Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

PMV eller enkeltmandsvirksomhed? Meget i tvivl!

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Randers
Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Iværksættere
Jeg kommer tættere på at være klar på at starte en virksomhed med mit grafiske arbejde. Jeg har indtil videre altid tænkt jeg skulle have en enkeltmandsvirksomhed, men nu bliver jeg i tvivl om jeg burde hoppe over på et PMV istedet. Den kommer højest sandsynligt til at passe til mig med indkomstreglerne og da jeg ikke skal købe produkter som er bedst uden moms gør denne regel heller ikke noget.

Grunden til at jeg overvejer denne form istedet, er fordi jeg har været igang med at kigge på erhvervkonto, som jeg forstår er næsten et must. Spørgsmålet er nemlig derfor også, skal man have en erhvervkonto som et PMV eller kan man køre det over en "underkonto" på sin personlige?

Rasmus Pagter Grafik
Check min Portfolio - Mail: rasmuspagtergrafik@gmail.com

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

I PMV kan du som godt undvære CVR tilknytning i banken - da det først er krav med nemKonto til erhverv før første gang du skal modtage penge fra det offentlig og det skal du jo ikke, hvad moms angår, i et PMV. En anden sag er, at banken gerne må lukke en privatkonto der bruges til erhverv, da det er mod aftalen man har med banken i en privat konto
En tredie ting er, at det ikke lyder voldsomt seriøst hvis du skal handle med andre erhvervsdrivende - med PMV, fordi så skal indberette det de betaler dig lovpligtig til skat som honorar på dit PMV cvr nummer - frem for hvis du er momsregistreret, blot bogføre og trække momsen fra

Endeligt er det jo ikke store ambitioner man har når man signalerer, at man ikke på nogen måde forventer at komme over 50.000 kr i omsætning på en hver 12 mdr periode

Du kan med fordel overveje at bruge 55 kr på min e-bog (eller paperback) Personlig virksomhed - der har stiftelse og drift af PMV, enkeltmands og I/S samt skat, moms, regnskab og en masse andet good to know i personlig virksomhed http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Randers
Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Da du også har skrevet en kommentar i mit andet opslag omkring erhvervskonto, håber jeg det er okay at jeg svarer på begge ting her.
Det er helt fair at bankerne tager penge for at oprette erhvervskontoer, og det virker også mere proffesionelt og seriøst hvis man har sådan en tænker jeg.

Så den måde jeg skal forstå PMV på er at den erhvervsdrivende jeg laver et stykke arbejde for skal indberette på en anden måde end hvis det var en enkeltmandsvirksomhed de handler med? Det lyder, som du selv siger, som noget der får det til at virke mindre seriøst og kan måske skræmme kunder væk.

Problemet jeg sidder med angående erhvervskontoen, er at det er første virksomhed jeg starter op og kan ikke nu sige med sikkerhed hvor meget jeg vil tjene det første stykke tid. 99kr. om måneden er jo heller ikke det store, hvis det kan hjælpe til at få flere og måske større kunder, og ville sagtens kunne ligge nogle penge over på kontoen fra dag 1 af, som kan bruges til at betale denne afgift.

Så alt i alt, vil du anbefale at jeg holder mig til en enkeltmandsvirksomhed når jeg arbejder med "ydelser" for andre firmaer og nok også lidt privatpersoner?

Har skam allerede købt din bog. Den har givet stor indblik ind i enkeltmandsvirksomheden, specielt omkring moms og skat

Rasmus Pagter Grafik
Check min Portfolio - Mail: rasmuspagtergrafik@gmail.com

Fra Randers
Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Har lige fundet ud af at der er forskellige priser afhængig af hvilken kunde du er ved DanskeBank, og hvis du står som studerende/ung skal du kun betale oprettelsesgebyr (selvfølgelig indtil du ikke er studerende længere).

Jeg tror jeg vil skrive til DanskeBank indenfor kort tid og høre hvad de tænker omkring dette.

Rasmus Pagter Grafik
Check min Portfolio - Mail: rasmuspagtergrafik@gmail.com

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Pagter :
Så den måde jeg skal forstå PMV på er at den erhvervsdrivende jeg laver et stykke arbejde for skal indberette på en anden måde end hvis det var en enkeltmandsvirksomhed de handler med? Det lyder, som du selv siger, som noget der får det til at virke mindre seriøst og kan måske skræmme kunder væk.
ja det kunne det være - så ja  jeg ville nok vælge enkeltmandsvirksomhed fra starten - alternativt, hvis du tager en egentlig risiko - ApS eller IVS

Du er selv - i senere indlæg - inde på at DDB kan have specielle betingelser for ungdom (eller storkunder) og det skal du klart slå på, hvis det fortsat gælder hos dem. en del banker har taget "ungdomsrabat væk"

Rasmus Pagter :
Har skam allerede købt din bog. Den har givet stor indblik ind i enkeltmandsvirksomheden, specielt omkring moms og skat
Herligt at høre - god vind med projektet - 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Randers
Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg overvejer at starte med at udføre arbejde uden CVR nummer ind til jeg har fået oprettet mig nogle kunder og tjent lidt penge, som så skal bruges til at oprette firmaet.
Kan du pege mig et sted hen til hvad jeg skal vide omkring fakturaere og andet omkring at arbejde uden CVR nummer? Har googlet lidt, og har fundet ud af at man ikke skal sende noget ind, men stadig bogfører. Er der noget som den mand udfører arbejde til skal gøre når han/hun betaler for arbejde til en som ikke er CVR registreret?

Rasmus Pagter Grafik
Check min Portfolio - Mail: rasmuspagtergrafik@gmail.com

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Du fører regnskab og angiver dit overskud i udvidet selvangivelse - rubrik 111 hvis det er private du udfører arbejder for - og er det firmaer kontrollere du rubrik 12 - Som udgifter tager du de ting der direkte koster dig for at du kan få indtægten (og ikke bare trækker hele computer osv fra)

Hvis det er firmaer der betaler dig, så skal de lovpligtigt angive honoraret til skat og du skal blot kontrollere rubrik 12 og skrive udgifterne i rubrik 12 som sagt (og regnskabet er så mest til at dokumentere udgifterne ved skattekontrol

Er det private der betaler er det rubrik 111 i udvidet til overskud

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Randers
Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, det lyder egentlig simpelt nok. Var nemlig selv i tvivl med hvordan alt blev kontrolleret omkring skat. Fordi kunne ikke lige se hvis jeg intet selv skulle angive.
Jeg skal vel opdatere min private forskudsopgørelse, så der ikke går "kluder i det" og jeg ikke betaler det jeg skal betale?

Hvordan med privatpersoner, kan man også sende dem en faktura eller er det muligt at fådet til at foregå over mobilepay? Kan jo ikke få mobilepay erhverv uden cvr nummer

Tusind tak for hjælpen

Rasmus Pagter Grafik
Check min Portfolio - Mail: rasmuspagtergrafik@gmail.com

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Du bør forskudsregistrer og nej du må ikke bruge mobilepay til noget ervhversmæssigt som CPR person - uden du har en tilknyttet erhvervsaftale og det tror jeg ikke du får

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)