Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fusion og andele

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Dec 06
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

 Hej Allesammen.

 Jeg er ikke helt klar over om dette er det rigtige forum, men here goes:

 

Jeg har et aps sammen med et par kammerater. Den ene af os vil gerne trække sig lidt ud af firmaet så han vil gerne sælge størstedelen af sin trediedel.

 

Det passer os meget fint, for vi ligger i forhandlinger med en konkurrent om at fusionere, og vi har fundet frem til en fordeling af andelene som vi alle kan leve med. Men hvordan gør man rent praktisk? Man kan selvfølgeligt bare hyre en advokat, men de koster jo en formue...

 

I dag har vi 3 andele i firmaet. Min tanke var at lave et andelssplit så vi kommer op på 150.000 andele. Det vil gøre det lidt nemmere at fordele andelene mellem stifterne af de to firmaer, og  vil også give os mulighed for at kunne give nogle andele til vores nøglemedarbejdere.

 

Så mere konkret er mine spørgsmål:

 

1. Kan man selv håndtere en fusion? Er der evt. lovkrav om at en advokat skal omkring projektet?

2. Er der nogen myndighed der skal informeres om nye andelshavere, samt deres andel?

 

Og er der ellers nogen der har nogle gode råd i forbindelse med en fusion?

 

q:o)        Theis 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

For det første må I aldrig selv kaste jer ud at gennemføre en fusion. En fusion kan gennemføres skattefrit men den bliver nemt skattepligtig hvis man selv kaster sig ud i det uden at have de nødvendige forudsætninger for at gøre det.

Du nævner advokat. I skal uanset hvad have en revisor til at lave vurderingsberetning m.v. i forbindelse med fusionen og han/hun kan også guide jer igennem så I kommer sikkert i hus. Et forslag kunne være at den udtrædende deltager blev kontantindløst i forbindelse med fusionen. Det udløser skat for ham - ihvertfald hvis han ejer anparterne personligt- men ikke for jer andre (delvis skattefri fusion) 

  

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)