Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattefri indskud af investering - er det muligt?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 20. Jan 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer!

Jeg har en ven som har et startup han har lavet i en enkeltmandsvirksomhed.

Der har ikke været nogle indtægter i hans virksomhed men der har været afholdt nogle udgifter i form af subscriptions til nogle online tjenester og lidt til noget software udvikling.

Han har nu været ude og lede efter investeringer til hans startup og har fået et bud på 1,5 mio DKK for ca. 20% af firmaet. 
Han vil gerne have lavet et ApS hvor han ejer ca. 80% af anparterne og investeringsmanden ejer ca. 20% af selskabet.

HER KOMMER SPØRGSMÅLET:

Hvad er den smarteste måde at gøre det på og er det muligt at få investeringen skattefrit i selskabet?

På forhånd tak for hjælp og inputs og skriv endelig hvis der mangler nogle detaljer førend der kan give et kvalificeret bud :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var ikke meget information - mangler f.eks om investor vil aflevere 1,5 mio som ren investering og om han så er tilfreds med at eje 20% og ikke har andre krav  men


Hvis vennen får 1,5 mio ind for 20% og han vil lave ApS hvor han så skal eje 80% så - hvis de skal have samme udbytteret, så skal din ven lige have 5 mio selv.

5 mio ven - = 80% - 1,5 mio invest = 20% og ApS med 7,5 mio investeret.

Alle disse penge skal ved stiftelsen være beskattede penge for investor og vennen. 

Man kan overveje forskellige aktieklasser men det er alt for komplekst til sådan et forum og med de beløb gør man til dygtig revisor OG jurist

Uanset hvad - selv hvis din ven ejede hele selskabet - eller som nu virksomheden, så vil de penge der gives som andet end lån (de 1,5 mio) altid være skattepligtige penge for din ven. Har vil så have fradrag for de udgifter han har i selskabet når han bruger af de 1,5 mio

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Hvis vennen får 1,5 mio ind for 20% og han vil lave ApS hvor han så skal eje 80% så - hvis de skal have samme udbytteret, så skal din ven lige have 5 mio selv.

5 mio ven - = 80% - 1,5 mio invest = 20% og ApS med 7,5 mio investeret.

Alle disse penge skal ved stiftelsen være beskattede penge for investor og vennen. 

Lige for at runde den igen - så er det ikke nødvedigt at vennen har 5 mio selv. Et aps til 50.000 kr. kan gøre det til en start. hvorefter ionvestor så køber sig 20% af disse anparter for de 1,5 mio. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Lige for at runde den igen - så er det ikke nødvedigt at vennen har 5 mio selv. Et aps til 50.000 kr. kan gøre det til en start. hvorefter ionvestor så køber sig 20% af disse anparter for de 1,5 mio
som vel så netop kræver aktieklasser som jeg nævnte - for at give fornuft?

Vil det ikke også så i alle fald her give skat for vor trådstarter af salg af anparter på dette beløb (minus 10.000 ansk. kurs) Det er i alle fald noget jeg synes trådstarter OG investor så som nævnt skal til revisor og jurist med, både for at lave aktieklasser og hvem bestemmer hvad og hvordan får investor sit til fredstillende udbytte af investeringen og og

med det beløb skal de efter min mening rotte sig sammen om god rådgivning og man kunne også forestille sig, at den med 1,5 mio har nogen forhåndstanker - ren invest - ejerdel - modkrav - eller konvertibelt lån kunne være højst tænkeligt

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
som vel så netop kræver aktieklasser som jeg nævnte - for at give fornuft?

For hvem? Trådstarter har ingen interesse i en opdeling og investor har vel en forventing om at prisen for de 20% ewr fornuftigt.


Cookie - John Hannover:
Vil det ikke også så i alle fald her give skat for vor trådstarter af salg af anparter på dette beløb (minus 10.000 ansk. kurs)


Jo - hvis han bare laver et aps og sælger 20%. Men tanken er vel at investors penge skal bruges til at udvikle forretningsideen. Derfor holdingselskab skudt ind. Hvordan investor så skal smide pengene ind må så bero på en forhandling - og her vel det være jf. ovenfor være oplagt at få en revisor på banen. Om de ligefrem skal rotte sig sammen om rådgivinng er jeg så ikke sikker på at det er det rigtige. Hver part bør sørge for egen rådgiving efter min mening.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Cookie - John Hannover:
som vel så netop kræver aktieklasser som jeg nævnte - for at give fornuft?

For hvem? Trådstarter har ingen interesse i en opdeling og investor har vel en forventing om at prisen for de 20% ewr fornuftigt.

Det er jeg meget lidt sikker på. Jeg erkender der står, at investor vil give 1,5 mio for 20% af et endnu ikke eksisterende virksomhed - men jeg tror det er meget sjældent det så også bare giver ret til 20% ejerret og udbytte når den anden måske kommer med 0 kroner - men ja, alt er jo muligt. Jeg vil forvente der er klart flere krav i det når de kommer ned i detaljerne.

Whiskey:
Om de ligefrem skal rotte sig sammen om rådgivinng er jeg så ikke sikker på at det er det rigtige. Hver part bør sørge for egen rådgiving efter min mening
det er jeg helt enig i  tænkte bare at selve grund ideen nok enten lå i investors hoved eller de sammen kunne få det struktureret - men du har helt ret i at det så skal være hver sin rådgiver og ejeraftale

vh jh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
men jeg tror det er meget sjældent det så også bare giver ret til 20% ejerret og udbytte når den anden måske kommer med 0 kroner - men ja, alt er jo muligt

Han kommer måske med 0 kr men med en ide som en investor  vil give 1,5 mio for at eje 20 % af. Det vil en investor vel ikke tilbyde hvis han ikke ser en forretningsmulighed i . 

Jeg er enig i, at der  kommer mere til undervejs. Og der er mange måder at skrue det sammen på så rådgivning er fornuftigt. Væges forkert måde kan det blive dyrt - eksempelvis goodwill.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)