Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansættelse af 2 ejere i IVS til fast månedsløn - hvordan?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Nov 15
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Vi er to ejere af et IVS som nu vil gå fuldtid med en fast månedsløn til os hver.

Vi har ifm. dette et par spørgsmål/overvejelser:

1) Hvilken type kontrakt passer bedst til fast udbetaling af løn? (timelønnet, funktionær, andet?)

2) Hvordan håndterer vi bedst, at lønnen justeres hvert år i takt med stigende indtjening - skrives det blot ind i kontrakten at der skal være mulighed for justering, og så supplerer vi med et kontrakttillæg årligt der udpensler forhøjelsen?

3) Vi bruger Gratisal som lønsystem - men vi er lidt i tvivl om hvordan vi bør indtaste lønnen ift. feriepenge (også afhængigt af 1) ovenfor)

4) Vi har en person, som vi pt. kører på honorarbasis. Skal vi håndtere dette som en "timelønnet" ift. registrering i Gratisal eller noget andet?

På forhånd tak,

Martin

Fra Frederikssund
Tilmeldt 8. Mar 18
Indlæg ialt: 67
Fra  Jasmins bogholderi Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

1+2) jeg ville anbefale en funktionærkontakt til jer, som indeholder evt lønstigning procent.

3+4 ) kender desværre ikke gratisal

Besøg min hjemmeside www.jasminsbogholderi.dk eller skriv en mail til mig på info@jasminsbogholderi.dk. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest skal I som ejere have jer en god ejeraftale - det er langt vigtigere end ansættelsesaftalen http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

Dernæst er der næppe tvivl om at jeres arbejde falder ind under funktionærloven men som ejere er I ret frit stillede - bare I indberetter

Regulering af lønnen bør ligge i ejeraftalen sammen med alt andet når I er ejere

Det er samme med feriepenge som hovedaktionærer men ellers må I jo oprette jer som funktionærer så udgår jeg fra lønsystemet regner feriepenge for jer, men jeg kender ikke Gratissal - Danløn gør det i alle fald

Den person i kører på honorar skal jo så gerne være honorar arbejde - ellers kan I hænge på en evt manglende skat, da man ikke bare selv kan vælge at undlade kildeskat og A skat osv for ansatte https://johnhannover.blogspot.dk/2017/07/anstte-personale-eller-krve-faktura.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Nov 15
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 00:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar!

Et par afklarende follow-up spørgsmål:

1) Fyren med honorar udfører et par afgrænsede projekter for os, potentielt kun 1, men op til 3 hvis fornuftigt arbejde. Det er ad hoc ved siden af hans studie og vil mene det matcher de krav der er til honorar aflønning. Men måske jeg overser noget?

2) hvis korrekt med honorar aflønning, så var tanken at aflønne ham fx 4000 for første projekt. Jeg tænker at gøre det via vores lønsystem og formoder det skal indberettes som B indkomst og uden feriepenge mm. Men har nu læst så mange forskellige svar omkring dette at jeg er noget i tvivl. Synes bare det virker absurd hvis vi skal køre det ind som timeløn med feriegodtgørelse mm?

3) ift os som ejere har vi en ejeraftale. Det er korrekt at vi nok bør justere den ift løn. Men rent praktisk er vi pt lidt i tvivl om hvordan vi simplest registrerer og udbetaler løn til os selv. Kan vi fx vælge begge at være "direktører" og dermed slippe for admin ift feriepenge, hvis vi begge er enige i at gøre dette? Det virker til at være en af de ofte brugte skabeloner i Gratisa og virker umiddelbart simpel, medmindre der er nogle uhensigtmæssige konsekvenser?

4) Vi har netop i april registreret os på virk som arbejdsgivere med fast månedlig betaling. Vi skulle reelt have haft løn i marts, men er først nu nået igang med lønsystem mm. Skal vi så blot registrere en "dobbeltløn" i april (fx ved at sætte antal timer dobbelt på vores april lønseddel) eller er der noget vi skal være opmærksomme på her?

