Hej Aminoer. |
Hej Mark
Selve siden synes jeg ser ok ud, men design og sans for kvalitative detaljer er ikke min stærke side, så andre vil være mere kvalificerede her.
En ting mange undervurderer det er "kravet" til udbud. Du skriver I har et kæmpe udvalg. Som jeg ser det er udvalget særdeles begrænset og argumentet herfor er blandt andet at I har kastet jeg ind i kampen mod Zalando, Bootz Stylepit + en del flere.
Zalando har 1400 jakker til kvinder. I har 14. De har fri fragt og fri retur og en kæmpe markedsføringsmaskine. Det er i det game I skal finde jeres eksistensberettigelse.
Jeg skriver dette fordi det er min klare overbevisning at mange (nye) webshops i den grad undervurderer hvad det kræver af sortiment og dermed lager og kapital for at bygge en platform der er konkurrencedygtig og som kan genererer en volumen der skaber en forretning. Det er jeg sikker på gælder for alle de kategorier med højst konkurrence og her er modetøj til kvinder vel den mest konkurrenceprægede.
Når nu I har placeret jeg i denne kategori så ville jeg
1. Få nogle trustpilot anmeldelser
2. Kunne ikke finde jer på Google shopping. Set over en bred kam er det den mest effektive betalte markedsføringskanal. Det ville jeg få sat op og testet.
Fungerer det så kunne adwords være næste step.
3. Jeg kender ikke jeres økonomiske situation og ambitioner, men et gæt ville være at I skulle forsøge at tilkæmpe jer en position i en kategori af gangen (Jakke, støvler, kjoler eller lign). Altså bygge et bredere og bredere sortiment så kunderne på et tidspunkt ved at hvis de ønsker sig noget inden for den valgte kategori så vil de altså kunne finde noget de kan bruge hos jer på konkurrencedygtige vilkår. Men som nævnt så har Zalando altså 1400 jakker.
4. Kender ikke jeres brands, men en måde at få en forretning ud af modetøj til kvinder kunne være at forsøge at finde brands der er en vis efterspørgsel på og som de største ikke har.
5. Gøre jeg nogle overvejelser om hvordan i konkurrerer mod fri fragt og fri retur. Om ikke andet forsøge at finde ud af præcist hvor vigtigt det er. Mit bud vil være at det er en dealbreaker for mange i denne kategori at der ikke er fri retur og fri fragt. Har tidligere hørt tal for returrater på børnetøj = 10%, tøj generelt til kvinder = 20 % , bukser til kvinder = 30%.
Det er klart at fri retur øger den naturlige returrate simpelthen fordi nogle vil bestille 2 størrelser for at være sikker og lign problematikker. Mit gæt vil være at jeres kategori (udover at være den mest konkurrenceprægede, også er den med de højeste returrater.
Jeg har ikke svaret, men det er jo relativt simpelt at teste en periode.
Jeg ved at mange sikkert vil være fundamentalt uenige, men i en kategori som jeres mener jeg ikke kampen skal kæmpes i form af sub-optimering på sub-optimering på sub-optimering af siden. I skal have et rimeligt og solidt niveau så sitet er indbydende og troværdigt. Den rigtige kamp tror jeg udspiller sig på sortiment, priser og vilkår og herefter på markedsføring. I den sammenhæng er optimering af siden en mindre detalje.
Her er der 2 strategier:
1. Finde jeres nicher (som godt kan blive stort hvis I har nok) og dermed forsøge at undvige Zalando og co
2. Tage kampen op med de store, velvidende at de alle brændt ca 1 mia af før de blev rentable (Mindre kan nok også gøre det, men reelt er hullet lukket)
Efter en lang smøre har jeg dårligt nok svaret på dit spørgsmål. Beklager, men du trickede mig da du nævnte det store udbud og det får mig til at tro at jeres fokus måske er lidt skævt:-).
Mvh
Brian