Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af salg af delvis afskrevet firmabil ?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Oct 05
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg købte en firmabil i 2005 til 96.000 kr. + moms

Den er afskrevet 2 gange ned til 54.000 kr.

Jeg har muligheden forat afskrive den 1 gang til (2007)

Nu har jeg solgt bilen her i 2008 til 70.000 kr. + moms 

Hvordan bogfører jeg salget og hvordan får jeg bilen væk fra driftsmiddel kontoen?

Hvilke kontoer skal jeg bruge?

Jeg bruger regnskabsprogrammet summa summarum.

Mvh Helene 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan se at du taler om skattemæssige afskrivninger og at du har afløftet momsen (passer med 2 x 25% ultimoafskrivning og de 54.000). Primo 2008 er den så nedskrevet til 40.500 kr.

Dvs. du realiserer en avance på bilen på 29.500 kr. Da det er en 100% erhvervsmæssig bil/driftsmiddel skal der ikke opgøres avance men afgangen på de 70.000 kr. reducerer bare saldoværdien på driftsmiddelkontoen. En eventuel negativ saldo (hvad der vil være hvis saldoen kun indeholder bilen) kan du gemme et år. Dvs. den ryger ikke til beskatning hvis du senest i 2009 udligner den negative saldo.

Du skal altså ikke bruge andre kontoer end driftsmiddelkontoen + bank eller kasse.

Laver du derimod et årsregnskab efter årsregnskabslovens regler med regnskabsmæssige afskrivninger skal bilen tages ud til kostpris, tidligere foretagne afskrivninger skal tilbageføres og avance/tab ind over driften.Umiddelbart ser det dog ud som at du kun laver et skatteregnskab.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 23. Oct 05
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, tak for det hurtige svar.

Jeg har lige et tillægs spørgsmål.

Udover bilen har jeg en drejebænk som er bogført til en værdi af 25 000 på samme konto. Drejebænken er købt i 2006 og er endnu ikke afskrevet.

Vores regnskab ser sådan ud i 2006:

Anlægsaftiver

Inventar/driftsmidler   1.180,-

årets tilgang          121.500,-

årets afgang                    0,-

Akk. afskrivninger   -42.516,-

 saldo:                   80.163,- 

Jeg har ikke lavet regnskab for 2007 endnu, så det er sådan regnskabet ser ud idag. Jeg har ikke planer om, at lave nyanskaffelser i 2008. 

Kan jeg fjerne bilen fra  firmaet ved at føre 70.000 kr. ud af kontoen så den kommer på 10.163. Bilen er købt og finansieret ved hjælp fra familien som jo gerne vil have deres penge tilbage når bilen er solgt.

Hvilke konsekvenser vil dette have skatte/moms mæssigt.

Saldoen vil kun blive negativ hvis jeg afskriver bilen igen i 2007 eller hvis drejebænken ikke kan komme med i regnestykket. 

Vil det være en fordel at afskrive mere på bilen og/eller på drejebænken? Der har været indtægter i firmaet på ca 10.000 i 2007,og i 2008 forventer jeg max 25.000. Da jeg har interesse i at lukke firmaet inden for få år.

hilsen Helene

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

STOP ! (Den var til mig selv). Der er nemlig en lille finurlighed vedrørende biler som indgår i virksomhedsordningen og også anvendes privat med beskatning af fri bil til følge. Selvom den herved kan siges at blive anvendt 100% erhvervsmæssigt, behandles den som et blandet driftsmiddel i relation til afskrivningsloven. Det betyder at afskrivning på bilen skal opgøres på en særskilt konto og at der skal selvangives avance/tab ved salg:

Sagt med andre ord. Se bort fra det jeg skrev tidligere. Dvs. avancen på de 29.500 skal til beskatning i 2007 og på din driftsmiddelsaldo skal du fjerne den nedskrevne værdi på 40.500. Dvs. hvis vi tager dine tal:

Opgjort saldoværdi ultimo 2006     80.163
Saldoværdi bil tages ud              - 54.000

Saldo primo 2007                      26.163

Bilkonto

Saldo ultimo 2006                          54.000
Afskrivning 2007                           -13.500

Saldoværdi primo 1998                   40.500
Salg                                              70.000

Avance til beskatning                  29.500   

 

 


 

 

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 23. Oct 05
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er utroligt nemt at få skrevet noget andet end det man mener.

Min bil er indregistreret til firmabrug og bliver ikke brugt privat.

Det jeg mente med delvis afskrevet bil var, at den er nedskrevet til 54.000 kr.

Jeg formoder, at det er en fordel for mig, at lade være med at afskrive bilen i 2007, Da avancen så bliver mindre.

 

Hilsen Helene

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Det kan man vist sige. Momsen er jo afløftet. Jamen så er vi tilbage ved forrige indlæg Dvs. saldoværdimetode - en konto - og evt. negativ driftsmiddelkonto ved salg. Jeg ville nok afskrive i 2007 hvis du svarer topskat af din samlede indkomst. Det kommer indirekte til beskatning igen i 2008 men  du opnår en likviditetsmæssig fordel/skatteudskydelse. Bliver saldoen negativ kan den reelt sket skydes til 2009.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)