Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hjælp til udregninger af resultatet af en kampagne

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Nov 16
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder her med en kampagne, hvor nulpunktsomsætningen er på kr 1834,53. Den har jeg beregnet ved først at beregne gennemsnits bruttoavancen på mine varer, og de antal stk af hver jeg forventer at sælge, da de alle sammen er forskellige. Så jeg ender med en gennemsnitlig bruttoavance på 53,50%.

Mine omkostninger ligger på kr 981,48. så følger jeg formlen - 981,48 x 100 / 53,50 = 1834,53. 

Nulpunktsomsætning er uden moms, ikke?

Min realiserede omsætning excl. moms er på kr 1775,32.

1775,32 - 1834,53 = -59,21

Okay, cool. 

Men hvis jeg så prøver at beregne differencen på en anden måde.. 

Den samlede bruttofortjeneste er på kr 937,99.

937,99 - 981,48 = -43,49

Jeg troede at differencen skulle være den samme? Eller er det to helt forskellige ting?

Men så tænkte jeg at det måske var fordi at mit realiserede salg ikke giver den samme gennemsnitlige bruttoavance, hvis jeg fx. sælger mere af en vare med lav/høj bruttoavance end forventet. 

Så prøvede jeg at udregne hvad differencen ville blive hvis jeg udregnede nulpunktsomsætningen med den realiserede gennemsnitlige bruttoavance, som er på 54,34%. Det gav så en nulpunktsomsætning på kr 1806,19

1775,32 - 1806,19 = -30,87

Altså stadig ikke det samme!

Er der en god grund til at differencerne ikke er den samme, og er det meningen? I så fald, hvilken er det jeg skal tage som det rigtige underskud i kampagnen? Gør jeg det bare helt forkert?

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 00:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror du forvirrer dig ved at gøre det mere matematisk end højst nødvendigt. Det fremgår ikke klart hvad din nulpunktsomkostninger er. Hvis din nulpunktsomkostninger er uændret i forhold til de realiseret, så giver det god mening at bruttoavancen er forskellig mellem din realiseret omsætning og din nulpunktsomsætning.

Jeg er ikke helt klar over hvad du vil bruge dette til. Hvis det er for at analysere på det økonomisk, så vil du typisk lave en lille præsentation i 3 felter med følgende ved siden af hinanden samt efterfølgende kommentere på hvorfor der er en forskel mellem dine budgetteret og realiseret tal.

Realiseret / Budget / Afvigelse / kommentar

Omsætning: xxx / xxx / xxx /

Omkostninger: -xxx / xxx / xxx /

Bruttofortjeneste: xxx / xxx /xxx /

Bruttoavanceprocent xxx / xxx / xxx /

Sådan som jeg ser det er det interessante vel hvorfor du ikke rammer din nulpunktsomsætning.

Tilmeldt 3. Nov 16
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 07:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved at min forventede bruttoavance og den realiserede bruttoavance er forskellig, da mine varer ikke har samme dækningsgrad, og jeg ikke har solgt det antal forventede af hver vare jeg regnede med, til gengæld også solgt mere af andre varer end forventet. Det var bare for at sige at jeg troede det måske var derfor tallene ikke gik op.

Det er ligemeget hvad jeg vil bruge det til. Jeg er elev, og det er en kampagne jeg har haft igang. Det er som sådan lige meget om jeg når min nulpunktsomsætning, jeg skal bare skrive om det efterfølgende. 

Mit spørgsmål er om mit underskud i 

bruttofortjeneste i alt minus markedsføringsomkostninger

og omsætning excl. moms minus nulpunktsomsætning

ikke burde give det samme underskud? hvis nej, hvad er forskellen så, og hvilken af dem viser mit reele underskud? Hvis ja, så er det en regnefejl et eller andet sted?

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Bruttofortjeneste i alt minus markedsføringsomkostninger giver bare et tilfældigt tal. (I princippet her svarer det til at du tager din omsætning og trækker markedsføringsomkostninger fra to gange)

Realiseret omsætning minus nulpunktsomsætning giver din difference i omsætning. 

Hvis dit formål er at komme frem til den samme forskel via brottofortjenesten, så skal du beregne bruttofortjenesten med nulpunktsomsætningen og trække den fra din realiseret omsætning. Dvs. Nulpunktsomsætning - Markedsføring = bruttofortjeneste ved nulpunkt - Realiseret bruttofortjeneste = difference.

Differencen her bør være den samme, som ved omsætningen hvis dine omkostninger er ens. 

Tilmeldt 3. Nov 16
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay.. jeg har ellers det her dokument fra min lærer. Hvordan skal jeg så forstå det...? Er det ham der er gal på den? Den er lavet som et eksempel for os at kigge på.

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 02:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan godt forstå at det bliver rodet sammen for dig med det eksempel budget. Præsentationen af bruttofortjeneste er forskellige mellem den regnskabsteoretiske og den driftsøkonomiske. 

Vil foreslå at du følger din lærers dokument, selvom at det langt fra at godt opstillet og især i forhold til læringsmæssig formål. 

Tilmeldt 3. Nov 16
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, tusind tak for hjælpen. :)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)