Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af egne Aps anparter kontra gen-etablering af holdingselskab

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 29. Jan 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Har læst med igennem lang tid - men først nu oprettet en bruger :)

Og jeg ved, at disse spørgsmål har været stillet mange gange, men har alligevel ikke kunnet finde et præcis svar på mit spørgsmål, så håber I evt. kan hjælpe.

Sagen er den, at jeg har fået et holdingselskab (APS XX) indgivet til tvangsopløsning (pga. reelle ejere-reglen). Dette selskab ejer 33% af et driftsselskab (APS YY), hvor vi selv står for regnskaber mv., da det er en lille skala. Sagen er så den, at hvis selskabet skal genoprettes kræver erhvervsstyrelsen dokumentation om kapitalens tilstedeværelse og denne skal udstedes af en stats.aut. revisor. Da mit holdingselskab er en del af en større koncern (5 selskaber i alt), kræves der iflg. svar fra flere revisorer, en total gennemgang af samtlige bilag, regnskaber mv. for hele koncernen før man kan give tilsagn om kapitalen.

Dette er naturligvis fair nok, men for en lille virksomhed som min, vil en engangspost til revisor på 15-25.000,- være helt skudt forbi mål. 

Mit spørgsmål går derfor på om det er muligt, at stifte et nyt holdingselskab (APS YY) og overdrage ejerandelene fra det tvangsopløsningstruede APS XX? Og hvad er konsekvenserne herved? Har erhvervs- og selskabsstyrelsen noget imod dette?

Vil dette kunne gøres uden skattemæssige konsekvenser? Jeg tænker umiddelbart, at sælge aparterne til samme værdi og kurs som værdi ved indskud.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke sælge noget som ejes af det holding som er sat til tvangsopløsning desværre. De hører til "boet" og OM du så evt kan tilbyde boet/skifteretten/kurator - at købe drift selskabet ud selv eller via et andet selskab, til en pris som trods alt giver boet noget mere end det ellers ville få, det tør jeg ikke sige, men jeg synes du skal tage fat i den skifteret som behandler boet, og sige du har interesse

Skattemæssigt må det være holding det har betydning for - men jeg kan da godt se det er en lidt besværlig sag da du jo som reel ejer KUNNE få en stor gratis gevinst hvis drift nu var 10 mio værd, og du så nu kunne få det fri af holding til 16.000 kr 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jan 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hurtigt svar - rent hypotetisk, hvordan ville det se ud hvis en købsaftale forelå før indgivelsen til tvangsopløsning?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

så ville skifteretten og kurator nok forkaste den - og skattemæssigt ville man også skulle redegøre for korrekt prissættelse - og så ville denne korrekte pris jo gå ind i holding som så ville falde til skifteretten

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Lidt et lotterispil når det er kommet hertil. Måske det billigste er at betale hvad det koster at få genoptaget selskabet. Udgifterne til likvidator vil være den store ubekendte faktor - specielt hvis han alligevel sætter en revisor til at vurdere værdien af datter.

Tilmeldt 29. Jan 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 07:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - jeg tror også det bliver konklusionen herfra. Det virker bare tosset med den mængde arbejde for både revisorer, statens og vores side pga. et sølle flueben på virk.dk og snoldede 50.000,-, men det er vel bureaukratiet i en nøddeskal :)

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan jo fristes til at spørge hvorfor du ikke fik styr på det? Det tog jo vitterligt ikke engang 5 min at foretage registreringen...

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 29. Jan 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Godt spørgsmål - jeg må ha' glemt et flueben ved legale ejere da jeg registrerede reelle ejere i efteråret, men det er selvfølgelig ingen undskyldning i bureaukratiets store tandhjul. Det er dog på ingen måde i ond tro.

Jeg er dog tilsyneladende langt fra den eneste der står i denne situation, at dømme efter travlheden hos revisorer, advokater og skifteretterne rundt omkring i landet. Den ene sagsbehandler jeg talte med hos retten havde modtaget 30+ sager hver eneste dag i december.

Men man skaber da noget aktivering på højt plan - værdien deraf er dog mere tvivlsom i min optik...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har garanteret fået reminders i selskabets digitale postkasse - som du muligvis slet ikke checker. Det er helt nødvendigt at "bueaukratiet" tager vare på loven.
Det man gør når man driver selskab er, at kunne tage kredit uden personligt at få noget hår i postkassen.

Masser af selskaber sendes til tvangsopløsning (specielt IVS) grundet manglende lovoverholdelse (ex indsendelse af regnskab

Jeg ved ikke hvad de skulle gøre, ud over at skrive på nettet masser af steder med reminder - OG mig bekendt sende breve ud til selskabers digitale postkasser (som er dem de offentlige bruger til alt - ikke ens private e-boks men selskabets) om, at får man ikke registreret går man tll tvang. EOS kan givet om nødvendigt vise hvordan de har rykket eller gjort opmærksom på at selskabet ville gå på tvang inden xx vil jeg mene.

De kan jo ikke ligge og cykle rundt til alle, og driver man selskab for at beskytte den private økonomi, så må det offentlige som minimum beskytte kreditorer ved kræve, at selskabsejere lever op til alt. 

Legale ejere har været lovkrav fra 15 JUNI 2015 SENEST skulle alle have registreret legale ejere. Nye selskaber skulle fra 15/12 2014 registrere ved stiftelsen, selskaber fra før da, skulle registrere senest ½ år efter

Du har således kørt uden legale ejere registreret fra 15/6-2015. 

Jeg kan godt forstå du synes det er stor straf for lille foreelse men når man ikke registrerer legale ejere i noget der fritager for personlig hæftelse, eller ikke indsender regnskaber, så har myndighederne ikke anden mulighed end før eller siden at sende til tvang

Her har du 3 mdr til at genoprette og ja, det kræver at kapitalen stadigt er til stede. Det kan være alt fra en lille opgave hvis det er stand alone selskab, til lidt større hvis det har f.eks 6 døtre som du vist nævnte. Det er dog ikke sikkert det er så vanskeligt. Måske har de 6 nærmest 2017 regnskaber på trappen inden for de 3 mdrs frist du har.


Det der er mest besværligt er hvis ikke drift har værdier og holding så ikke har heller, for så skal der skydes kapital ind

God vind med det - jeg kan fuldt forstå din ærgrelse men kan ikke se det offentlige kan gøre andet, når man ikke holder loven og ikke reagerer på rykkere

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jan 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har intet modtaget i min fysiske postkasse udover information omkring tvangsopløsningen d. 09.12. Jeg har givetvis ikke tjekket den digitale postkasse som er tilknyttet firmaet - så som jeg skriver i ovenstående, så er jeg med på, at det er min fejl. 

Min pointe er blot, at havde jeg fået en alm. e-mail, brevpost, et opkald el. en sms, så havde jeg naturligvis reageret - det er dog ikke tilfældet og istedet indrapporteres ét ud af 5 selskaber til tvangsopløsning. Der er således ikke megen logik bag maskineriet og det er tydeligvis en maskinel processering der står bag. 

Når det så er sagt, så skal det nok lykkedes, at få rettet op på tingene - og som du skriver John, så er 2017 regnskabet alligevel på trapperne, så meget af arbejdet skulle været gjort alligevel. Og om ikke andet, så gi'r det et par revisorer smør på brødet inden machinelearning æder hele deres fag ;)

Tak for input fra jer alle! 

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)