Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms eller ikke moms på online kursus

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Danmark
Tilmeldt 25. Sep 11
Indlæg ialt: 17
Fra  Mengs Univers Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg underviser i qigong, som udgangspunkt er dette momsfritaget.

Men hvis jeg ønsker at sælge kurser/undervisning online, så folk selv kan praktisere derhjemme, skal der så lægges moms på?

Udover undervisningsvideoer i qigong, laver jeg også undervsinings-videoer med massage. Vil det være under samme kategori af moms/ikke moms, når det er undervisning?

Har kigget lidt på SKAT, men synes ikke at finde noget om online undervisning.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Moms eller ej. Det er ikke lige til at svare på ud fra de oplysninger, der er givet.

Som udgangspunkt er undervisning i qigong momsfritaget. Vigtigt at have for øje at det ikke er qigong som er momsfritaget men undervisningen. Et vigtigt  element i undervisning er, at der et lærer - elevforhold. Det vil eksempelvis betyde, at sælger du et kursus og man "blot" kan se det på nettet og selv lave øvelserne, så vil det være momspligtigt. Omvendt kan det ikke udelukkes at et online-kursus kan godkendes som værende momsfrit. Det må som et mimimum kræves en form for interaktion mellem instruktør og elev (kunne måske ske via mail, et forum o.lign).

Måske værd at ofre de 400 kr. på et bindende svar hos SKAT for at opnå den fulde sikkerhed for dit koncept.

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor er qigong fritaget for moms?


Som jeg læser det herinde: http://skat.dk/skat.aspx?oid=1947063
Så ville jeg da mene at det er en form for selvudvikling, healing osv. og dermed ikke er momsfritaget. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik-N:
healing

Sjovt nok står healing som et eksempel på momsfritaget undervisning i dit link. Det er bare ikke sort og hvidt. For at afgøre momspligt er der mange faktorer som spiller - eks. er der undervisning, hvem er det rettet imod mv.

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Det gør det så ikke. 
Det står under punktet:

"Følgende undervisning er ikke faglig uddannelse i momsfritagelsens forstand:
3.Kinesiologisk vejledning, selvudvikling, healing, drømmetydning, personlig udvikling og lignende"

Yderligere ad 3:
"Virksomhed med kurser i selvudvikling, healing, drømmetydning og lignende er heller ikke omfattet af momsfritagelsen efter ML § 13, stk. 1, nr. 3, 1. pkt."

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Med andre ord du har ikke læst dit eget link?

Bortset fra det så dækker qigong over mange ting, blandt andet legemsøvelser, som er momsfritaget.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:


Måske værd at ofre de 400 kr. på et bindende svar hos SKAT for at opnå den fulde sikkerhed for dit koncept.

Bindende svar bliver ofte nævnt som mulighed herinde. Min tanke er blot, om folk selv reelt har kompetencerne til, at få forfattet et skriv, som kan bruges i forhold til bindende svar?

Statsautoriseret revisor - København

Fra Årslev
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 254
Fra  KH Finans Danmark ApS Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lis.

Som det også er nævnt længere oppe i tråden, så er det ikke lige til at svare på. Der er nemlig en hel del faktorer, som spiller ind.

Eksempelvis hvis dine kurser/undervisning primært er rettet mod folk, som skal bruge det i forbindelse med deres erhverv, så er der som udgangspunkt momsfritagelse.

Modsat hvis dine kurser/undervisning er rettet mod deltagernes egne interesser, så er dine aktiviteter underlagt momspligt.

Måske et bindende svar fra SKAT ikke vare nogen tosset idé.

Mvh. Kasper

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

KasperH:

Eksempelvis hvis dine kurser/undervisning primært er rettet mod folk, som skal bruge det i forbindelse med deres erhverv, så er der som udgangspunkt momsfritagelse.

Modsat hvis dine kurser/undervisning er rettet mod deltagernes egne interesser, så er dine aktiviteter underlagt momspligt.

Mener du virkelig det? I såfald tror jeg at mange af oplysningsforbundene vil være kede af det. De udbyder om nogen kurser, der er rettet mod deltagernes egen interesse og har samtidig momsfritagelse for en del af deres kurser og omvendt kurser retttet mod erhverv kan godt være belagt med moms.....

Fra Årslev
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 254
Fra  KH Finans Danmark ApS Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Mener du virkelig det? I såfald tror jeg at mange af oplysningsforbundene vil være kede af det. De udbyder om nogen kurser, der er rettet mod deltagernes egen interesse og har samtidig momsfritagelse for en del af deres kurser og omvendt kurser retttet mod erhverv kan godt være belagt med moms.....

Som jeg også skriver, så er der mange forhold, som spiller ind her. Blandt andet definitionen på "faglig uddannelse".

Dét stykke, som du har citeret, er taget fra kommentarer til Momsloven, samt med baggrund i en tidligere lignende sag, afgjort ved Skatterådet.

Mvh. Kasper 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)