Tak,
Martin l

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:40
Hvor mange stjerner giver du? :

1 kan godt lyde OK - men igen - ingen facitliste og sikkert svar er løn - men honorar er sikkert også OK der - specielt hvis han betaler sin skat og hvis honorar så ja til 2 også

3 Hovedaktiionær kan efter alt jeg ved tage let på ferielov som de eneste (og adm dir) så jeg ville tro I kunne sige ja til dir for begge i gratissal men kender det ikke. Der er ikke nogen der kommer efter jer som hovedaktionære og feriepenge MEN der kan jo være fordele ved at afsætte feriepenge da det jo giver skattefradrag som udgift samme år og først skat for modtager senere

4 det kan I gøre som I vil hvis ikke fereiepenge og ATP er vigtigt så er timetal og andet det heller ikke. Hvis timetal er vigtigt og I f.eks vil har mere end en måneds fradrag med når I udbetaler 2 mdr på en gang - så skal der andet til (i danløn ville man lave rettelse af ATP fradrag mm så man fik for 2 mdr selv om de begge betaltes på en og samme måned og det var en ansat - men er I ligeglade med det og enige, så er det bare dobbelt op og ud på en måned. Jeg kender ikke gratissal osv

Det er netop når det kommer til sådan noget som ændre ATP, feriepenge og måske vigtigst fradrag så det dækker en anden periode end den måned man får løn OG hvordan man ser hvad selskabet samlet nu har i ferieforpligtelse som kan give fradrag - at jeg ved Danløn og Dataløn virker godt - men hvor jeg ikke aner hvordan de ret mange nye systemer bruges og hvor godt de dækker

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Nov 15
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen John, mange tak for gode svar!

Ift. ATP: Jeg formoder, at dette håndteres på samme måde som ved almindelig funktionæransættelse (min forståelse af "direktør" setuppet var blot, at dette medfører at man ikke skal håndtere feriegodtgørelse eller ferie med løn).

Hvis vi beregner dobbeltløn i april vil der så køres med en fast ATP sats for den måned - i vores tilfælde vil det så være 284 kr per mand (1/3 fra medarbejder, 2/3 fra virksomheden). Formoder, at det du henviser til er, at vi principielt "burde betale" 284 yderligere i ATP bidrag for marts, hvis det skulle være retvisende. Men kan man principielt bare ignorere dette hvis vi er enige herom - eller er der noget lovpligtigt vi misser?

Som jeg ellers forstår processen er næste trin at vi kører lønkørsel, hvormed der vil blive udbetalt nettoløn til medarbejderen og hensat skyldige beløb i e-conomic for hhv. AM bidrag, A skat, ATP bidrag. Når vi så modtager brev fra skat ift. betaling af AM, A-skat og ATP foretager vi så manuelt denne betaling og bogfører så det stemmer. Håndterer Danløn selv det sidste step? (dvs. modtager opkrævning fra SKAT, betaler, samt opdaterer bogføringen så det stemmer?).

Tak igen John, altid en fornøjelse med dine svar!

Fra Frederikssund
Tilmeldt 8. Mar 18
Indlæg ialt: 67
Fra  Jasmins bogholderi Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Såfremt, at I laver via løn bureau, skulle opkrævning gerne ske automatisk.

Eller bliver der tilsend et girokort som kan betales. Husknat tjekke om det er korrekt beløb. 

Besøg min hjemmeside www.jasminsbogholderi.dk eller skriv en mail til mig på info@jasminsbogholderi.dk. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Soyouz:
Som jeg ellers forstår processen er næste trin at vi kører lønkørsel, hvormed der vil blive udbetalt nettoløn til medarbejderen og hensat skyldige beløb i e-conomic for hhv. AM bidrag, A skat, ATP bidrag. Når vi så modtager brev fra skat ift. betaling af AM, A-skat og ATP foretager vi så manuelt denne betaling og bogfører så det stemmer. Håndterer Danløn selv det sidste step? (dvs. modtager opkrævning fra SKAT, betaler, samt opdaterer bogføringen så det stemmer

Jeg kender ikke jeres lønsystem - Danløn tilknyttes netsbetaling gratis og så trækkes skat og am bidrag på datoen for forfald automatisk og I ser den i bank. Jeg husker ikke om det NU er samme med ATP - tidl. skulle man lige tilmelde ATP til automatisk betaling, og så trækkes den og de tilknyttede AER/AUD/Barsel som ATP samlet betaling
Danløn, og sikkert jeres system, har integration til de fleste bogføringsprogrammer så man enten importerer eller - vælger bare at få vist præcis hvilke konti der skal bogføres på

Soyouz:
Men kan man principielt bare ignorere dette hvis vi er enige herom - eller er der noget lovpligtigt vi misser?
ja det er kun hvis det er vigtigt for jer at også ATP kommer for alle måneder, men småpenge og ja I kan ignorere

Problemet er mere fremad, at hvis I f.eks kun udbetaler løn hvert kvartal - så vil systemet, hvis ikke I kan ændre det, kun give jer fradrag for 1 måned selv om jeres løn måske dækker 3 mdr hver gang. Det er meget alm at ejere ikke tager fast løn hver måned men slår det lidt sammen når resultat kendes, og så kikser fradrag hvis ikke man kan rette dagene det dækker

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)