksen.

Jeg går ikke ud fra nogen af jer var under 18 ved underskriften?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jun 16
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Om det er ågerrenter kan jeg ikke udtale mig om, da jeg har set kviklån med væsentlig større ÅOP, men jeg synes det virker ret sindssygt. JEg kan selvfølgelig ikke udtale mig om den pågældende situation, men jeg ville nok nærmest finde et banklån eller kviklån og få den betalt med en lavere ÅOP. En anden ting som jeg synes lyder underligt er at, efter du har underskrevet spørger om det er lovligt. Det virker som om du har taget det, brugt pengene, og nu kan du ikke betale, så nu vil du gerne smide ansvaret væk. Som sagt kan jeg ikke sige noget konkret, men virker mystisk. Synes du burde snakke med vedkommende om en ordentlig aftale, for ellers ender det jo bare med du ikke kan betale noget som helst. 

Fra Årslev
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 254
Fra  KH Finans Danmark ApS Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig med Kongnic11.

Mellem venner lyder det helt klart som åger-renter, men om det også vil være det i lovens forstand, tør jeg ikke sige. Under alle omstændigheder lyder det som en helt fuldstændig vanvittig aftale mellem "venner", og jeg syntes klart, du skal prøve, at forhandle en ny låneaftale på plads.

Selve tekstlyden af aftalen er der ikke noget i vejen med, da der jo er aftalefrihed.

Mvh. Kasper

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 06:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis denne lånemulighed var den bedste for låntager, så er der vel bare tale om et meget højt risikotillæg.

Låntager var formodentlig fri til at låne 25000 billigere et andet sted, og så hurtigt betale dette lån ud.
Det var måske ligefrem intentionen?

Er lånet optaget med gebyrer for lånoptagelse eller særlige indfrielsesvilkår/indfrielsesgebyrer?
For hvis lånet er optaget gratis, og kunne indfries gratis, og renten var den eneste betaling til långiver, så er det vel ikke urimeligt? Så hjalp långiver måske en ven i en presset situation, med en klar intention om at lånet skulle afvikles på kort tid. Og på vilkår der understøttede dette.
Måske långiver faktisk selv skulle trække på egne kreditfaciliteter for at yde lånet, og derved selv betale udlånsrente?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis låntager vælger at betale de vanvittige

renter, så er der ingen problemer.

Hvis låntager vælger ikke at betale renterne,

vil en domstol give ham/hende ret i, at renterne

er åger og retten vil nedsætte renten til et rimeligt

niveau, som fx morarenten, defineret i renteloven -

omkring 8% PRO ANNO...

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Man blander ikke venner og penge - det er som olie & vand. Men nu virker en rente på 9,5% heller ikke som om det er en rigtig ven :-)

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)