Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man udgive sig for at være en forening, når man ikke er en?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, mit spørgsmål er egentlig ret simpelt, men jeg kan ikke finde svaret på det:

Må man (på en hjemmeside) udgive sig for at være en forening, når man ikke er en forening? 

En erhvervsdrivende har købt et domænenavn med å, hvor den rigtige forening har navnet med aa - på hjemmesiden udgiver han sig for at være en forening, men der er ikke registreret en forening under det navn - og man kan ikke blive medlem af andet end hans nyhedsbrev (som så omhandler hans produkter)

Jeg er ikke i tvivl om, at det moralsk set er helt hen i vejret, men er det mon lovligt?

Tilmeldt 7. Mar 18
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er i et vist omfang frivilligt at registrere en forening.

Du kan læse om min. krav for man kan kalde sig for en forening på

https://erhvervsstyrelsen.dk/foreninger 

Hvis en erhvervsdrivende giver urigtige eller vildledende oplysninger i markedsføring, er det en overtrædelse af markedsføringsloven paragraf 5.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=188880 

Læs også om typosquatting, god domæneskik og domæneklager

https://www.dk-hostmaster.dk/da/klag-over-retten-til-et-domaenenavn 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Som du beskriver situationen virker det som bevidst vildledende markedsføring, som er ulovlig.

Der kan være ret mange nuancer i det. Du opfatter det som om, han udgiver sig for at være en forening, men måske udgiver han sig reelt blot for at drive en kundeklub. Hvis det er tilfældet, er den krænkede part jo ikke forbrugeren, men den forening, hvis navn han krænker ved en anden stavemåde.

Men det lyder skummelt.

Hans

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved med sikkerhed, at der ikke er nogen forening med det navn, han skriver. Indholdet på siden er udelukkende produktreklame, men på forsiden står der: 

Foreningen XXXXXXX er forbrugeroplysning til alle, der interesserer sig for XXXXXX.

Vi er ikke helt uafhængige - foreningen er understøttet af Firmanavn 

Tilmeldt 7. Mar 18
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Alt indhold på foreningen-xxxxxxx.dk er indekseret af google på kviste-xxxxxxx.dk, samt der er duplicate content på en anden hjemmeside også.

Alt er så amatøragtigt sat op at det absolut ingen markedsføringsværdi har.

Måske et brev fra den rigtige foreningen om det er en overtrædelse er markedsføringsloven og at denne agter at retsforfølge hans virksomhed, hvis ikke han sletter eller overdrager domænet er nok. Evt. sendt af en advokat.

Den rigtige forening kan indgive en domæneklage med henvisning til at domænet er en overtrædelse af markedsføringslovens paragraf 5 (forveksling med en konkurrents produkt, varemærke eller forretningskendetegn), men det krænkende domæne har været registreret i 11 år. Det er meget længe at forholde sig passivt og det gavner ikke sagen. Behandlingstiden for en domæneklage er mindst 6 måneder.

Øvrige alternativer er en småsag for at holde omkostninger nede, eller en retssag ført af en advokat, men brev + evt. domæneklage er nok bedste valg.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Som allerede skrevet, er det med overvejende sandsynlighed en overtrædelse af varemærkeloven og markedsføringsloven. Men du er da velkommen til at sende info i en PB herinde, så skal jeg give dig et præcist svar :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 30. Mar 18
Indlæg ialt: 28
Fra  tips Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

En forening er udelukkende et ord for 2 personer eller mere som har dannet en gruppe.

Gruppen behøver ikke være registreret nogen steder.

Hvis du og en ven kommer på en ide om at i vil danne en forening med et formål. Så er i en forening.

Så dit spørgsmål om man må udgive sig for at være en forening, når man ikke er. skal nok omformuleres til "hvornår er man en forening"

Og det er man så snart man er 2 personer der er enige om man har en forening.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jensen:

En forening er udelukkende et ord for 2 personer eller mere som har dannet en gruppe.

Gruppen behøver ikke være registreret nogen steder.

Hvis du og en ven kommer på en ide om at i vil danne en forening med et formål. Så er i en forening.

Så dit spørgsmål om man må udgive sig for at være en forening, når man ikke er. skal nok omformuleres til "hvornår er man en forening"

Og det er man så snart man er 2 personer der er enige om man har en forening.

Om det er en forening eller ej, er jo problemstilling ligegyldig, da markedsføringsloven er klokkeklar. 

Man må ikke lukrere på andres navn eller arbejde, og det er tilfældet her, om det kaldes en forening, et firma, en gruppe eller what ever...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)