Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tvangsopløsning eller konkurs??

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 13. Feb 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

mon der er en venlig sjæl der ude der kan hjælpe mig med at finde rundt i dette;

Mit firma (IVS) er kommet under tvangsopløsning pga udeblevet årsregnskab og min eboks og min firmakonto er allerede blevet spærret.

Jeg har nu fået fat i en revisor der vil prøve at hjælpe mig med at genoprette min virksomhed, som jeg forstår det, har vi ca tre måneder at løbe på.

Jeg har tidligere gæld til flere kreditorer som jeg har lavet afbetalingsplaner med. Der er også nogle jeg slet ikke har gæld til. Der er også forekommet en del overførsler fra firmakontoen til mit private konto og det skal selvfølgelig rettes op på, det er jeg godt klar over. 

Vil lige fortælle at der er daglig drift i virksomheden, og der øges månedligt på omsætningen som pt generer en månedlig omsætning på ca 250K! Udover leverandørgæld, har jeg lidt moms samt skattegæld på ca 100K.

Jeg går med tanken at det måske er "bedre" for mig at lade firmaet gå i konkurs? Jeg har dog på noget af gælden hæftet med privatejet bil - vil den ryge med under konkursbo? Hvordan er jeg stillet i forhold til mine andre virksomheder med henblik på videreførsel heraf? Vil de lån min virksomhed har ydet mig, gå ind over konkursbo - så jeg skal betale det - eller ville jeg så skulle søge om gældsanering eller hvordan hænger det hele sammen? 

Jeg er interesseret i at lide så lidt last som overhovedet muligt økonomisk, har i gode råd til dette?

På forhånd tak for jeres konstruktive svar :)

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har jo fat i en revisor - og bør få rådet derfra. Det som lyder grimt er at du har lånt af firmaet "overførsler fra firma til privatkonto" - og ja det vil du ikke alene skulle betale tilbage uanset hvad  og i en konkurs vil du formentlig ikke bare skulle betale lånet retur men samtidigt risikere skat på det - som var det løn - selv om du betaler tilbage - for det er konsekvens ved aktionærlån - og slår skifteretten givet ned på

Dine kreditorer vil i sagens natur ved brud på tilbagebetaling og konkurs blive "gnavne" og nok ikke lige handle fremadrettet - Har du ikke kautioneret personligt sker der ikke videre, med mindre de kan hævdes du har optrådt groft uforsvarligt og ryger i hæftelsesgennembrud

Ja har du hæftet med en privatbil for noget gæld ryger den med ved konkurs.

Da du jo har en del aktivitet - lyder det som om det nu er med at lytte til en dygtig revisor der gennemgår alt helt konkret. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Og man undgår muligheden for måske at blive pålagt konkurskarantæne....

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 02:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis dit IVS er under tvangsopløsning, så bør du modtage et brev omkring skifteretten og en likvidator vil blive tildelt. Du skal aftale med både likvidator og revisor hvad du vil fremadrettet. 

I forhold til dit selskab, så vil alt du hæfter med privat indgå i konkursbehandlingen. Du skriver at virksomheden har lånt dig penge, hvilket meget vel kan være et ulovligt lån. (Med mindre du har gjort alle tiltag som skal gøres ved en generalforsamling) Det skal du tilbagebetale med markedsrenter samt hvis det er ulovligt risikerer du en personlig afgift fra skat.

Herudover skal du forvente at der er en række af leverandører som aldrig vil samarbejde med dig igen, inkl. din bank

Derfor vil jeg altid anbefale at du ikke lader selskabet gå konkurs, men hvis du er træt af det, så lav en frivillig likvidation samt luk det på ordentlig vis. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

nikokj:
I forhold til dit selskab, så vil alt du hæfter med privat indgå i konkursbehandlingen. Du skriver at virksomheden har lånt dig penge, hvilket meget vel kan være et ulovligt lån. (Med mindre du har gjort alle tiltag som skal gøres ved en generalforsamling) Det skal du tilbagebetale med markedsrenter samt hvis det er ulovligt risikerer du en personlig afgift fra skat.

ud over, at mit bud er, at det næppe er taget lovligt - så er jeg ikke i tvivl om skattesiden - da aktionærlån godt nok i dag kan være lovlige selskabsmæssigt men generelt stadigt vil være ulovlige skattemæssigt (ligningslovens § 16E) Vi har at gøre med en hovedaktionær med bestemmende indflydelse, og så er der som udgangspunkt vel ikke tvivl om, SELV om selve lånet skulle være optaget efter de nye regler der KAN gøre aktionærlån lovlige selskabsretslligt - så udløser de fuld skat og skal alligevel betales tilbage, og det selv om det kun var få dage lånet var optaget

