Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af enkeltmandsvirksomhed skattemæssigt optimalt

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Jul 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære amino.

Jeg overvejer at købe en enkeltmandsvirksomhed delvist eller helt.

Jeg har behov for gode råd ift. Hvordan man set fra sælgers side kan optimere et salg af en enkeltsmandsvirksomhed rent skattemæssigt således det også er til gavn for køber ( undertegnede)

Jeg er en tålmodig investor i denne sammenhæng forstået på den måde at jeg ikke at noget imod at starte med en lav ejerandel for så at overtage yderligere når det skattemæssigt er attraktiv for sælger ( jeg tager højde for evt faldgruber ved sådan en model i spa og ejeraftale.

Under ovenstående forudsætning har jeg tænkt lidt på en model hvor sælger laver en skattefri virksomhedsomdannelse hvor jeg F. Eks overtager 20 pct. Af det nye ApS. Her bliver sælger så vidt jeg ved bonnet mega ledt af skat. Den Resterende del af aktiekapitalen overtager jeg når det er skattemæssigt er attraktivt for sælger i hans nye Holding struktur.

Her er mine spm

1) hvornår vil sælger ikke blive personligt beskattet ved et virksomhedssalg af et ApS der er sket ved en skattefri virksomhedsomdannelse. Hvis nogensinde

2) hvordan lyder min model

3) ser i bedre løsninger.

Mange tak for hjælpen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Som du givet ved, kan du ikke købe en enkeltmandsvirksomhed. 
Den kan omregistreres til ApS ved revisor erklæring i en skattefri omdannelse (skatte udskydelse) eller der kan stiftes nyt (skattepligt omdannelse)

1 Sælger beksattes ved salget af anparter da der jo hermed udløses skat af det som blev udskudt ved skattefri omdannelse - eller der vil være betalt skat af den personlige virksomheds goodwill/overværdi af aktiver ved skattepligtig omdannelse

Jeg ved ikke om bonnet megafedt af skat - er korrekt udtryk-  man beskattes af den gevinst man har fået - enten ved omdannelse eller i form af udskudt skat ved salget, ganske som af al anden indtægt fra den personlige virksomhed

jeg kan ikke lige se der er noget skatteoptimering ved at købe i skiven af 20% osv

Den absolut bedste løsning er at en med forstand på skattefri omdannelse (en revisor ville være ret oplagt  feks http://www.skattekonsulenterne.dk/Pages/aboutus.aspx ) ser på virksomhedens regnskab og vurderer om der overhovedet udløses skat - om der overhovedet er egentlig goodwill og overværdi mm

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)