Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erhvervelsesmoms og fortoldning (bogføring)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. May 07
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg har et enkelt spørgsmål vedr. bogføring af en fortoldning fra Skat.

Tolden udgør 4,70 kr., hvilket Skat ikke opkræver. Fint nok. Intet problem der.

Problemet er momsbeløbet, der lyder på 71,00 kr., der skal medtages på momsangivelesns rubrik for "Moms af varekøb mv. i udlandet". Det er som sådan fint nok, men jeg kan bare ikke få regnestykket til at gå op.

Varerne har en samlet værdi (vare + fragt) på 739,28 kr. - men momsen vil vel her udgøre 147,86 kr. og ikke 71,00 kr., som Skat skriver. 

Jeg bruger SummaSummarum til bogføring, hvor momskoden U25 er anvendt (giver ovensående momsudregning). Skal jeg i stedet bogføre beløbet manuelt?

Det blev vist et lidt forvirrende indlæg. Sig til, hvis I har brug for yderliger oplysninger.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 00:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det kan være vanskeligt med de regler, men fragt er en ydelse, ikke en vare. Så det er nok derfor, regnestykket ikke vil gå op. Men siden det er SKAT selv, der har lavet beregningen, synes jeg bare, du skal bogføre momsen manuelt og den skal så både trækkes fra og lægges til, nøjagtig som SummaSummarum gør med momskoden U25. Se evt. her: http://anettesand.dk/2006/erhvervelsesmoms-fejl-i-samment%c3%a6llingen/

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ja...effekten bliver jo 0, så bogfør manuelt.

Tilmeldt 24. May 07
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det korrekt forstået at:

 1) Varekøbet (739,28 kr.) bogføres som vareforbrug, men dog ikke på kontoen for EU erhvervelser (2800 i Summa) (Debet varekøb (skal det evt. være en konto seperat oprettet til indkøb udenfor EU?) og kredit i min statuskonto. Der skal ikke automatisk beregnes erhvervelsesmoms af beløbet.

2) Erhvervelsesmomsen (71 kr. oplyst af skat) bogføres manuelt: Debet i Købsmoms og kredit i varekøb i udlande

Med venlig hilsen

 Kristian

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Du kan godt bogføre på konto for EU erhvervelser, dog skal du undertrykke momskoden(U 25).

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)