Skat har hovedaktionær uanset alle regler i selskabslov ellers gjorde lånet lovligt

http://revsbaek-revision.dk/ulovlige-aktionaerlaan-lovlige/ 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,5 stjerner givet af 2 person

Mimi666:

Hej,

mon der er en venlig sjæl der ude der kan hjælpe mig med at finde rundt i dette;

Mit firma (IVS) er kommet under tvangsopløsning pga udeblevet årsregnskab og min eboks og min firmakonto er allerede blevet spærret.

Jeg har nu fået fat i en revisor der vil prøve at hjælpe mig med at genoprette min virksomhed, som jeg forstår det, har vi ca tre måneder at løbe på.

Jeg har tidligere gæld til flere kreditorer som jeg har lavet afbetalingsplaner med. Der er også nogle jeg slet ikke har gæld til. Der er også forekommet en del overførsler fra firmakontoen til mit private konto og det skal selvfølgelig rettes op på, det er jeg godt klar over. 

Vil lige fortælle at der er daglig drift i virksomheden, og der øges månedligt på omsætningen som pt generer en månedlig omsætning på ca 250K! Udover leverandørgæld, har jeg lidt moms samt skattegæld på ca 100K.

Jeg går med tanken at det måske er "bedre" for mig at lade firmaet gå i konkurs? Jeg har dog på noget af gælden hæftet med privatejet bil - vil den ryge med under konkursbo? Hvordan er jeg stillet i forhold til mine andre virksomheder med henblik på videreførsel heraf? Vil de lån min virksomhed har ydet mig, gå ind over konkursbo - så jeg skal betale det - eller ville jeg så skulle søge om gældsanering eller hvordan hænger det hele sammen? 

Jeg er interesseret i at lide så lidt last som overhovedet muligt økonomisk, har i gode råd til dette?

På forhånd tak for jeres konstruktive svar :)

Du er interesseret i at DU skal lide så lidt last som muligt, men helt ligeglad med dine kreditorer? Flot :-( .

Du har stiftet et IVS.
Du har ulovligt udbetalt nettoløn til dig selv fra dit IVS uden at beregne, indberette og indbetale A-skat.
Du har stiftet moms- og skattegæld (overforfalden formoder jeg). 
Du har undladt at lave/indsende lovpligtigt årsregnskab.

Mit råd er at du "strammer ballerne", begynder at opføre dig lovligt, tjener en masse penge, lever af havregrød, og betaler den gæld du har forårsaget. 

Hvis du ikke betaler dine kreditorer, så er det jo dem der skal leve af havregrød - eller gå konkurs fordi de ikke overlever det tab du har forårsaget. 
Hvis du ikke betaler din moms- og skattegæld, så er det jo dig der er ansvarlig for dårlige forhold i børnehaver, skoler og plejehjem. 

Grow up!

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Det lyder meget til og blive en markant dyrere version for dig, hvis du skal lade selskabet tvangsopløse. Både fordi du har foretaget ulovlige hævninger (risiko for beskatning, bøde og tilbagebetalingskrav), herudover har du private aktiver i klemme i form af din bil.

Dernæst kommer der fremtidsperspektiverne i det hele. Dine kreditorer vil med stor sandsynlighed miste penge pga. dig. Hvorfor skulle de så ville handle med dig i fremtiden, såfremt du starter op igen?

Yderligere er der risiko for konkurskarantæne, hvis kurator mener du har handlet uansvarligt (der er da allerede flere argumenter herfor tilstede...), samt risiko for, at skat vil kræve sikkerhedsstillelse ved oprettelse af fremtidige virksomheder. Det vil gøre det markant mere kompliceret for dig at drive virksomhed !

FOr ikke og nævne dit omdømme... Tvangsopløsningen vil stå registreret i dit navn på CVR, i lang tid efter selskabet er lukket og slukket...

Det lyder jo allerede til, at din virksomhed går godt. Nu ved jeg ikke hvor længe du har været i gang, men en månedlig omsætning på 250 tDKK er sku flot, hvis du er ny startet. Så har du allerede eller er godt på vej imod, at runde den 1. million. Nu har du dummet dig og det nemme er naturligvis, at smide håndklædet i ringen, men så har du sku' ikke den rette ånd som virksomheds ejer. Det vil koste dig selv og andre mange penge, hvis du giver op. Du har muligheden for, at rette op din fejl (glemt regnskab) og det må du bøde for med en ekstra bon på en revisionsregning. Hvis ellers din virksomhed er rentabel og genererer overskud, så skal du bare knokle og få genskabt både dette og den tillid dine kreditorer garanteret allerede har mistet ved, at se du er under tvangsopløsning !

