Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp! Var I/S det forkerte valg?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Gråsten
Tilmeldt 30. Jul 13
Indlæg ialt: 4
Fra  Combinations mtmdesign Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej i dejlige mennesker, 

Min veninde og jeg har slået os sammen og stiftet et I/S selskab, hvor vi ønsker at sælge håndsyede sækkepuder med ekslusive  metervarer. 

Vi har invisteret til at vi har 22 forskellige sækkepuder klar til salg nu her, og så er tanken at vi kører det organisk - dvs. når vi sælger noget, kan vi købe mere metervarer.

Vi håber dog at vi kan gøre produktionen større på et tidspunkt - men det er længere ude i fremtiden. 

Vi blev rådet til at stifte et I/S selskab, med at vi så kunne ændre formen til en selskabsform når det til den tid blev nødvendigt. Jeg kan dog ikke finde ud af om det kan lade sig gøre til den tid? Ville det være bedre hvis vi lukkede det her CVR nummer ned, for så at stifte et IVS i stedet? 

Jeg håber at i kan hjælpe mig med at gøre mig klogere på situationen - og forhåbentlig mere rolig omkring vores valg. 

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Andre er nok mere ind i fordelene ved et I/S men jeg ville personligt altid stifte et selskab og især nu hvor det kan gøres lempeligt som IVS. Det har nogle omkostninger som I kan spare som I/S men fordelene ved at have det isoleret og ved et evt. brud af jer 2 som ejere så er det nemmere at overdrage eller sælge end et I/S.

Personligt forstår jeg ikke hvorfor folk længere laver et I/S når nu IVS er så nemt at lave og kan holdes ude af privatøkonomien.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Det helt afgørende er, om I føler I kan begrænse jeres risiko og dermed IKKE komme til at få stor personlig risiko. Kan I ikke det - så synes jeg I skal stifte ApS (jeg er ikke vild med IVS som har dårligt ry men IVS kan sagtens fungere også)
Læs forskelle og se lidt om hvad der er bedst for jer http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html  der er stor forskel som du ser i skemaet - på I/S og IVS  ApS
vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Luk jeres I/S og opret et i IVS eller Aps.

Så taber i kun det indskudte og ikke hæfter personlig med hoved og hale.

Fra Gråsten
Tilmeldt 30. Jul 13
Indlæg ialt: 4
Fra  Combinations mtmdesign Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, 

Tak for svar! :) Jeg har længe været inde og kigge på din artikel og det var faktisk en af grundene til at vi valgte det som vi gjorde. 

Vi føler selv at vi kan begrænse vores risko ved at køre det som vi gør nu  - men hvis vi også tænker lidt langsigtet. For hvis det skal vise sig at gå rigtig godt, så vil der vel automatisk komme en del andre ting frem som vi først rigtig vil kunne drage fordel af hvis vi var et ApS? Eller, er det muligt til den tid at skifte over til ApS? 

vh Melanie

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Melanie Thasyen:

Hej John, 

Tak for svar! :) Jeg har længe været inde og kigge på din artikel og det var faktisk en af grundene til at vi valgte det som vi gjorde. 

Vi føler selv at vi kan begrænse vores risko ved at køre det som vi gør nu  - men hvis vi også tænker lidt langsigtet. For hvis det skal vise sig at gå rigtig godt, så vil der vel automatisk komme en del andre ting frem som vi først rigtig vil kunne drage fordel af hvis vi var et ApS? Eller, er det muligt til den tid at skifte over til ApS? 

vh Melanie

så må du specificere hvad det er for fordele du leder efter. Der er ikke skattefordel som sådan - men det kan være lettere at tage nye ejere ind - Fordeling af overskud er sådan set lettere at skævdele i I/S end i ApS hvis det er det du leder efter - jeg synes som udgangspunkt det drejer sig om risiko eller ikke risiko

I kan godt stifte ApS og bruge værdier fra I/S til det - Det vil koste noget til revisor erklæring og alle aftaler skal så fornyes i det nye CVR nr

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Gråsten
Tilmeldt 30. Jul 13
Indlæg ialt: 4
Fra  Combinations mtmdesign Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det var primært økonomisk jeg tænkte på - hvad det ville sige "skattemæssigt" hvis man kørte det som I/S istedet for ApS. Men jeg føler mig nu tryg ved beslutningen - og så må vi tage de fornyelser af aftaler mm på det tidspunkt - hvis det skulle blive relevant. 

Mange tak John!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

der er ikke skattefordele ved ApS man ikke kan have i I/S (hvor hver deltager tilmed man vælge VSO og dermed kun betale skat af hævninger - individuelt hvis den ene f.eks er i topskat) Snarere kan der være lidt skattefordele i I/S som jo kan trække underskud fra direkte i personlig indkomst, modsat ApS hvor det kun kan udnyttes i fremtidig overskud. I har ikke dårligere skattemuligheder i I/S end i ApS osv
Klart største bagdel ligger i det solidariske (og personlige) hæftelse - hvor kreditor kan tage ALT fra den der lige har pengene i første omgang - men det handler jo mere om hvorvidt, I kan undgå at påføre jer risiko - forsikringer osv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal være meget varsom med at drive virksomhed i I/S.

Husk på, at du hæfter personligt med alt hvad du ejer - også for de ting, som din kompagnon i I/S'et foretager sig.

Så hvis han/hun køber et større parti varer hjem, indgår en dyr lejekontrakt eller lignende, så hæfter du også for den.

Hvis du holder fast i I/S formen, så husk at få lavet en skriftlig aftale (interessentskabskontrakt) mellem jer og fordeling af resultat, hvad må I hæve til jer selv, hvad sker der hvis I bliver uenige om driften, hvilke typer aftale må i hver især indgå osv.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)