Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Krav om Nemkonto til enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 18. Apr 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej fellow iværksættere.

Hvad har I gjort i fht. krav om Nemkonto til virksomhed? Hvilken bank bruger I ?

Jeg står i den situation at der på virk.dk står at der er krav om at min enkeltmandsvirksomhed får tilknyttet en NemKonto. 

Vejledningen siger at jeg blot skal henvende mig hos min bank (Jyske bank) og få en konto registreret - hvilket jeg så har gjort da jeg jeg har en særskilt konto. 

Jeg har, da jeg fik oprettet den konto jeg pt. bruger til mit firma, fået oplyst at det var OK at bruge en alm privat konto til firmaet, og kravet om tilknyttet nemkonto er vist relativt nyt. Imidlertid blev min daværende bank overtaget/opkøbt af Jyske bank som nu fortæller mig at de IKKE kan tilknytte den pågældende konto til et CVR nummer. De kræver simpelthen at jeg nu skal betale 5000 kr for oprettelse af en decideret erhvervskonto OG derefter månedligt gebyr også. Det synes jeg er fuldstændig urimeligt og er derfor mere end klar til at skifte bank!

Er der nogen af jer der har erfaring med andre banker, som enten tillader at man tilknytter en alm indlåns-konto til sit firma (og gør den til virksomheds-nemkonto), eller som er markant billigere ifht en erhvervskonto. 

Alternativt er der nogen der har erfaringer med om man kan få SKAT til at acceptere at bruge den konto jeg i forvejen har som privat NEMkonto eller dispensere fra kravet om en virksomheds-nemkonto?

Jeg håber på nogle gode inputs - og god weekend

Mvh Heidi 

Fra Odense S
Tilmeldt 2. Nov 10
Indlæg ialt: 87
Fra  BDM bogføring Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 18. Apr 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 15:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Birthe (og John i 2. led) - det var nyttig læsning. 

Jeg må ud og shoppe efter en ny bank selvom jeg ikke rigtig gider bøvlet med ny konto osv...

Synes godt nok jyske bank var usædvanligt usamarbejdsvillige - og har længe pønset på at skifte. Så det her bliver da dråben. Jeg søgte netop væk fra dem for en del år siden - og endte så tilbage i deres klør ifbm konkurs/overtagelse af bankkonti og har bare ikke fået gjort noget ved det af andre grunde. 

Jeg hører stadig meget gerne fra andre brugere her på Amino ud over Birthe, hvis de har gode erfaringer med nogen andre banker. (Jeg anses desværre ikke for at være en "god kunde" da jeg ikke har nogen gæld og aldrig overtrækker mine konti... et eller andet sted helt bagvendt at det er blevet sådan, når man omvendt stort set heller aldrig skaber nogen problemer eller trækker på bankens ressourcer/rådgivere) 

Mega irriterende at noget som skulle gøre tingene nemmere (det hedder jo trods alt NEMkonto) i virkeligheden bare gør alting mere besværligt og dyrere for os små selvstændige. 

God weekend

/Heidi

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:30
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Apr 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John
Tak igen. Det er godt nok nogle helt andre priser hos Jyske Bank end hvad jeg fik oplyst på tlf i dag.
Tror lige jeg forsøger at kontakte dem igen - der må være en rådgiver der havde fat i den gale prisliste!

Mvh Heidi

Tilmeldt 21. Feb 18
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Ud fra min erfaring har SKAT ikke en holdning til om du har nemkonto tilknyttet dit CVR nummer i enkeltmandsvirksomhed og dermed eksempelvis anvender privat konto til virksomheden.

Problemet vil jo kun opstå i tilfælde hvor du skal have moms eller andet fra skattekontoen tilbage, da SKAT kun udbetaler til nemkonto medmindre virksomheden er lukket.

Så i princippet kan man i henhold til SKAT drive virksomhed med privat konto uden nemkonto ud fra min viden.

Om banken eller anden myndighed så har en holdning til det skal jeg ikke kunne sige.

Ved ikke om John måske vil supplere.?

Tilmeldt 28. Dec 14
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes klart du skal kontakte dem igen. Det må simpelthen være en fejl.

Jeg har selv jyske bank, lige netop også fordi den opkøbte min gamle bank. Helt i opstartens min virksomhed brugte jeg også bare en særskilt privatkonto, indtil mit erhverv fik et større omfang og jyske bank krævede derfor at jeg skulle have en reel erhvervskonto.

Jeg tror nok det koster i omegnen af 3-400 kr i kvartalsafgift. Og selve oprettelsen tror jeg heller ikke kostede det store. Og med garanti ikke noget der minder om 5000 kr.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter-Onima:
Ud fra min erfaring har SKAT ikke en holdning til om du har nemkonto tilknyttet dit CVR nummer i enkeltmandsvirksomhed og dermed eksempelvis anvender privat konto til virksomheden.


Det skat har "synspunkt om" er loven der siger, at man skal have en nemKonto tilknyttet til sit CVR inden første betaling fra det offentlige (f.eks. moms retur) 
Det gør i sig selv at man ofte behøver den CVR tilknytning
Dertil er så, som du fornemmer, at banker IKKE vil knytte CVR til. Det er der mange grunde til. De skal bruge mange ressourcer på hvidvask kontrol og med privat og erhverv på samme bliver et noget rod - OG risiko i erhverv er langt højere end for personer - der er chargeback som banken SKAL betale hvis webshop osv skal returnere penge men ikke har nogen - der er Nets tilknytning af betalinger - feks moms  som kan bringe overtræk, så det er naturligt nok, at de ikke vil køre erhverv over privat længere.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Apr 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

I det tilfælde at nogen andre står i samme situation og har ledt efter en bank som godt vil have små selvstændige som kunder, så kan jeg fortælle at jeg er endt hos Lån og Spar Bank. 

De har et særligt erhvervs/virksomhedskoncept for små selvstændige - forudsat man er medlem af bestemte faglige organisationer. Jeg er så heldig at være medlem af IDA og at min virksomhed ligger indenfor et brancheområde som hører under deres koncept. Det betyder at jeg både får gode vilkår som privatkunde og som erhvervskunde. Dertil kommer at jeg har fået en virkeligt god service/behandling og at LSB dermed for mig fremstår som en bank der tager mig seriøst og behandler mig på lige vilkår med andre kunder som de - uden tvivl - tjener flere penge på end mig. 

Ikke fordi dette skal være et reklamefremstød for LSB - men blot min umiddelbare erfaring som måske kan være til glæde eller inspiration for andre. 

God påske til alle

Mvh Heidi

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan anbefale danske bank

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)