Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Begynderspørgsmål 4) Papegøjeplade moms

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Til 4. spørgsmål.

Her er det næsten for godt til at være sandt! Alle steder jeg kigger står at et firma/VSO/Enkeltmandsfirma kan fradrage købsmoms på driftsudgifter til en privat købt varevogn som er momset og under 3 tons.

Fradrag for moms i firma opnås hvis der køre erhvervskilometer, selvom der udbetales kørselsgodtgørelse.

Se f.eks. en af de mange tråde: https://www.amino.dk/forums/t/198113.aspx?PageIndex=3

Martin Lysfelt skrev:

Jo, al moms på drift af en privat ejet papegøjepladebil kan fradrages i firmaet, hvis bilen anvendes mindst 1 km i firmaet årligt, og vejer under 3 tons, og firmaet har en omsætning på mindst 50.000 kr. årligt.

Det kan gøres samtidigt med, at man hæver 3,82 kr. skattefrit pr. kilometer kørt i erhvervsmæssig forstand (jf. kørebog).

Mit spørgsmål: Gælder moms-fradrag i virksomheden for privatejet varebils-drift også i IVS/APS konstruktioner med ene-aktionær?

Eller er det *kun* enkeltmands/VSO firmaer - det står meget uldent de fleste steder. Da jeg nu har en papegøjebil så er det noget som skal afklares.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså var det ikke korrekt hvad Lysfelt skrev tilbage i 2013?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg kan ikke se han skriver at det kan anvendes i selskab og DU kan umuligt have læst hele MIT link med lovhenvisning på 2 minutter. Det kan ikke anvendes i selskaber og jeg har aldrig set Martin hævde det, men jeg kan ikke læse alt hans gamle
I personlig virksomhed kan man få kørselsfradrag efter kørebog og momsen på driften er fradrag (ikke moms af køb som jo netop er modydelsen)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Bare rolig, jeg havde skam læst bloggen på forhånd, faktisk et par gange :-)

Din side er er tydelig nok, men andre steder står der noget andet. Eller også står der bare firma.

Derfor lige en sidste tvivls-udelukkelse.

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Lysfelt skrev tilbage i 2013:

Du kan trække fuld moms i firmaet på driften af bilen, også selvom du ejer bilen privat.

Igen er det lidt uklart om der med firmaet i ovenstående menes en af enkeltmands-formerne.

På skats hjemmesider, omtales bare moms-fradrag, men der er det nok implicit at firmaet er ejer af bilen. MEn de fleste steder er svaret ikek åbenlyst, når man læser teksterne.

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Konklusion:

Bilen skal være registreret i firmaet, og udgifterne skal afholdes i frimaregi førend gulplade drifts-moms kan afløftes i alm. selskaber.

Dvs. det er kun en speciel fordel for enkeltmandsvirksomheder, hvor afløftning kan se uden direkte ejerskab af selskabet.

For almne selskabsformer er modregning af moms selvsagt fint, men da skal bilen drifts og ejes i firmaet, og den private del af kørslen beskattes iht. alm. regler herfor.

Alt andet ville også være mærkeligt :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:
Bilen skal være registreret i firmaet, og udgifterne skal afholdes i frimaregi førend gulplade drifts-moms kan afløftes. Dvs. det er kun en speciel fordel for enkeltmandsvirksomheder.

Nej - Bilen skal være registreret privat og ejet privat og købt privat med privat betalt moms og man skal betale privat benyttelsesafgift - halv af slagsen hvis bilen bruges privat OG i enkeltmands

Herefter føres kørebog og der kan modtages fradrag for firmakørsel efter statens takst og AL moms af driften kan betales af virksomheden og 

OG JA ordningen kan kun bruges sådan i personlig virksomhed med oms over 50,000 kr

I mit link https://johnhannover.blogspot.dk/2015/06/papegojeplader.html vil du også finde link til Beierholm og Dinero der også beskriver det med at det kun er personlig virksomhed med eller uden VSO, enkeltmands og I/S det giver fordel

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)