Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Personligt lån til driftsselskab

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Nov 17
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 08:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Der er kommet behov for at indskyde ekstra kapital i vores driftsselskab.

Vi er 2 ejere der hver i sær har et holdingselskab IVS og derigennem oprettet et driftsselskab IVS.

Jeg er den ene ejer og vil "skyde" 15.000 kr kroner i driftsselskabet.

Jeg ved at der skal laves gældsbrev med markedsrente.

Mit spørgsmål går på om det er bedste for mig at låne pengene til mit holdingselskab og så låne det fra holdingselskabet til driftsselskabet? Eller låne det direkte til driftsselskabet?

Her tænker jeg hvad der er bedst for mig?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikael:
Mit spørgsmål går på om det er bedste for mig at låne pengene til mit holdingselskab og så låne det fra holdingselskabet til driftsselskabet? Eller låne det direkte til driftsselskabet?


Det er hipper som happer, men låner du med lovbestemt markedsrente til holding - så skal holding igen låne videre igen med rente - så det enkleste er nu nok at låne direkte til drift - er der tale om 

Er det større beløb kan du overveje konvertibelt lån, men det kræver meget mere forberedelse end alm lån - giver til gengæld mulighed for fradrag ved tab https://johnhannover.blogspot.dk/2018/02/konvertibelt-lan-til-selskab-fra-ejer.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Nov 17
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak.

Er der krav til hvad der skal stå i dokumentet eller kan man lave et dokument med beløb, rente samt udløb/forfald? Det skal tilbagebetales på en gang. Eller skal der være de 50.000 kr. i kapital på driftskontoen (ivs) før end de kan tilbagebetales?

Hvis jeg låner direkte til driftsselskabet kan jeg så få pengene tilbage uden at blive beskattet af dem? 

Bedste hilsner

Mikael

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikael:

Hej.

Der er kommet behov for at indskyde ekstra kapital i vores driftsselskab.

Vi er 2 ejere der hver i sær har et holdingselskab IVS og derigennem oprettet et driftsselskab IVS.

Jeg er den ene ejer og vil "skyde" 15.000 kr kroner i driftsselskabet.

Jeg ved at der skal laves gældsbrev med markedsrente.

Mit spørgsmål går på om det er bedste for mig at låne pengene til mit holdingselskab og så låne det fra holdingselskabet til driftsselskabet? Eller låne det direkte til driftsselskabet?

Her tænker jeg hvad der er bedst for mig?

Du kan godt få pengene tilbage fra driftselskabet uden skat af andet end renterne. Problemet er hvis du ikke får pengene tilbage at der er forskelle.

Du vil altid beskytte dig selv bedre ved at låne/kautionere gennem holding selskabet. Hvis jeres driftselskab af en eller anden grund ikke betaler tilbage så har du muligheder for at tjene pengene igen gennem andre aktiviter via dit holding. Forskellen er at hvis dit driftselskab ikke betaler dig tilbage er det dig der har et tab efter skat. Hvis driftselskabet ikke betaler Holding tilbage så har holding selskabet et tab FØR skat. Det er fornuftigt at holde sig for øje at der er meget stor forspel på dine penge og selskabets penge i hvad de kan gøre for dit liv.

Om det så er besværet værd for 15000kr er så en anden sag.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikael:
Er der krav til hvad der skal stå i dokumentet eller kan man lave et dokument med beløb, rente samt udløb/forfald? Det skal tilbagebetales på en gang
det kan du læse i det link du fik - Selve lånet kan jeg ikke se andet end du kan få retur uanset de 50.000 (som ikke er noget med driftskontoen men  derimod med egenkapital - som ikke er det samme som står på kontoen)

Ja du kan få lånet tilbage uden skat

Bronco har et point i der KAN være lidt fornuft i at låne via holding med rente og så lade holding låne videre med rente til drift - specielt hvis du har andre selskaber under det holding til at evt tjene overskud ind til holding - afhænger nok af om du mener at få andre indtægter til holding og om det er besværet værd i forhold til beløbet

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Nov 17
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak til jer begge det er helt perfekt Big Smile

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)