Du skal snakke med din revisor om den konkrete plan. Han skal sikkert bruge et budget for det/de kommende år, så det ses at virksomheden er rentabel. Har du negativ EK, skal du ligeledes overveje om denne kan gøres positiv (ellers bliver casen op ad bakke). Det lyder til det er her problemet primært ligger for dig, da du selv skylder penge til selskabet og i forvejen har afdragsordninger med kreditorer. Herefter skal du snakke med skifteretten/kurator så de giver dig den fulde periode og ikke blot påbegynder behandling af boet!

Herudover må du orientere kreditorer og samarbejdspartnere og lægge kortene på bordet. Du har dummet dig, glemt regnskab, men du forventer alt kommer op og køre igen. Blot så de ikke mister troen til dig. Slår de dig op på CVR nu, vil de se du er under tvangsopløsning og så ville jeg i hvertfald ikke sende flere varer din vej, men snarere få indkradset alle de penge jeg kan få !

Cookie - John Hannover:

...

ud over, at mit bud er, at det næppe er taget lovligt - så er jeg ikke i tvivl om skattesiden - da aktionærlån godt nok i dag kan være lovlige selskabsmæssigt men generelt stadigt vil være ulovlige skattemæssigt (ligningslovens § 16E) Vi har at gøre med en hovedaktionær med bestemmende indflydelse, og så er der som udgangspunkt vel ikke tvivl om, SELV om selve lånet skulle være optaget efter de nye regler der KAN gøre aktionærlån lovlige selskabsretslligt - så udløser de fuld skat og skal alligevel betales tilbage, og det selv om det kun var få dage lånet var optaget

Skat har hovedaktionær uanset alle regler i selskabslov ellers gjorde lånet lovligt

http://revsbaek-revision.dk/ulovlige-aktionaerlaan-lovlige/ 

vh John Hannover

Jeg vil bare indskyde, at der godt kan findes situationer hvor aktionærlån kan lovliggøres både selskabsretsligt og skattemæssigt. Det handler om definitionen på en hovedaktionær efter LL § 2, som der henvises til i § 16E. Så kan i jo selv tygge lidt på den ;) (og nej det kan ikke bruges i denne situation - det er ulovlige hævninger).

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:
Jeg vil bare indskyde, at der godt kan findes situationer hvor aktionærlån kan lovliggøres både selskabsretsligt og skattemæssigt. Det handler om definitionen på en hovedaktionær efter LL § 2, som der henvises til i § 16E. Så kan i jo selv tygge lidt på den ;) (og nej det kan ikke bruges i denne situation - det er ulovlige hævninger).

kan det være skatte"frit" hvis - som jeg skriver 

cookie:
Vi har at gøre med en hovedaktionær med bestemmende indflydelse,
  
Jeg troede at bestemmende indflydelse (over 50%) enten ved ejeraftaler - stemmeret osv - - eller simpel hovedaktionær +50% hvor der ikke er nogen andre aftaler der fjerner bestemmende indflydelse - ALTID gav skat ved ulovligt aktionærlån?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Cef:
Jeg vil bare indskyde, at der godt kan findes situationer hvor aktionærlån kan lovliggøres både selskabsretsligt og skattemæssigt. Det handler om definitionen på en hovedaktionær efter LL § 2, som der henvises til i § 16E. Så kan i jo selv tygge lidt på den ;) (og nej det kan ikke bruges i denne situation - det er ulovlige hævninger).

kan det være skatte"frit" hvis - som jeg skriver 

cookie:
Vi har at gøre med en hovedaktionær med bestemmende indflydelse,
  
Jeg troede at bestemmende indflydelse (over 50%) enten ved ejeraftaler - stemmeret osv - - eller simpel hovedaktionær +50% hvor der ikke er nogen andre aftaler der fjerner bestemmende indflydelse - ALTID gav skat ved ulovligt aktionærlån?

vh John H

Nej, det er netop det som er defineret efter LL§2, stk. 2. Det er også blot for, at nævne at der KAN være situationer, hvor det netop godt kan lade sig gøre at låne legalt... Det er bare noget omsonst ifht. både skatte- og selskabslovgivning.

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)