Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Reklamationssag.. "Rimelig tid"?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Sep 14
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej eksperter. 

Jeg skriver dette indlæg som forbruger, da jeg har haft en frustrerende oplevelse med en virksomhed. Det drejer sig om en kofanger jeg har købt til min bil d. 18 januar på http://motordoctor.dk. Jeg modtog denne den 23. januar og den har derefter skulle males. Den 11. februar bliver den færdiglakeret og lige som jeg skal til at sætte den på min bil, opdager jeg at nogle af dioderne på det medfølgende LED kørelys er defekte. Heldigvis er det ikke en fast bestanddel i kofangeren, dvs. de kan nemt tages af og sættes på, og de sælges sågar også separat under en anden varekode på deres hjemmeside. Jeg kontakter hermed virksomheden d. 12. februar og beskriver mit problem, hvor jeg foreslår at de sender mig en returlabel, så jeg kan sende dem de defekte dele. Der er jo ingen grund til at de skal have selve kofangeren, når den intet fejler. Jeg modtager herefter en åndssvag garanti-blanket, hvor jeg skal udfylde en helveds masse felter. Jeg sender det til dem, og får at vide de nok skal vende tilbage. Nu er der snart gået 2 uger, og de er stadig ikke kommet videre i sagen. De fortæller mig i telefonen at de arbejder på sagen, og at jeg vil blive kontaktet. Jeg synes bare det er underligt, at der skal være så meget besvær, når løsningen på problemet er så simpelt? 

Hvad mener I om sådan en sag? Skal jeg bare være tålmodig, eller trækker virksomheden den for langt? 

De har lige skrevet at der kan gå op til en måned yderligere, hvilket jeg synes er forrykt, når det er et helt nyt produkt, som kun lige er blevet testet, og ellers bare har lagt i en kasse. 

Jeg hæfter mig ved følgende, som jeg har læst inde på Forbrugerråddet Tænk: 

https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/rimelig-tid-efter-koebeloven

"Købeloven siger, at en erhvervsdrivende har pligt til at løse de problemer, som viser sig ved en vare i de første 2 år efter købet, indenfor rimelig tid"

Rimelig tid i købeloven = et par uger

Eksempler, hvor forhandleren har kortere tid:

  • Varen er helt ny.
  • Du har svært ved at undvære genstanden i det daglige, fx en mobiltelefon eller en computer, der skal bruges til eksamen.
  • Det er en simpel genstand, eller problemet er nemt at lokalisere og løse.

Fortæl mig hvad i tænker. 

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg vil skrive retur til dem at en måned yderligere ikke er indenfor rimelig tid og så send ovenstående link til dem. 

Skriv at hvis de ikke løser det indenfor en uge, så tager du fat i forbrugerrådet samt skriver negative anmeldelser omkring din forbrugeroplevelse på trustpilot, facebook mv. 

Hele dit problem er dog at du har fået den lakeret, så du kan ikke bare bytte kofangeren. Ellers havde du stået i en bedre position ved at du kunne sende den retur til dem og bestille hos en konkurrent.

Tilmeldt 17. Sep 14
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan jeg blive nødt til, ja. Havde jeg også bare vidst alt det her på forhånd, så havde jeg med glæde betalt flere penge et andet sted, hvis jeg vidste jeg ville få en bedre kundeservice

Men ja du har ret i det med at den er blevet lakeret. Det gør det lidt sværere for mig. Et andet problem er også at al kommunikation foregår på engelsk. Det tyder på at det ikke er et dansk varelager og en dansk virksomhed. Men i og med at de vælger dansk hjemmeside og dansk domæne, så er det vel stadig dansk købelov der gælder? 

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis de sælger direkte til danske forbrugere, så er det som udgangspunkt den danske købelov.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)